Svar: Vuggestuestart og pasning
16. maj 2017
Alder:
10 mdr.
Hej med jer
Tak for jeres brev og fine skrivelse af det nære forhold I har til farmor og bedstefar. Hvor er det dejligt, at de er så stor en del af jeres og jeres datters liv - tydeligt nyder det og prioriterer hende så meget som de gør - det er guld værd.
Jeg ser umiddelbart ikke nogen grund til, at de ikke ret hurtigt kan begynde at hente jeres datter om onsdagen. De næste par uger, kan I godt vælge at aflevere hende i vuggestuen, så I holder fast i den rytme, og det dermed bliver genkendeligt for hende - og farmor og farfar kan så hente hende tidligere og tage hende med hjem. Da de er så stor en del af hendes liv, som de er, så vil det være dejligt for alle parter, at de også får lidt indblik i vuggestuen og hendes hverdag der - og hvis de henter hende i vuggestuen hver onsdag, så sker det helt naturligt. At lade hende være lidt i vuggestuen om onsdagen lige nu, tænker jeg altså kan være godt både for vænne hende til dagligdagen der, men også for dem dem:) Samtidig med at pædagogerne også lærer farmor og bedstefar at kende.
Det er rigtig fint, at det netop er onsdag - dagen midt i ugen - hvor hun fast er hos farmor og bedstefar. Det vil jo give hende en helt fast rytme, så hun fremadrettet vil være to dage i vuggestue, en dag sammen med farmor/bedstefar og så to dage i vuggestue. Og hvis hun så nogle onsdage ikke kan være hos dem hele dagen, så sker der ikke noget ved, at hun kommer i vuggestue, selvom det er onsdag. Så er rytmen jo ligesom den har været mandag og tirsdag. Jeres datter er for lille til at skelne dagene fra hinanden, det er mere rytmen, som vil påvirke hende, og derfor er det rigtig godt, at rytmen ligger nogenlunde fast...
Samtidig tænker jeg, at det vil være utrolig dejligt for hende, hvis hun midt på ugen får et frirum/pusterum sammen med farmor og bedstefar, hvor der er ro, masser af tid, omsorg, kærlighed, og hvor det blot er hende. Det vil naturligt gøre det lettere for hende så at være i vuggestuen torsdag og fredag - når man ikke er ældre end jeres datter, så må det være utrolig rart med en "fri-onsdag", så det synes jeg bestemt, at I skal prioritere, når I har muligheden for det :)
Jeg vil også anbefale jer meget at læse min bog "Ha en god dag, skat", som jeg har skrevet sammen med Erik Sigsgaard, der er børneforsker. Den handler om hvordan vi sikrer vores børn en god hverdag i dagpleje, vuggestue og børnehave - og måske vil farmor og bedstefar også have glæde af at læse den :)
Rigtig meget held og lykke! Dejlig ordning I har fået lavet :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske