Svar: Vuggestuestart og pasning

16. maj 2017

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med jer

Tak for jeres brev og fine skrivelse af det nære forhold I har til farmor og bedstefar. Hvor er det dejligt, at de er så stor en del af jeres og jeres datters liv - tydeligt nyder det og prioriterer hende så meget som de gør - det er guld værd.

Jeg ser umiddelbart ikke nogen grund til, at de ikke ret hurtigt kan begynde at hente jeres datter om onsdagen. De næste par uger, kan I godt vælge at aflevere hende i vuggestuen, så I holder fast i den rytme, og det dermed bliver genkendeligt for hende - og farmor og farfar kan så hente hende tidligere og tage hende med hjem. Da de er så stor en del af hendes liv, som de er, så vil det være dejligt for alle parter, at de også får lidt indblik i vuggestuen og hendes hverdag der - og hvis de henter hende i vuggestuen hver onsdag, så sker det helt naturligt. At lade hende være lidt i vuggestuen om onsdagen lige nu, tænker jeg altså kan være godt både for vænne hende til dagligdagen der, men også for dem dem:) Samtidig med at pædagogerne også lærer farmor og bedstefar at kende.

Det er rigtig fint, at det netop er onsdag - dagen midt i ugen - hvor hun fast er hos farmor og bedstefar. Det vil jo give hende en helt fast rytme, så hun fremadrettet vil være to dage i vuggestue, en dag sammen ...

Annonce

... med farmor/bedstefar og så to dage i vuggestue. Og hvis hun så nogle onsdage ikke kan være hos dem hele dagen, så sker der ikke noget ved, at hun kommer i vuggestue, selvom det er onsdag. Så er rytmen jo ligesom den har været mandag og tirsdag. Jeres datter er for lille til at skelne dagene fra hinanden, det er mere rytmen, som vil påvirke hende, og derfor er det rigtig godt, at rytmen ligger nogenlunde fast...

Samtidig tænker jeg, at det vil være utrolig dejligt for hende, hvis hun midt på ugen får et frirum/pusterum sammen med farmor og bedstefar, hvor der er ro, masser af tid, omsorg, kærlighed, og hvor det blot er hende. Det vil naturligt gøre det lettere for hende så at være i vuggestuen torsdag og fredag - når man ikke er ældre end jeres datter, så må det være utrolig rart med en "fri-onsdag", så det synes jeg bestemt, at I skal prioritere, når I har muligheden for det :)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Jeg vil også anbefale jer meget at læse min bog "Ha en god dag, skat", som jeg har skrevet sammen med Erik Sigsgaard, der er børneforsker. Den handler om hvordan vi sikrer vores børn en god hverdag i dagpleje, vuggestue og børnehave - og måske vil farmor og bedstefar også have glæde af at læse den :)

Rigtig meget held og lykke! Dejlig ordning I har fået lavet :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Vælling

Vælling er en tilskudsblanding, og det minder i sammensætning om en tynd grød. Tilskudsblading adskiller sig fra modermælkserstatning ved at have et højere indhold af protein og visse mineraler. I følge sundhedsstyrelsen er der ikke grund til at give barnet tilskudsblanding fremfor modermælkserstatning. Og børn der bliver ammet har heller ikke ernæringsmæssigt brug for at få vælling.

Vælling kan tidligst gives til barnet fra 6 mdr.´s alderen, og det anbefales, at man ikke giver...

Læs mere i Babylex

Amning og sex

Når du ammer og dit bryst er fyldt med mælk, så vil det være helt naturligt at brystet lækker eller direkte sprøjter med mælk, hvis du bliver seksuelt stimuleret.

Brysterne kan også være følsomme på en anden måde, end hvis du ikke ammer. De kan være mere ømme og mere spændte, brystvorterne kan også gøre ondt.

Det er heller ikke unormalt at man oplever brystet meget anderledes, når det pludselig tjener som næringskilde for ens barn. Nogle kvinder (og også mænd)...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for svar om valg af skole. Som altid er du utrolig dygtig til at "stille skarpt & zoome ind". Det er en gave!

kh Lene