Svar: I haven med nyfødt

11. maj 2017

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære nybagte mor

Tak for dit brev :) Det lyder som om at det går rigtig fint med lillesøster og som om, at hele familien trives med at være en familie på fire - hvor dejligt! :)

Det er rigtig dejligt, at I er glade for at være ude og bruger jeres have til leg og hyggestunder for storesøster og for hele familien. I DK skal vi nyde, når det er vejr til at være ude! Og ja - lillesøster må gerne være med udenfor, men I skal naturligvis medtænke, hvordan I lige gør det :)

Spædbørn er særligt sårbare overfor kulde og træk. Derfor skal I være meget opmærksomme på, hvor I opholder jer med hende. Hvis I sidder i skyggen med hende, og holder hende i jeres favn, så vil I naturligt med det samme mærke og fornemme, om hun har det tilpas - hvis det trækker på jer, trækker det også på hende. Og I kan se om hun også får det for varmt osv. ligesom I naturligt er med til at holde hende varm, når hun ligger hos jer.

Det er lidt anerledes, hvis hun ligger på en madras på jorden. Der kan være en del kulde fra jorden, så I skal sikre jer, at hun ikke får kulde op igennem madrassen og sikre, at hun ikke får træk omkring kroppen. Så kan det være bedre at lade hende ligge i barnevognen, hvor hun er løftet op fra jorden. Samtidig vil hun ligge i læ, når hun ligger i barnevognskassen.

Så skal hun også skærmes mod solen, så det er vigtigt at finde et skyggefuldt sted - det kan være et stort træ, eller måske har I mulighed for at sætte et solsejl eller lignende op, ...

Annonce

... så I sikrer hende mod solens stråler. Det anbefales, at man ikke udsætter spædbørn for sol, men netop holder dem i skyggen.

I skal være opmærksomme på hendes påklædning, så hun ikke har for meget eller for lidt tøj på. Selvom I har bare tæer, så kan hun godt have brug for et par strømper, selvom I sidder med korte ærmer, kan hun måske godt have brug for en langærmet body eller lignende. Når man er så lille, så bruger man naturligt en del energi på at holde sig varm og derfor er det vigtigt, at hun ikke bliver for "afklædt". Modsat skal hun naturligvis heller ikke have så meget tøj på, at hun bliver overophedet :)

I skal også være opmærksomme på, at hun kan have glæde af lidt ekstra væske, hvis det er meget varmt, så det kan være nødvendigt at lægge hende hyppigere til brystet.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Og så er hun også stadig så lille, at hun nogle gange kan have glæde af at ligge lidt for sig selv, når hun skal sove - fordi det kan være svært at koble fra, hvis der er alt for meget uro. Så når hun skal puttes kan det være godt, at hun ligger i sin barnevogn, som så måske stilles lidt på afstand af jer og storesøsters leg, eller hun kan puttes i liften, og sove indenfor imens I så leger ude - og så må I bruge en babyalarm, så I hører hende, når hun vågner. Det afhænger helt af, hvor meget uro der er, og hvordan I oplever, at hun sover bedst :)

Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke med hende :)

Og rigtig god sommer, når vi kommer så langt!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Modermælkserstatning

Modermælkserstatning gives til børn, der ikke ammes eller tilbydes udmalket modermælk - og modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Modermælkserstatning er sammensat, så det ligner modermælken mest muligt, og børn udvikler sig og trives rigtig godt på modermælkserstatning.

Modermælkserstatninger har et højere indhold af protein, mineraler og vitaminer, end man ser i modermælk. Det skyldes, at barnet ikke kan optage næringstofferne helt på samme måde. Modermælkserstatning...

Læs mere i Babylex

Fødder

På grund af den trange plads i livmoderen, bliver mange børn født med indaddrejede fødder. Det kan være den ene fod eller begge. Små børn fødes også let hjulbenede. Det har ofte ingen betydning, og det retter sig efterhånden, som barnet bliver ældre. Nogle børn bliver født med klumpfod, også kaldet varusfod eller talipes equinovarus. Dette kræver speciel behandling.

Den sunde babyfod er bred og med en smal hæl. Barnet kan let sprede sine tæer. Alle børn er platfodet indtil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

Jeg ville bare blot meddele dig, at det går så godt i øjeblikket at jeg næsten ikke kan få armene ned..

Jeg gik jo rundt og tumlede med tanker om at min datter "kørte" på mig osv.. Men du fortalte mig at hendes humør skifter rigtig hurtigt og at lige netop hendes alder / denne såkaldt selvstændighedsfase gør at det kan være svært for både forældre og barn..

Jeg tror, at fordi jeg er blevet opmærksom på det, så tager jeg det ikke mere personligt og det gør at jeg ikke bliver ked af det mere..

Hvor er det dog dejligt at der også er nogle perioder der faktisk går godt..

Jeg er sikker på at der ligger udfordringer der ude i fremtiden som venter på os, men dem kan jeg ikke komme udenom..

Så rigtig mange tak herfra Helen..
HVOR HAVDE DU DOG RET!!!!!!!!!!!!!

Med venlig hilsen
M´s Mor