Svar: I haven med nyfødt
11. maj 2017
Alder:
1 mdr.
Kære nybagte mor
Tak for dit brev :) Det lyder som om at det går rigtig fint med lillesøster og som om, at hele familien trives med at være en familie på fire - hvor dejligt! :)
Det er rigtig dejligt, at I er glade for at være ude og bruger jeres have til leg og hyggestunder for storesøster og for hele familien. I DK skal vi nyde, når det er vejr til at være ude! Og ja - lillesøster må gerne være med udenfor, men I skal naturligvis medtænke, hvordan I lige gør det :)
Spædbørn er særligt sårbare overfor kulde og træk. Derfor skal I være meget opmærksomme på, hvor I opholder jer med hende. Hvis I sidder i skyggen med hende, og holder hende i jeres favn, så vil I naturligt med det samme mærke og fornemme, om hun har det tilpas - hvis det trækker på jer, trækker det også på hende. Og I kan se om hun også får det for varmt osv. ligesom I naturligt er med til at holde hende varm, når hun ligger hos jer.
Det er lidt anerledes, hvis hun ligger på en madras på jorden. Der kan være en del kulde fra jorden, så I skal sikre jer, at hun ikke får kulde op igennem madrassen og sikre, at hun ikke får træk omkring kroppen. Så kan det være bedre at lade hende ligge i barnevognen, hvor hun er løftet op fra jorden. Samtidig vil hun ligge i læ, når hun ligger i barnevognskassen.
Så skal hun også skærmes mod solen, så det er vigtigt at finde et skyggefuldt sted - det kan være et stort træ, eller måske har I mulighed for at sætte et solsejl eller lignende op, så I sikrer hende mod solens stråler. Det anbefales, at man ikke udsætter spædbørn for sol, men netop holder dem i skyggen.
I skal være opmærksomme på hendes påklædning, så hun ikke har for meget eller for lidt tøj på. Selvom I har bare tæer, så kan hun godt have brug for et par strømper, selvom I sidder med korte ærmer, kan hun måske godt have brug for en langærmet body eller lignende. Når man er så lille, så bruger man naturligt en del energi på at holde sig varm og derfor er det vigtigt, at hun ikke bliver for "afklædt". Modsat skal hun naturligvis heller ikke have så meget tøj på, at hun bliver overophedet :)
I skal også være opmærksomme på, at hun kan have glæde af lidt ekstra væske, hvis det er meget varmt, så det kan være nødvendigt at lægge hende hyppigere til brystet.
Og så er hun også stadig så lille, at hun nogle gange kan have glæde af at ligge lidt for sig selv, når hun skal sove - fordi det kan være svært at koble fra, hvis der er alt for meget uro. Så når hun skal puttes kan det være godt, at hun ligger i sin barnevogn, som så måske stilles lidt på afstand af jer og storesøsters leg, eller hun kan puttes i liften, og sove indenfor imens I så leger ude - og så må I bruge en babyalarm, så I hører hende, når hun vågner. Det afhænger helt af, hvor meget uro der er, og hvordan I oplever, at hun sover bedst :)
Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke med hende :)
Og rigtig god sommer, når vi kommer så langt!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske