Svar: Pasning? Vuggestue eller dagpleje
5. maj 2017
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Jeg vil starte med at anbefale dig min bog "Ha en god dag, skat", som jeg har skrevet sammen med Erik Sigsgaard, der er børneforsker.
I den guider vi dig igennem, hvordan du vælger det rette dagtilbud, hvordan I vænner jeres dreng til dagpleje eller vuggestue, hvordan I følger ham ind i den nye verden på en god måde og henter ham igen, vi beskriver også, hvad en god dag for jeres dreng skal indeholde og meget meget mere. Den vil give dig svar på alle dine spørgsmål og give meget mere info, end jeg kan forklare her i brevkassen...
Men.. generelt vil jeg sige, at der jo findes super gode dagplejere og super gode vuggestuer - og der findes desværre også det modsatte. Og det er ofte sådan, at det der passer til den ene familie, passer ikke nødvendigvis til den anden. Derfor vil det være rigtig godt, hvis du kan få lov til at besøge nogle forskellige steder og danne dig dit eget indtryk af, hvordan det er der.
Du skal prøve at se stedet med din drengs øjne. Forestille dig, at han sidder der - hvordan vil han have det? Hvordan er stemningen? Er der rart? Bliver der talt til børnene i en rar tone? Virker det hyggeligt? Er der plads til at sidde på skødet og få et knus? Er der smil og nærhed eller bliver der råbt til børnene? Føler du dig velkommen? Hvordan bliver du taget imod? Er det et sted, hvor du ville have lyst til at være i mange timer?
Du skal også lægge mærke til de fysiske rammer. Er der plads til at lege? Kan man være både inde og ude. Må det rode lidt, så legetøjet nogle gange får lov til at ligge fremme, så man kan lege færdig? Har jeres dreng allergi, astma eller lignende, så han vil have særlig glæde af store åbne lyse rengøringsvenlige lokaler? Har han større glæde af at være i mindre og mere hjemlige og hyggelige omgivelser?
Tal med dagplejer eller vuggestuepersonalet om, hvordan en dag forløber. Hvad laver de? Hvordan foregår måltiderne? Hvordan foregår det, når børnene skal sove? Prøv at få en fornemmelse af børnesynet, menneskesynet. Hvordan håndterer de konflikter mellem børnene? Hvordan får du besked om, hvad der er sket i løbet af en dag? Hvordan oplever du kommunikationen mellem dig og dagplejer/pædagog?
En af de store forskelle på dagpleje og vuggestue er, at i en dagpleje er børnene en del af dagplejers hjem. Og det vil være helt naturligt, at børnene deltager i en del af hverdagen, og at dagplejers familie (ægtefælle og børn) også vil være i hjemmet på ydertidspunkterne f.eks. tidlig morgen eller om eftermiddagen.
De fleste dagplejere tager i legestue et par gange om ugen, hvor de mødes med andre dagplejere og børn. Det giver mulighed for at lave forskellige aktiviteter og samtidig lærer dagplejere og børn hinanden at kende, hvilket er en fordel, for hvis dagplejer er syg en dag, skal på kursus eller noget andet, så skal barnet i gæstedagpleje - og det vil så ofte være hos en dagplejer, som barnet kender fra legestuen.
Der vil være tilknyttet en pædagogisk konsulent til dagplejen, som dagplejer og også forældre kan kontakte, hvis der opstår tvivl eller bekymringer omkring et barn.
Nogle dagplejere er uddannet til at tage sig særligt at børn der f.eks. er født for tidligt, har allergi eller lignende - og ofte vil man f.eks. anbefale for tidligt fødte børn at starte i dagpleje. Det giver dem en anden ro og risikoen for infektion er mindre, fordi færre børn er samlet i dagpleje. En dagplejer tager sig ofte af 4 børn og kan så nogle gange have et 5. gæstebarn. Et barn med særlige behov kan godt tælle ekstra, så dagplejer har f.eks. 3 børn.
I en vuggestue vil man ofte opdele i stuer, hver med ca. 12 børn og 3 voksne. Det kan dog variere, så nogle steder har man mindre stuer og andre steder større stuer. En eller flere af de voksne vil ofte være uddannet pædagoger, hvilket betyder, at de har en stor teoretisk viden omkring børn.
Når flere er uddannet pædagoger, så giver det naturligt en anden form for fagligt miljø. Det betyder, at man ofte drøfter forskellige pædagogiske tiltag, drøfter værdigrundlag osv. ligesom man også har mulighed for at drøfte bekymringer omkring enkelte børn på en anden måde i dagligdagen, end man har i dagplejen.
I en vuggestue vil barnet altid møde ind samme sted - selvom personalet er syge, har ferie, er på kursus eller lignende. Og det kan naturligt give en vis ro. Men en større gruppe børn og voksne giver naturligt også mere uro og jo flere børn, der er samlet, jo større risiko for infektioner og dermed sygedage...
Der findes også integrerede institutioner, hvor vuggestue og børnehave er i samme bygning. Der findes alternative tilbud - flerbørnsdagpleje, privat dagpleje, 2 års børnehaver, Rudolf Steiner vuggestuer, skovbørnehaver osv. Det kan være en god idé at undersøge de forskellige muligheder, hvor I bor :)
Og når alt dette er sagt, så er man også altid underlagt pladsanvisningens regler og venteliste - så selvom I har skrevet jer op til et tilbud, så er det ikke sikkert, at I får dette tilbud med det samme. Derfor kan det også være en god idé at tale med pladsanvisningen om, hvordan I skal forholde jer her.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske