Svar: Rigtigt ked af det ved gæstedagpleje

31. marts 2017

Kategori:
Alder:
23 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære A.´s mor

Tak for dit brev og alle dine tanker :)

Jeg kan godt forstå, du synes det er svært - det synes jeg faktisk også...

Som jeg læser dit brev og din beskrivelse af A., så har hun faktisk ikke problemer med at blive passet eller afleveret hos andre. Hun passes rigtig fint at mormor og hygger sig gevaldigt der. Og i hverdagen hvor hun er i dagpleje - og hos sin faste dagsplejer - så går det rigtig godt. Hun er glad for sin dagsplejer, vil rigtig gerne af sted, hygger sig, leger har ingen problemer med at sige farvel, hun spiser, sover osv. Hun er aldrig ked af det, når I går og har næsten ikke tid til at sige farvel :)

Så det med, at hun "skal vænnes til at blive passet af andre, og I skal støtte hende i det", det holder jo ikke helt - for det kan hun jo faktisk godt..

Så hvad er det hun ikke kan? Jo, hun kan ikke håndtere skift mellem forskellige gæstedagplejere - og det lyder som om, at hun faktisk bliver passet lidt forskellige steder, alt efter hvor der nu lige er plads... Og det hjælper hende ikke, at dagplejer besøger gæstedagplejen dagen før, så hun forberedes og mærker, at det kan være okay. Det tyder jo på, at det faktisk ikke kun er selve skiftet, men også personerne, måden de gør tingene på, som hun ikke bryder sig om...

Hun kender de forskellige dagplejere, de mødes i legestuen og alle kender A. og ved at "hun har det svært med at blive passet af andre" - faktisk lyder det lidt som om, at det er de øjne, som hun bliver mødt med... Og spørgsmålet er, om ikke dette kan være med til at forstærke følelsen af, at her er ikke rart at være... Ligesom I naturligvis også skal medtænke, om I er med til at sende nogle ...

Annonce

... signaler om, at det er utrygt at være et andet sted. Igen hænger det dog ikke sammen med at hendes faste dagplejer har besøgt gæstedagplejen, og at de er sammen i hverdagene, så A. kan spejle sig i sin dagsplejer og aflæse, at når hun synes det er okay, så er det nok helt fint...

Derfor tænker jeg faktisk, at det må handle om kemi og at hun faktisk ikke føler sig tryg ved de gæstedagplejere, der er - og det er nok svært at ændre på, så måske skulle I overveje, om hun ikke stadig kan være hjemme eller blive passet af mormor, når hendes dagplejer ikke kan passe hende, holder ferie osv. Hvis I har mulighed for det, så tænker jeg faktisk, at det vil være rigtig godt.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det er jo også vigtigt, at hun vokser op med en følelse af, at I lytter til hende og gerne vil hende det godt, så når hun igen og igen siger nej og ikke vil, så anerkender I dette. Jeg synes, det lyder som om, at I har forsøgt mange gange og som om, at I, og også dagplejen for den sags skyld, forsøger så godt det nu er muligt - men der er en kemi eller noget andet, som bare ikke fungerer, og jeg synes ikke hun skal presses unødigt. Hvis hun er nødt til det en dag, så er det naturligvis sådan, men jeg synes ikke at hun skal i gæstedagpleje for at "vænnes til at blive passet af andre". Jeg tror ikke på, at der kommer noget godt ud af at presse hende, når hun igen og igen bliver ked af det, græder, ikke spiser, ikke sover og tydeligt ikke bryder sig om det... Hvad skal hun lære af det? Det er ikke en succesoplevelse for hende, tværtimod. Så hvis I kan passe hende selv de gange, hvor hendes dagplejer ikke kan, så synes jeg, at det må være langt at foretrække...

Håber I kan bruge dette videre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

26. december 2023 | Diverse | 4 mdr.

Skrig og hyl ved påklædning

Hej Helen Rigtig glædelig jul til dig og din familie :) Min dreng er nu...

16. december 2023 | Diverse | 13 mdr.

1 år og kun 2 tænder

Hej Helen Min søn på 13 måneder har stadig kun 2 tænder. De er de midterste...

Annonce

Viden om børn:

Flaskegivning

Når du giver dit barn flaske, så er det vigtigt, at du gør det til en hyggestund for jer begge. Det er vigtigt, at du sidder godt, og det er vigtigt, at dit barn har kropskontakt, når det spiser. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan sidde med dit barn i din favn og ikke lader barnet ligge alene med flasken.

Når du sidder med dit barn i dine arme og giver barnet flaske, så sørg for, at barnet en gang imellem får en pause, hvor det har mulighed for at komme af med en bøvs. Sid...

Læs mere i Babylex

Slå

Det er forbudt ved lov at slå sit barn. Den såkaldte revselsesret blev afskaffet af Folketinget i 1997. At slå sine børn er således en ulovlig måde at opdrage på - og det gælder også "dask over fingrene", hvis det lille barn piller ved noget det ikke må. Et barn der bliver slået vil føle sig mindre værd.

Et barn der bliver slået er udsat for fysisk vold. Det kan være at barnet får en lussing, en endefuld, at barnet bliver sparket, rusket, brændt med cigaretter eller lignende....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de altid fine og uddybende svar. De giver os ro på :)

Tak, fra en mor til 2