Svar: Ændret adfærd

27. februar 2017

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Tak for dit brev og velkommen til :)

Det lyder umiddelbart for mig som om, at din dreng måske kunne have ondt i ørerne. Det er helt normalt for hans alder og det kunne være en idé at få en læge, evt. en øre-næse-halslæge til at kikke på ham. Det kræver ikke særlig henvisning. Hvis han har været forkølet, så kan forkølelsen godt have "sat sig på ørerne"...

Det kan godt være en voldsom oplevelse at være i svømmehallen. Der er rigtig mange forkellige lyde, som ofte bliver forstærket af det store rum. Lydene kan virke voldsomme, måske har der været mange højtråbende børn, grædende babyer, store vandplask og lignende - og hvis han så tilmed har haft ondt i ørerne, så har lydende måske virke ekstra voldsomme for ham og derfor er han blevet så ked af det. Lyset kan også være meget skarpt, lyset reflekteres i vandet osv. og hvis han ikke er helt frisk, kan det også være med til at gøre, at han pludselig reagerer med gråd og utrøstelighed...

Det at han efterfølgende har haft svært ved at sove, kan også skyldes øreproblemer eller anden sygdom. Det samme hans generelle pyldren, utilfredshed, det at han ryster med hovedet, slår ud med armene osv....

Så min først indskydelse vil altså være, at der nok er tale om sygdom. Hvis dette ikke er tilfældet, så kan det også sagtens handle om den store udvikling, som han går igennem lige nu og forklaringen kan godt findes i, at han bliver mere og mere bevidst.

Han skelner tydeligt mellem om han er hjemme eller ude, han kan reagerer på, hvis bedsteforældre eller andre kikker for meget på ham. Han begynder også at fornemme afstande f.eks. afstanden mellem dig og ham og mellem ham og andre. Han fornemmer også afstanden mellem ting, forsøger at række ud og få fat i ting, som han ser, flytte sig efter det, som han får øje på. Måske kan han få fat i en knap på en uro, trykke på den og få den til at spille.. Han kan motorisk mere nu og følger mentalt rigtig godt med, han øver sine lyde og kan nogle gange forskrække sig selv, - fordi han laver høje eller brummende lyde og derfor begynde at græde over lyde som han selv laver...

Der kan således også være tale om en fase, som I lige nu skal igennem. Og hvis det er tilfældet, er det rigtig godt, at du er der, forsøger at hjælpe ham, guide ham, underholde ham lidt - og også lader ham prøve ...

Annonce

... lidt på egen hånd.

Det er rigtig fint, hvis du kan holde nogenlunde fast i jeres nuværende dagsplan med de to lure dagligt og 3 måltider. Derudover vil det være rigtig godt med mellemmåltider med den alder han har nu og 4 flasker. Det vil være rigtig godt, at han ikke tilbydes mere end 2 grødmåltider i døgnet, resten bør være grøntsagsmos, kød, fisk, frugt, bær. Sammensætningen af mad og hvordan dagsplanen fungerer har naturligt også noget at sige i forhold til hans humør og overskud. Derfor vil jeg lige sende dig en plan for, hvordan jeg tænker, at det kan se ud nu:

Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover videre

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos og vand af kop.

Puttes til formiddagslur - og uden flaske

Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, hjemmelavet eller mos fra glas. Vand af kop og suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignede i hånden, som han kan gumle på selv.

Flaske og puttes til middagslur - måske kl 13 - det afhænger af, hvor lang formiddagsluren har været.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden og vand af kop.

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet mere og mere familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris... Mad der smager af noget og mad med mere og mere bid. Suppleres med kogte grøntsagsbuketter i hånden, som han selv kan gumle på. Vand af kop.

Flaske og puttes til natten ca kl 19.30-20 - tidspunktet afhænger af, hvor lang middagsluren er og hvad tid han står op fra den.

Sen aften 23-24: Flaske, det der også kaldes et drømmemåltid. Sover herefter til næste morgen tidlig.

Du skriver, at han normalt sover 19-06 uden mad... Og jeg tænker, at det er et meget langt søvnstræk at tage, når man kun er 7 måneder gammel. Jeg tænker også, at det naturligt er svært for ham både at indtage skemad nok og mælk nok, hvis han kun kan gøre det på de 13 timer der ligger mellem kl 06 og kl 19...

En del af den uro du mærker kan derfor også skyldes, at han har behov for at få sit indtag af mad og mælk fordelt mere over døgnet, netop for at få fuld mæthed, bedre dagssøvn, stabilt blodsukker og dermed stabilt humør... :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Barselshotel

Barselshoteller findes både på sygehuse og i privat regi.

Kravene til at komme på et offentligt barselsehotel er forskellige. Nogle steder barselshotellet for flergangsfødende, der har haft en ukompliceret graviditet og fødsel, andre steder er det til førstegangs forældre, der har brug for lidt ekstra tid, inden turen går hjem. På barselshotellet vil både mor og far typisk kunne være til stede hele døgnet og personalet kan tilkaldes, ved behov for hjælp.

På et...

Læs mere i Babylex

Barneseng

Når man skal vælge seng til sit barn er der visse ting, man kan gå efter. Noget af det vigtigste er at sengen er sikkerhedsmæssigt i orden.

Forbrugerrådet tester jævnligt de børnesenge som er på markedet og her ser man bl.a. på at sengen skal kunne tåle at blive slået, banket på og hevet i. Sengene bliver tjekket for at barnet ikke kan få fingrene i klemme og at tremmeafstanden er korrekt, så barnet ikke kan komme i klemme med sit hoved og sidde fast i sengen.

Den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Vi vil bare sige dig tusinde tak!! Det er uvurderligt, at du findes og giver så mange gode råd! Men det bedste er, at du er så anerkendende i dine svar om alverdens små og store problemer hjemme i de små familier. Det er en rigtig rar følelse, at man ikke behøver holde sig tilbage, når man skriver til dig, fordi du aldrig dømmer i dine svar. Så tusinde tak for en fantastisk brevkasse!

Hilsen drengens forældre