Svar: Vuggestue start - 10 mdr.

9. februar 2017

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine beskrivelse :)

Det lyder som om, at I har fundet en god vuggestue. Du fortæller at personalet er meget opmærksomme på din dreng og at de melder tilbage til dig, hvis der er det mindste. Det er rigtig dejligt, det er sådan, det helst skal være :)

Det lyder også som om, at han er glad for stedet. Han er faktisk glad for at komme der, nyder alle oplevelserne, vil gerne lege og følge med i det hele. Det går fint med at aflevere ham og de melder tilbage, at det går super godt, når han er der - men når du henter ham er det svært...

Det er helt naturligt og der er flere ting, som spiller ind:

Det handler for det første om, at det er svært for ham at skifte verden. Nu havde han det jo lige så sjovt og spændende, så hvorfor skal han pludselig hjem - og det er svært at lande derhjemme. Han vil kunne reagerer på samme måde, når han skal afleveres, det kan også være svært at komme hjemmefra og skulle sige farvel til det hyggelige hjemme og finde ud af at være i vuggestuen...

Det handler også om, at han lige nu har en lidt svær alder. Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med ham, han er i separationsfasen og øver sig i at separere sig fra dig. Altså øver fysisk adskillelse. Dette bliver forstærket fordi han jo er adskilt fra dig i dagtimerne - og det er helt naturligt, at han om eftermiddagen eller når I er sammen, klynger sig lidt ekstra til dig. Man kan ikke separere sig, hvis ikke man er knyttet til, og derfor vil børn i denne alder være mere klyngende og have brugt for ekstra fysisk kontakt og nærhed. Jeg plejer at sige, at hans mor-depot skal fyldes op, så han har noget at tære af, når I ikke er sammen.

Det handler også om, at han naturligt bliver ekstra træt. Der er meget nyt at forholde sig til. Nye voksne, nye børn, nye dufte, nye lege, nye omgivelser, nye regler, nye rutiner.. Alt er nyt og det kan måske sammenlignes lidt med at få nyt arbejde - gange 10. Hvis du starter på nyt job, så skal du naturligt sætte dig ind i det hele, men du kan som voksen spørge dig frem, sætte ord på din usikkerhed, slå ting op osv. Det kan jeres dreng ikke - alt er nyt og han kan ikke spørge, kan ikke forstå forklaringer, men kan blot følge med. Og det er naturligt voldsomt for ham, det er ...

Annonce

... en stressende situation.

Derfor bliver han naturligt meget træt, og der skal ikke ret meget til, før at filmen så knækker, og bægeret flyder over. Og det gør det så netop ofte derhjemme, hvor er der ro og hvor du er - hvor alt er, som det plejer at være. Der er plads til, at han kan reagere. Og han ved, at uanset hvor dårligt han har det, så er du der for ham - og derfor giver han naturligt los for sine følelser, når han ser dig og er sammen med dig. Det er også derfor børn ofte prøver lidt flere grænser overfor deres forældre end overfor fremmede. Så at han reagerer derhjemme er et sundhedstegn, selvom det naturligvis kan være hårdt:)

Og så spiller det naturligt også ind på hans overskud, at han bliver smittet med en masse nye vira og desværre følger det ofte med, når man starter i vuggestue - flere sygedage og især i begyndelsen. Og det gør naturligt ikke hans overskud større, tværtimod.

Det bedste du kan gøre er at hjælpe ham til ro og så struktureret en hverdag som muligt. Jo mere dagene ligner hinanden, jo bedre vil det være for ham. Han skal have en fast dagsrytme, faste sovetider, faste spisetider, faste lege-og aktivitetstider. Når I er hjemme skal I netop være hjemme, ikke for mange gæster eller ture i byen lige nu - det er rigeligt for ham at skulle forholde sig til vuggestuen og alt det nye der :)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det er naturligt, at han kan søge brystet lidt ekstra i denne periode. Men prøv om du kan holde fast i, at han ikke ammes for meget. Jeg vil sige max 3 gange i døgnet. Det er vigtigt, at amningerne ikke øges så meget, at det går ud over hans indtag af mere sufficient mad, fordi han har brug for mere rigtig mad for netop også at få energi til at lege, udvikles og opleve verden... Igen vil en fast dagsplan hjælpe jer her og det vil være rigtig godt at følge den rytme, som han også forventes at skulle have i vuggestuen :)

Giv ham tid. Det tager tid at vænne sig til alt det nye :) Og prøv at tage det roligt og så afslappet som muligt. Han bruger dig som et spejl, så når han mærker, at du er rolig, så vil han naturligt også selv blive mere rolig :)

Håber du kan bruge dette lidt videre - og dejligt at høre, at du har købt min og Eriks bog - tak :) Jeg håber, du kan lide, hvad du læser :)

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Feber

Børns temperatur kan stige pludseligt. Dette skyldes, at deres evne til at kunne regulere temperatur ikke er fuldt udviklet. Den normale temperatur ligger mellem 36,5 og 37,5 grader celsius. Det er normalt, at temperaturen er ½ grad højere om aftenen end om morgenen.

Når temperaturen stiger, og der er tale om feber, vil barnet fryse, være koldt og blegt. Når feberen har fundet sit leje, bliver barnet derimod varmt og får blussende røde kinder. Et barn der har feber, skal have...

Læs mere i Babylex

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Du har efterhånden reddet mig nogle gange. Jeg er meget taknemmelig for din rådgivning, især nu hvor jeg befinder mig i udlandet og er mor til mit første barn, hvilket betyder, at alt er nyt.

Hilsen
Mor i udlandet