Svar: Indkøring i børnehave

19. januar 2017

Kategori:
Alder:
2 år, 11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Rikke

Tak for dit brev :)

Det er rigtig dejligt, at din datter går i dagpleje, så hun er vant til at komme hjemmefra, sige farvel om morgenen osv. også selvom du går hjemme på barsel. Hun har således en hverdag, hvor hun hygger sig, leger, spiser sammen med de andre, er vant til at blive skiftet, trøstet osv. af en anden voksen - og hun trives rigtig godt med det :) Dejligt.

Det vil være rigtig godt, hvis I kan besøge børnehaven - og være der sammen lidt, før hun starter. Tal med dem om, hvornår det kan passe, at I kommer på besøg - det vil være godt, hvis det f.eks. er muligt for hende at lege lidt med de andre børn, løbe lidt rundt ude på legepladsen osv. imens du taler med de voksne. Det giver også dig mulighed for at få lidt praktisk information omkring skiftetøj, behov for madpakke, afleveringsrutiner osv. osv.

Det kan være en god idé, at du ikke afleverer hende alt for sent. Hvis hun kommer, når de andre børn er godt i gang med at lege, så kan det blive svært for hende at komme med ind i en leg. Hvis hun derimod kommer tidligt, så er der større sandsynlighed for at en af de andre børn spørger om hun vil være med - og så er hun naturligt i gang med dagen :)

Hvor længe du skal blive der afhænger helt af situationen og hvad hun signalerer. Det vil dog være rigtig godt, hvis der er en voksen, som kan tage imod hende og hjælpe hende med at få sagt farvel på en god måde. Så hvis der ikke er nogen ledige voksne, når I kommer, så bør du blive der, til en anden kan tage over, hvor du slipper :)

Det vil også være rigtig godt, at hun forholdsvist hurtigt prøver at spise der, og evt. sove der, hvis hun stadig sover til middag. Så hun prøver at have en fuld dag i børnehaven. Men det vil være rigtig godt, hvis du har mulighed for ikke at hente hende alt for sent. Det er bedre, at hun har nogle kortere men gode dage, hvor hun glæder sig til at komme af sted igen, end at hun får for lange dage, bliver overtræt og ender med ikke at kunne overskue det og derfor bliver ked af det.

Det vil højst ...

Annonce

... sandsynligt hjælpe hende, hvis hun har en bamse, en slaskedukke eller lignende med hjemmefra. Det er rart at have et sådan bindeled mellem hjem og institution, som ligger på hendes plads og som hun kan give et lille knus eller kram, hvis det hele bliver lidt for overvældende :) En børnehave-rygsæk med lidt skiftetøj, indesko osv. vil også være rigtig godt. Når I besøger børnehaven, så prøv at lægge mærke til, hvad de andre har med og tal også med pædagogerne omkring det.

Prøv også at tale med dem om en "kontakt-pædagog" og sæt navn på den voksne og tal med den voksne sammen med din datter, så hun ikke er i tvivl om, hvem det er hun skal henvende sig til, hvis hun bliver ked af det eller har brug for hjælp. Da hun er vant til sin dagplejer og en voksen, kan det godt være forvirrende med mange forskellige voksne - hvor skal hun gå hen og hvem er der for hende. Det vil være godt at være lidt konkrete omkring dette, især når der ikke er faste stuer, for så kan hun ikke bare "gå ind på sin stue" og spørge den voksne der:)

Du skal være forberedt på, at de første par uger måske går rigtig godt, hun er glad, synes det er spændende, leger rigtig godt med de andre osv. og så pludselig efter 3 uger, så bliver hun ked af det, vil hellere være hjemme osv. Det er helt naturligt at reaktionen på den måde kommer lidt forsinket og her er det så rigtig godt, at du netop har barsel, så du kan flekse lidt efter hendes behov og de signaler, som hun sender. Nogle gange har hun måske brug for at kunne sove lidt længere og blive afleveret lidt senere, andre gange har hun måske brug for en hjemmedag, hvor hun oplever, at det faktisk er temmelig kedeligt at være hjemme hos mor og lillebror - og det trods alt er sjovere at være i børnehave... :)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre :)

Derudover vil jeg anbefale dig at læse min bog "Ha en god dag, skat", som jeg har skrevet sammen med Erik Sigsgaard. Den handler netop om hvordan vi giver vores børn en god dag i f.eks. børnehaven :)

Rigtig meget held og lykke med det hele!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

D-vitamin

Alle børn bør fra de er 2 uger til de er 2 år gives D-vitamin 10 mikrogram (400IE) dagligt. Det gives som dråber.

Børn med mørk hud og/eller børn som går klædt, så kroppen oftest er tildækket om sommeren (lange ærmer, lange bukser/kjoler eller tørklæder) skal fortsætte med D-vitamintilskud (400IE) hele barndommen.

Når børn er ca. 1½ år gamle, vil de kunne tygge en multivitaminpille, ofte knækket i kvarte. Indeholder vitaminpillen 10 mikrogram D-vitamin, bliver...

Læs mere i Babylex

Slik

Vær altid opmærksom på hvad I selv spiser. Barnet lærer af at se på jer og det I gør. Jeres vaner omkring slik, vil således smitte af på jeres barn.

Nogle tilbyder kun slik til festlige lejligheder, andre har en fast ugentlig slikdag. Der er ingen grund til at tilbyde jeres barn slik hver dag.

Babyer har heller ikke behov for slik og interesserer sig måske ligeså gerne for et sundere alternativ, som en brødskorpe eller et dejligt frisk bær.

Ifølge...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en MEGET god brevkasse, hvad skulle jeg dog gøre uden den.

Mor til dreng knap 6 uger