Svar: Neglelak og baby

30. december 2016

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Suzie

Tak for dit brev :)

Neglelak og neglelakfjerner kan indeholde sen del kemi, som man skal være opmærksom på. Det kan være allergifremkaldende stoffer som akrylater, som også findes i f.eks. lim til kunstige negle; men også stoffer, der er mistænkt for at være hormonforstyrrende. F.eks. benzophenone-1 og/eller triphenyl phosphate.

Neglelakfjerner kan også indeholde opløsningsmidler, som fordamper til luften og dermed indåndes af os.

Det anbefales at være opmærksom på, at neglelak ikke kommer på huden, men kun på selve neglen. Optagelsen af de mistænkte stoffer er større gennem huden og derfor skal neglelak tørres af med det samme, og vaskes med vand og sæbe, hvis det kommer på huden. Det anbefales også, at man lufter ud, når man kommer neglelak på eller bruger neglelak fjerner.

Det er en rigtig god idé ikke at bruge neglelak til små børn - og hvis de på et tidspunkt gerne vil have ...

Annonce

... lidt neglelak på, så bør det ikke være dagligt og det er her særlig vigtigt, at barnet ikke får neglelak på huden. Det kan også være en god idé at købe en neglelak som ikke indeholder uønsket kemi.

I forhold til din søn, så vil det være rigtig godt, at du ikke kommer dine fingre i munden på ham eller lader ham sutte på dine negle, når du har neglelak på. Det anbefales, at vi generelt minimerer barnets udsættelse for kemi. Børn vil naturligt blive udsat for en del kemikalier i hverdagen - det kan være via plejeprodukter, via mad, via tøj, møbler osv. Og TÆNK har blandt andet lavet sloganet "mange kemikalier små, gør en stor å". Det handler altså ikke om, at du undgår neglelak, men derimod om, at du generelt er opmærksom på at få skruet ned for mængden af kemikalier i hverdagen :)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)

Rigtig godt nytår til jeres lille familie!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Flaskegivning

Når du giver dit barn flaske, så er det vigtigt, at du gør det til en hyggestund for jer begge. Det er vigtigt, at du sidder godt, og det er vigtigt, at dit barn har kropskontakt, når det spiser. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan sidde med dit barn i din favn og ikke lader barnet ligge alene med flasken.

Når du sidder med dit barn i dine arme og giver barnet flaske, så sørg for, at barnet en gang imellem får en pause, hvor det har mulighed for at komme af med en bøvs. Sid...

Læs mere i Babylex

Navle

Hos det nyfødte barn sidder stadig en rest fra navlestrengen, som vil falde af, af sig selv, når barnet er mellem ca. 5 dage og tre uger gammelt. Det er normalt at det kan bløde fra navlen i denne periode og det kan også lugte fra navlen, da det er en forrådningsproces der sker.

Du skal være opmærksom på at navlen ikke begynder at lugte for meget, da det kan være tegn på infektion. Hvis navlen lugter gennem barnets tøj, er det for meget. Hvis der er rødme omkring navlen, kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Min mand og jeg har så ofte talt om, at vi burde skrive til dig og fortælle, hvor fantastisk din brevkasse er.
Vi har aldrig selv skrevet til dig, men har fundet svar på så mange spørgsmål via dine svar til andre i lignende situationer.

Jeg beundrer dine evne til at formidle, og jeg elsker din tilgang til børn og forældre og alle de ting man sammen kommer igennem!
Dine svar stemmer så utrolig fint overens med præcis den måde, vi forsøger at være forældre på. Som førstegangs-forældre betyder det helt utrolig meget, at finde opbakning et sted man har tillid til og kan identificere sig med. Og det kan vi hos dig!

Det er så rart at have dine ord med i bagagen, hvis noget er svært eller andre synes, vi f.eks. burde skælde ud, når vores søn et par gange har haft det, du beskriver som fortvivlelses-anfald - er det så rart at kunne sige, at vi ikke er de eneste, der mener, det skal tackles helt anderledes.

Så kære Helen, tusind tak for dine altid inspirerende og varme svar - Tak for dig! Det er fantastisk at kunne søge råd og vejledning på alle tider af døgnet i din brevkasse!

De varmeste hilsner med ønsket om en rigtig god dag - uden tvivl også fra min mand.

Familien S