Svar: Brug af sut - 18 mdr.

15. december 2016

Kategori:
Alder:
18 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Ida

Tak for dit brev og dejligt at høre, at du kunne bruge mit sidste svar :)

Det er helt naturligt, at jeres datter er meget glad for sin sut, med den alder hun har. Og da hun står for at skulle skifte vuggestue og også er blevet storesøster, så er det naturligt svært at ændre så meget på dette behov lige nu. Samtidig er hun ikke ret gammel, så sutten er en kær og tryg ven for hende..

Hvis du fjerner den for hurtigt, så risikerer du, at hun begynder at sutte på finger i stedet, og det kan være problematisk. Fingeren sidder jo altid ved hånden og kan derfor suttes på igennem flere år og kan være noget sværere at trappe ud af på sigt. Samtidig er fingeren hårdere at sutte på, og der er derfor risiko for at tænderne påvirkes. Står valget mellem at sutte på sut eller sutte på finger, er sutten således umiddelbart at foretrække :)

Når det er sagt, så lyder det dog som om, at jeres datter har fundet ud af at sutten kan have en bestemt plads, hvor den lægges indtil man har brug for den - og det ritual, må I også gerne forsøge at indføre derhjemme. Så det er fint, at hun får sutten, når I kører hjem fra vuggestue, men når I kommer hjem, vil det være rigtig godt, hvis hun så lægger sutten på sin plads derhjemme - og direkte derefter skal du så tilbyde hende et lille mellemmåltid, så hun får noget andet at sutte og gumle på og samtidig bliver afledt, så hun glemmer sutten lidt :)

Afledning er generelt en god idé i denne alder - måske kan det også hjælpe, hvis du har mulighed for at medbringe lidt frugt, en klementin eller lignende, som hun så kan få i stedet for sutten, når hun hentes...

Det er super med puttekaninen, den må hun naturligvis også ...

Annonce

... gerne få derhjemme og sutten skal naturligvis også stadig kunne bruges som trøst en gang imellem, men prøv om I kan undgå, at den er i munden hele tiden. Det er f.eks. uhensigtsmæssigt, hvis hun taler med sutten i munden, prøv om I her kan vænne hende til at tage sutten ud af munden, når I taler sammen :) Du kan f.eks. godt sige "du skal lige tage sutten ud af munden skat", når hun vil fortælle dig noget :)

Hvis hun taler med sut i munden, så vil der naturligt være en risiko for at sutten påvirker udtalen af visse ord, ligesom hun ofte vil danne en del mundvand og måske begynde at savle mere, når hun taler...

Det lyder for mig som om, at I skal gøre tingene meget gradvist lige nu, da der sker en masse nyt i hendes liv, og sutten vil give tryghed i en periode, som for hende nok bliver lidt forvirrende og svær. Men I skal samtidig forsøge at holde fast i nogle gode vaner, så hendes behov for sutten ikke øges yderligere, og så den ikke bliver sværere og sværere at vænne hende lidt fra. Tid er der dog stadig masser af - de fleste børn begynder først at undvære sutten helt omkring 3 års alderen - hun er som sagt stadig en meget lille pige:)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Med hensyn til start i den nye vuggestue, så vil det være rigtig godt, hvis I har mulighed for at give hende lidt kortere dage i begyndelsen, - afleverer hende lidt senere, henter hende lidt tidligere :) Og gradvist sætter tiden op, hvor hun er der. Lad hende også gerne spise der og sove der, så hun stadig får lidt fornemmelse for, at rutinerne er som hun kender dem fra den nuværende vuggestue :)

Håber I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke med hende :)

Og rigtig glædelig jul til jer alle fire :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Uld til børn

En gammel tommelfingerregel lyder, at alle de måneder, som ender på "r", kan uld være en fordel - det vil sige september, oktober, november, december, januar og februar.

Uld har mange fordele:

- Det har blandt andet en rigtig god isoleringsevne, så det hjælper dit barn med at holde sig varm. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft, og det gør, at ulden isolerer rigtig godt.

- Det kan absorbere 30-40 procent af sin egen vægt i væske. Det...

Læs mere i Babylex

Vaccination

De danske sundhedsmyndigheder anbefaler følgende vaccinationer:

- 3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 1 og PCV7-1

- 5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 2 og PCV7-2

- 12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 3 og PCV7-3

- 15 mdr.: MFR 1

- 4 år: MFR 2 (pr. 1. april 2008)

- 5 år: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

- 12 år: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så lykkedes det! Efter så mange måneder, er Johan faldet i søvn i sin barnevogn, op til flere gange.

Jeg har idag vækket ham en halv time før han plejer at vågne, og nu har han sovet 45 min. formiddag (barnevogn), og ligger nu pt. og sover middagslur (indtil nu en time). Så jeg kan slet ikke få armene ned:)

Vi ser om vi kan hoppe på togene i tide, tak for hjælpen:)

Venlig hilsen
Kathrine, mor til Johan på 6 måneder