Svar: Brug af sut - 18 mdr.
15. december 2016
Alder:
18 mdr.
Kære Ida
Tak for dit brev og dejligt at høre, at du kunne bruge mit sidste svar :)
Det er helt naturligt, at jeres datter er meget glad for sin sut, med den alder hun har. Og da hun står for at skulle skifte vuggestue og også er blevet storesøster, så er det naturligt svært at ændre så meget på dette behov lige nu. Samtidig er hun ikke ret gammel, så sutten er en kær og tryg ven for hende..
Hvis du fjerner den for hurtigt, så risikerer du, at hun begynder at sutte på finger i stedet, og det kan være problematisk. Fingeren sidder jo altid ved hånden og kan derfor suttes på igennem flere år og kan være noget sværere at trappe ud af på sigt. Samtidig er fingeren hårdere at sutte på, og der er derfor risiko for at tænderne påvirkes. Står valget mellem at sutte på sut eller sutte på finger, er sutten således umiddelbart at foretrække :)
Når det er sagt, så lyder det dog som om, at jeres datter har fundet ud af at sutten kan have en bestemt plads, hvor den lægges indtil man har brug for den - og det ritual, må I også gerne forsøge at indføre derhjemme. Så det er fint, at hun får sutten, når I kører hjem fra vuggestue, men når I kommer hjem, vil det være rigtig godt, hvis hun så lægger sutten på sin plads derhjemme - og direkte derefter skal du så tilbyde hende et lille mellemmåltid, så hun får noget andet at sutte og gumle på og samtidig bliver afledt, så hun glemmer sutten lidt :)
Afledning er generelt en god idé i denne alder - måske kan det også hjælpe, hvis du har mulighed for at medbringe lidt frugt, en klementin eller lignende, som hun så kan få i stedet for sutten, når hun hentes...
Det er super med puttekaninen, den må hun naturligvis også gerne få derhjemme og sutten skal naturligvis også stadig kunne bruges som trøst en gang imellem, men prøv om I kan undgå, at den er i munden hele tiden. Det er f.eks. uhensigtsmæssigt, hvis hun taler med sutten i munden, prøv om I her kan vænne hende til at tage sutten ud af munden, når I taler sammen :) Du kan f.eks. godt sige "du skal lige tage sutten ud af munden skat", når hun vil fortælle dig noget :)
Hvis hun taler med sut i munden, så vil der naturligt være en risiko for at sutten påvirker udtalen af visse ord, ligesom hun ofte vil danne en del mundvand og måske begynde at savle mere, når hun taler...
Det lyder for mig som om, at I skal gøre tingene meget gradvist lige nu, da der sker en masse nyt i hendes liv, og sutten vil give tryghed i en periode, som for hende nok bliver lidt forvirrende og svær. Men I skal samtidig forsøge at holde fast i nogle gode vaner, så hendes behov for sutten ikke øges yderligere, og så den ikke bliver sværere og sværere at vænne hende lidt fra. Tid er der dog stadig masser af - de fleste børn begynder først at undvære sutten helt omkring 3 års alderen - hun er som sagt stadig en meget lille pige:)
Med hensyn til start i den nye vuggestue, så vil det være rigtig godt, hvis I har mulighed for at give hende lidt kortere dage i begyndelsen, - afleverer hende lidt senere, henter hende lidt tidligere :) Og gradvist sætter tiden op, hvor hun er der. Lad hende også gerne spise der og sove der, så hun stadig får lidt fornemmelse for, at rutinerne er som hun kender dem fra den nuværende vuggestue :)
Håber I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke med hende :)
Og rigtig glædelig jul til jer alle fire :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske