Svar: Ekstra vuggestueskift eller lang transporttid?
5. december 2016
Alder:
18 mdr.
Kære Ida
Tak for dit brev og alle dine overvejelser :) Dejligt at høre fra dig igen :)
Som jeg ser det, så er situationen hos jer lige nu uholdbar. Det kræver alt for meget af jer alle fire at skulle køre med tog for at aflevere storesøster og hente hende igen. Det er svært at få dagen til at hænge sammen, I bruger oceaner af tid på transport, som hun faktisk ikke bryder sig særlig meget om, og tiden er på ingen måde hyggelig for nogen af jer, I er sent hjemme, har ikke særlig meget tid der, hvor I egentlig skulle kunne hygge jer sammen alle sammen, før I så skal i seng, og så starter det igen dagen efter...
Jeg synes derfor, at I skal sige ja tak til den midlertidige plads, som I har fået tilbudt i den kommune, I nu er flyttet til. Det er korrekt, at man så vidt muligt skal undgå for mange skift - det handler hovedsageligt om, at det altid vil være en stresssituation for børn at skulle vænne sig til en helt ny verden, nye voksne, nye børn, nye regler og rutiner, og vi skal forsøge at undgå situationer, som vi ved kan virke ekstra stressende - men den situation I befinder jer i lige nu er også stressende, så ja - måske er det som at vælge mellem pest og kolera, men jeg tænker, at det vil være mindre stressende for jer alle og dermed bedre for alle, hvis hun skifter til en institution, der ligger tættere på, hvor I bor. Også selvom hun så kun kommer til at være der i ½ år :)
Og heldigvis, har du jo så netop barsel. Det giver mulighed for, at du kan give hende lidt fleksibilitet, som du fornemmer hun kan have behov for. Nogle dage har hun måske brug for lidt mere tid om morgenen og kan afleveres lidt senere. Andre dage kan hun blive hentet lidt tidligere, og der vil også være dage, hvor hun måske kan være hjemme, få en ekstra fridag osv. Alt sammen efter hendes behov. Bliver hun ekstra syg, fordi hu skifter til en ny institution (årstid, nye børn og nye bakterier) så er du også hjemme til at kunne sikre hende ekstra hjemmedage i den forbindelse.
Da hun er rigtig glad for at gå i vuggestue og I kan mærke på hende, hvordan hun glædes over det, udvikler sig og virkelig trives, så skal hun naturligvis blive ved med at være i vuggestue og ikke gå hjemme. Men det er rigtig godt at I har muligheden for at have hende hjemme. Giv hende et vuggestueskift samtidig med at du så giver hende muligheden for ro og fleksibilitet de næste måneder frem :)
Så i forhold til jeres situation vil jeg umiddelbart anbefale vuggestueskift fremfor lang transporttid... :)
Rigtig meget held og lykke med det hele :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske