Svar: Ekstra vuggestueskift eller lang transporttid?

5. december 2016

Kategori:
Alder:
18 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Ida

Tak for dit brev og alle dine overvejelser :) Dejligt at høre fra dig igen :)

Som jeg ser det, så er situationen hos jer lige nu uholdbar. Det kræver alt for meget af jer alle fire at skulle køre med tog for at aflevere storesøster og hente hende igen. Det er svært at få dagen til at hænge sammen, I bruger oceaner af tid på transport, som hun faktisk ikke bryder sig særlig meget om, og tiden er på ingen måde hyggelig for nogen af jer, I er sent hjemme, har ikke særlig meget tid der, hvor I egentlig skulle kunne hygge jer sammen alle sammen, før I så skal i seng, og så starter det igen dagen efter...

Jeg synes derfor, at I skal sige ja tak til den midlertidige plads, som I har fået tilbudt i den kommune, I nu er flyttet til. Det er korrekt, at man så vidt muligt skal undgå for mange skift - det handler hovedsageligt om, at det altid vil være en stresssituation for børn at skulle vænne sig til en helt ny verden, nye voksne, nye børn, nye regler og rutiner, og vi skal forsøge at undgå situationer, som vi ved kan virke ekstra stressende - men den situation I befinder jer i lige nu er også stressende, så ja - måske er det som at vælge mellem pest og kolera, men jeg tænker, at det vil være mindre stressende for jer alle og dermed bedre for ...

Annonce

... alle, hvis hun skifter til en institution, der ligger tættere på, hvor I bor. Også selvom hun så kun kommer til at være der i ½ år :)

Og heldigvis, har du jo så netop barsel. Det giver mulighed for, at du kan give hende lidt fleksibilitet, som du fornemmer hun kan have behov for. Nogle dage har hun måske brug for lidt mere tid om morgenen og kan afleveres lidt senere. Andre dage kan hun blive hentet lidt tidligere, og der vil også være dage, hvor hun måske kan være hjemme, få en ekstra fridag osv. Alt sammen efter hendes behov. Bliver hun ekstra syg, fordi hu skifter til en ny institution (årstid, nye børn og nye bakterier) så er du også hjemme til at kunne sikre hende ekstra hjemmedage i den forbindelse.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Da hun er rigtig glad for at gå i vuggestue og I kan mærke på hende, hvordan hun glædes over det, udvikler sig og virkelig trives, så skal hun naturligvis blive ved med at være i vuggestue og ikke gå hjemme. Men det er rigtig godt at I har muligheden for at have hende hjemme. Giv hende et vuggestueskift samtidig med at du så giver hende muligheden for ro og fleksibilitet de næste måneder frem :)

Så i forhold til jeres situation vil jeg umiddelbart anbefale vuggestueskift fremfor lang transporttid... :)

Rigtig meget held og lykke med det hele :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Tun og børn

Har du børn mellem 0 og 14 år, er det vigtigt, at du serverer masser af forskellig fisk for dem – men nye beregninger viser, at børn under 3 år bør få andre typer fisk end tunbøffer og udskæringer fra andre store rovfisk samt dåsetun.

Problemet med tunbøffer og andre store rovfisk er, at selv ved indtag af en lille mængde, kan barnet få kviksølv i en mængde, der kan skade barnets udvikling.

Alle børn op til 14-års alderen bør styre uden om tunbøffer og andre...

Læs mere i Babylex

Boel-prøve

Boel-prøven blev indført i Danmark tilbage i 1970´erne og var en fast del af sundhedsplejerskernes arbejde. Sådan er det ikke mere, - nogle kommuner laver stadig boel-prøver på børnene, andre kommuner har anskaffet dette. Denne ændring kom samtidig med at man begyndte at hørescreene alle børn ved fødslen.

Boel-prøven er en screeningsmetode, hvor man ser på hele barnet. Man ser på barnets evne til at have kontakt, til at styre sin motorik, til at vælge fokus og man observerer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit fantastiske svar til vores lille familie sidst. Det hjalp virkelig på natten at give ham en fast rytme i dagstimerne.

Tak fra Hannibals mor