Svar: Skilsmisse; hvordan håndterer vi dog det?

7. november 2016

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære bekymrede Mor

Tak for dit brev :)

Det lyder til på mange måder at være en rigtig svær situation og jeg håber, at du også får noget rådgivning f.eks. via kommunen eller statsforvaltningen?

Ud fra det du fortæller, så lyder det som om, at jeres datters far ikke har de kompetencer, som det kræver at være forældre. Du skriver, at han "ikke er i stand til at drage omsorg for jeres datter, han glemmer måltider, glemmer sovetider, glemmer at skifte hende og virker irriteret over at skulle tage sig af et lille barn...". Du fortæller også, at han bor hos sine forældre, du kalder ham "tivoli-far", fordi han nogle gange er væk i perioder for så at dukke op som "noget eksotisk"...

Når man skal vurdere forældreevne, så er det vigtigt, at man husker på, at de normale rammer kan være meget vide. Det behøver ikke være et problem, at man bor sammen med bedsteforældrene, det behøver ikke være et problem, at far rejser og er væk i længere perioder, det behøver ikke være et problem, at det som udgangspunkt er mor, der har den primære rolle - i nogle familier vil det faktisk fungerer rigtig godt, at flere generationer bor sammen, at ikke begge forældre er lige deltagende osv. Jeg har naturligvis kun din side af historien og kender ikke jeres familie - men med udgangspunkt i det du skriver, så lyder det som om, at din datter bør være hos dig og ikke være hos sin far alene.

Det er rigtig dejligt, at hun kan have kontakt til sin far - det lyder til at være noget, som ...

Annonce

... de begge sætter pris på. Men det lyder også som om, at hun ikke skal være alene sammen med sin far i længere tid, fordi han ikke er i stand til at varetage hendes behov. Du skal generelt ikke lade hende passe af nogen, som ikke kan tage vare på hende og sikre, at hun har det godt - og hun skal ikke være et sted, hvor hun risikerer at "rende rundt en helt dag i bar mave i snevejr med våd tisse-numse og uden hverken at få vådt eller tørt". Du skal ikke aflevere din datter hos nogen, hvor du ikke har tillid til, at de kan tage sig af hende.

Hvis farmor og farfar er ressourcestærke personer, så kan hun naturligvis være hos dem - sammen med sin far. Det kan også være måden, hun er sammen med sin far på. Så er det bedsteforældrene, som har ansvaret for hende og sikrer hendes behov, og bedstforældre kan godt indgå som primære omsorgspersoner på lige fod med forældre. Så alt efter hvordan din datters fars forældre er, så kan det være en mulighed.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Men ellers så bor jeres datter hos dig, og du er hendes sikkerhedsnet nu og i alle årene frem. Hun kan være sammen med sin far og sine farforældre, når det kan passe ind i hverdagen og i ferier osv. Men du er hendes primære omsorgsperson og lyder også til at være den, som har forældremyndigheden - så det er dit ansvar, at sørge for at hun får den omsorg, som hun har brug for, og hvis og når du ikke er der til det, så skal du sikre, at hun er et sted, hvor hun kan få den.

Rigtig meget held og lykke - og stort knus med på vejen :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

26. december 2023 | Diverse | 4 mdr.

Skrig og hyl ved påklædning

Hej Helen Rigtig glædelig jul til dig og din familie :) Min dreng er nu...

16. december 2023 | Diverse | 13 mdr.

1 år og kun 2 tænder

Hej Helen Min søn på 13 måneder har stadig kun 2 tænder. De er de midterste...

Annonce

Viden om børn:

Ufrivillig natlig vandladning

Når børn tisser i sengen om natten, så kalder man det ufrivillig natlig vandladning, sengevædning eller Enuresis. Og der kan være flere årsager til at børn tisser i sengen om natten.

1. Arvelighed. Hvis mor og/eller far har tisset i sengen om natten, så er sandsynligheden for at barnet kommer til det større.

2. Hormoner. Det antidiuretiske hormon (ADH) udskilles fra hjernen om natten og skal nedsætte urinproduktionen om natten. Men nogle børn er lidt længere tid...

Læs mere i Babylex

Ultralydsscanning - gravid

Ultralydsscanning giver os muligehed for at se ind i livmoderen til det lille barn. Ved at ultralydsscanne kan man således se, om barnet har det godt, man kan vurdere, om barnet vokser, som det skal, og man kan regne ud, om terminen er rigtig. Man vil også kunne se, om der er mere end et barn.

Når man ultralydsscanner, bevæger man et kegleformet eller rundt apparat rundt på den gravides mave. Der sendes nogle lydbølger gennem maven og på en skærm, vil man kunne se, hvordan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.

Mange kærlige hilsner
Sanne, mor til dreng 5 måneder