Svar: Højde/Øjenfarve

17. oktober 2016

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Generelt siger man, at alle børn bliver født med blå øjne. Også børn af anden etnisk baggrund end dansk. Nogle børn har så mørkeblå øjne, at de kan virke næsten sorte, andre børn har helt klare lyseblå øjne. Øjenfarven kan hen af vejen også skifte til grønlig.

Øjenfarven skabes af pigmentet melanin, som produceres i iris. Øjne der er brune eller sorte har et højt indhold af pigment og øjne som kun indeholder lidt pigment, vil naturligt reflektere blåt lys, når lyset skinner på dem.

Derudover så er det naturligvis genetikken, der bestemmer barnets øjenfarve. Det har altså betydning, hvilken farve øjne mor og far har. Man siger normalt, at efter 12 måneders alderen kan man regne med øjenfarven.

Nej - det er ikke korrekt, at man kan lægge en meter til højden af et 3 årige barn. ...

Annonce

... En gennemsnitlig 3 årig måler 98 cm og de fleste mennesker måler ikke 1.98 cm i højden...

Den bedste vurdering af barnets højde får man ved at indtaste barnet længdemål i kurver beregnet til formålet. Det er vigtigt, for at sikre sig, at barnet vokser som det skal, men det kan også give en indikation af, hvor barnet ligger i forhold til gennemsnittet... Når det er sagt, så vil der naturligt være rigtig mange faktorer der spiller ind. Igen spiller arv og genetik en rolle, men også kost, levestandard, hvornår barnet går i puberteten osv. vil påvirke barnets længde og vækst.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

I medlemsklubben her på siden kan du indtaste din drengs længde og vægt i "livets bog" og på den måde se om din dreng følger sin kurve, som han skal :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Modermælkserstatning

Modermælkserstatning gives til børn, der ikke ammes eller tilbydes udmalket modermælk - og modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Modermælkserstatning er sammensat, så det ligner modermælken mest muligt, og børn udvikler sig og trives rigtig godt på modermælkserstatning.

Modermælkserstatninger har et højere indhold af protein, mineraler og vitaminer, end man ser i modermælk. Det skyldes, at barnet ikke kan optage næringstofferne helt på samme måde. Modermælkserstatning...

Læs mere i Babylex

Quinoa

Quinoa er en plante, der vokser både vildt og dyrket. I Danmark kan den købes i supermarkedet og sælges her både som mel, flager og gryn. Den minder om hirse eller ris og kan indgå i madlavningen som alternativ til kartofler, ris og pasta.

Quinoaflager kan bruges til grød og indeholder ikke gluten, hvorfor quinoagrød kan gives før 6 måneders alderen. Det anbefales at man generelt varierer mellem forskellige grødtyper til børn. Quinoagrød har en lidt "fnugget konsistens" og smager...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid yderst brugbare svar. Det er en fantastisk service at kunne skrive til dig og få din kyndige vejledning igen og igen.

- Tak fra tvillingernes mor