Svar: Højde/Øjenfarve
17. oktober 2016
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Generelt siger man, at alle børn bliver født med blå øjne. Også børn af anden etnisk baggrund end dansk. Nogle børn har så mørkeblå øjne, at de kan virke næsten sorte, andre børn har helt klare lyseblå øjne. Øjenfarven kan hen af vejen også skifte til grønlig.
Øjenfarven skabes af pigmentet melanin, som produceres i iris. Øjne der er brune eller sorte har et højt indhold af pigment og øjne som kun indeholder lidt pigment, vil naturligt reflektere blåt lys, når lyset skinner på dem.
Derudover så er det naturligvis genetikken, der bestemmer barnets øjenfarve. Det har altså betydning, hvilken farve øjne mor og far har. Man siger normalt, at efter 12 måneders alderen kan man regne med øjenfarven.
Nej - det er ikke korrekt, at man kan lægge en meter til højden af et 3 årige barn. En gennemsnitlig 3 årig måler 98 cm og de fleste mennesker måler ikke 1.98 cm i højden...
Den bedste vurdering af barnets højde får man ved at indtaste barnet længdemål i kurver beregnet til formålet. Det er vigtigt, for at sikre sig, at barnet vokser som det skal, men det kan også give en indikation af, hvor barnet ligger i forhold til gennemsnittet... Når det er sagt, så vil der naturligt være rigtig mange faktorer der spiller ind. Igen spiller arv og genetik en rolle, men også kost, levestandard, hvornår barnet går i puberteten osv. vil påvirke barnets længde og vækst.
I medlemsklubben her på siden kan du indtaste din drengs længde og vægt i "livets bog" og på den måde se om din dreng følger sin kurve, som han skal :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske