Svar: Pseudotvillinger - 15 mdr.

20. juni 2016

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære mor til snart 2

Tak for dit brev, og hvor er det dejligt at høre, at graviditeten skrider planmæssigt frem. Det lyder som om, at I har det godt:)

Det er naturligt svært at forberede jeres dreng på den store omvæltning det bliver, når lillesøster kommer til verden. Det er dog rigtig fint, at du forsøger at forklare, at du har en baby i maven :)

Det vil også være rigtig fint, hvis du viser ham billeder fra han selv var en baby - især hvis du har billeder af at I giver ham mælk, skifter ham eller hvor han ligger og sover - fordi netop disse ting er noget, som vil fylde en del, når lillesøster kommer :) Det kan også hjælpe ham at se sig selv, se at han også har været en lille baby. Vis ham også gerne andre små babyer, så han begynder at forstå, hvad "baby" egentlig betyder.

Læs også meget gerne bøger for ham. Netop i 12-18 måneders alderen begynder mange børn at have glæde af at få læst højt. Gerne helt simple billedebøger med fotos eller billeder af hverdagen. Det kan være lettere at tale med ham om et billede i en bog og gøre det lidt mere håndgribeligt for ham, end hvis du blot forsøger at forklare ham det.

Han er naturligt stadig så lille, at han ikke kan undvære sin seng, sin pusleplads osv. Han skal på den måde ikke "afgive noget", som lige nu betyder rigtig meget for ham. Men liften, som han selv lå i, eller noget af hans aflagte tøj skal lillesøster måske arve og det vil være rigtig fint, at du finder dette frem og gør det klar - og igen taler om at det skal babyen bruge.

Men ellers, så er det også vigtigt, at du ikke gør alt for stort et nummer ud af det - netop fordi han jo ikke er ældre end han er. Det er vigtigt, at du lader ham være lille og forsøger at have en hverdag, der så vidt muligt ligner sig selv. Jo mere genkendelighed, jo mere tryg vil han være.

I skal også være opmærksomme på, at han måske godt kan "gå lidt tilbage i udvikling", når han bliver storebror. Det kan være svært at skulle dele mor og far med en lille ny og det kan skabe nogle meget stærke følelser i ham - som han naturligt vil have svært ved at sætte ord på, fordi han jo endnu ikke har så meget sprog... Derfor vil han nogle gange godt kunne reagere voldsomt, bryde helt sammen, smide sig i gulvet, virke frustreret og i fysisk oprør - og hvor han ikke er hysterisk, men blot har rigtig svært ved at finde ud af sin nye rolle som storebror. Og det skal der naturligvis være plads til, og I må prøve at rumme ham og alle de følelser og frustrationer, som han kan have.

Man kan sige, at fordelen ved at han bliver storebror i så ung en alder gør, at det jo er begrænset, hvad I kan kræve af ham. I kan ikke lige sige "nu må du lige vente lidt" eller "nu må du selv tage dine sko på" eller lignende - for det kan han ikke. Det gør det naturligvis ekstra hårdt for jer, at I skal være hundrede procent omkring begge børn, hjælpe dem begge så meget - men for ham er det faktisk en fordel, for han kommer ikke til at opleve, at I på den måde kræver for meget af ham :)

Det lyder rigtig fint med planlagt kejsersnit denne gang. Det giver jer jo rigtig god mulighed for netop at planlægge, hvordan I kan arrangere jer bedst - og det er super fint, at bedsteforældrene tager sig af jeres dreng den dag, så du og far ...

Annonce

... kan være sammen. Herefter vil det, som I har planlagt, være rigtig godt, at far og søn tager på sygehuset og besøger mor og lillesøster - han forstår jo ikke hvor du pludselig er henne og forstår ikke hvad det betyder, når far siger "mor og lillesøster er på sygehuset". Men når de besøger jer, så får han lidt idé om, hvad det betyder, og han ser, at du ikke er forsvundet og han ser, hvad "lillesøster" eller "baby" egentlig er.

Det er naturligvis vigtigt, at du viser oprigtig glæde ved at se ham og interesserer dig for ham, så han kan mærke, at du stadig er der for ham. Han skal naturligvis også præsenteres for sin lillesøster, og vil måske kikke lidt på hende eller pille lidt ved hende - men I skal forberede jer på, at interessen måske ikke vil være så stor. Han forstår naturligt ikke rigtigt, hvad det er og hvad det alt sammen betyder, og han vil have travlt med at lege, hoppe rundt og lave andre ting - og det skal han naturligvis have lov til :)

Du vil ret hurtigt efter et planlagt kejsersnit blive bedt om at stige ud af sengen (du skal helst ud at tisse indenfor 4 timer efter dit kateter er fjernet), og i dagene efter skal du skiftevis ligge og slappe af, gå lidt rundt og sidde i en stol. Hvis du og lillesøster har det godt, så bliver I sandsynligvis udskrevet på 3. dagen (1. dagen er den dag, hvor du får lavet kejsersnit).

Det er rigtig dejligt, at din mand er der til at hjælpe dig den første tid og også tage sig lidt af jeres dreng. Det er en operation, som du har været igennem, og din krop skal have tid til at hele og komme sig efterfølgende. I de første par døgn, bør du ikke selv løfte lillesøster, men det vil være godt, at far eller barselspersonalet hjælper dig med det. I de første 6 uger bør du ikke løfte mere end hvad der svarer til lillesøsters vægt. Det betyder naturligt, at du ikke kan løfte storebror op - og derfor skal du være ekstra opmærksom på at invitere ham op i sengen eller på sofaen, når du ligger og hviler dig, sætte dig på hug og kramme ham osv. Så han stadig fornemmer, at du er der for ham og rigtig gerne vil ham.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Der går ofte også et par uger, før du kan begynde at gøre rent - som støvsuge eller vaske gulv, så derfor vil der være lidt ekstra opgaver for far at tage sig af i starten. Men når I er forberedt på det, så går det ofte rigtig fint.

Det er dejligt, at I har mulighed for at holde nogle uger sammen der hjemme, og I skal nyde den første tid sammen. Hyg jer, tag det stille og roligt og nyd at I er en lille familie på fire. Jeres dreng vil spejle sig i jeres ro og glæde. Når han mærker, at I har det godt og er glade for den nye situation, så vil han naturligt også føle en større ro og glæde.

Brug bedsteforældrene, når der er mulighed for det, men giv jer også tid og mulighed for blot at være jer fire - uden at skulle en masse. Det er helt okay at have et par dage, hvor man ikke skal noget, andet end blot være sammen og netop finde ud af at være fire:)

Du kan evt. have glæde af at læse bogen "Barn nr. 2 - når familien vokser" af Lykke Møller Kristensen og Margrethe Brun Hansen - og bidrag af bla. undertegnede :) Du kan sandsynligvis finde den på biblioteket :)

Rigtig meget held og lykke fortsat! Glæder mig til at høre om lillesøster, når hun er her:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Høj stol til baby

Når barnet begynder at kunne sidde selv, er det en god idé at anskaffe en høj stol. Så kan barnet sidde med ved bordet under måltiderne, og det kan også følge med i, hvad I laver ved køkken- og spisebordet.

Der findes mange forskellige modeller af højstole, men de fleste vælger i dag en model, som kan stå ved spisebordet. Det giver mulighed for, at baby kan være med ved bordet, når familien sidder og spiser og på den måde naturligt tage del i måltiderne.

De...

Læs mere i Babylex

Moderkagebiopsi, moderkageprøve

En moderkagebiopsi kaldes også for Chorion Villus Samling eller CVS. Moderkageprøven laves for at undersøge for kromosomsygdomme og visse arvelige sygdomme hos fosteret.

Moderkageprøve laves, når du er mellem 11. og 16. graviditetsuge. Prøven laves normalt ved, at der stikkes en tynd kanyle ind gennem maveskindet. Det føles ofte som at få taget en blodprøve, men kanylen bevæges ofte lidt frem og tilbage, fordi man derved kan få taget en lille bid af moderkagen ud. Man scanner før...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil lige fortælle, at vores datter nu falder i søvn helt af sig selv, og vi har slet ikke haft en kamp med at lære hende det.

Vi skylder dig æren for det, da vi har fulgt dine råd fra din bog og din brevkasse.

Så tusind tak!

Mor til pige på 18 måneder