Svar: Opstart i vuggestue 13,5 mdr. gammel
15. juni 2016
Alder:
13 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det lyder dejilgt, at I har fået vuggestueplads, og det er også umiddelbart en god alder, jeres dreng skal starte :)
Du skal naturligvis være indstillet på, at det tager lidt tid at falde til. Alt er nyt for ham, nye voksne, nye børn, nye dufte, nye regler og rutiner - og han skal vænne sig til det hele. Det er begrænset, hvor meget du kan forberede ham og forklare ham, når han ikke er ældre - han er nødt til at følge med, og det er naturligt hårdt. Han vil stadig også have rigtig svært ved at vide, hvor du går hen og hvornår du kommer tilbage - og han skal stille og roligt knytte sig til en eller flere af pædagogerne, så han kan bruge dem, lade sig trøste og berolige af dem, når mor og far ikke er der. Det tager tid og det er naturligt hårdt for de fleste børn.
Derfor er det rigtig godt, hvis I kan besøge institutionen først, og du kan være der sammen med ham et par gange. Når I er der sammen, så vil han spejle sig i dig, han vil se på dig og vurdere "hvordan virker min mor?" og hvis du virker glad og tryg ved stedet, så vil han også være glad og tryg.
Tal med pædagogerne om, hvordan de plejer at gøre. Det er godt at forventningsafstemme med hinanden. Tal også med dem omkring de praktiske ting - hvor meget skiftetøj, han skal have mad, behov for bleer, fodtøj, mad, solcreme osv. Så der er styr på det praktiske :)
Det vil være rigtig godt, hvis du har mulighed for at give ham 1-2 ugers tilvænning:
De første 2-3 dage, hvor du (eller far) er sammen med ham hele tiden. Du signalerer ro, taler med de andre børn og voksne og viser, at her er dejligt at være.
De næste 2-3 dage øver I jer i at vinke farvel, og så går du kortvarigt. Lad ham prøve at spise alene med de andre børn, lad ham prøve at blive skiftet af en af de voksne osv.
De næste 2-3 dage træner I længere tids fravær. Lad ham lege der i lidt længere tid, prøve at blive puttet sammen med de andre børn, - og blive taget op fra søvnen af en anden voksen.
Det er rigtig godt, at han har prøvet at blive passet af mormor og bedstefar. Selvom det naturligvis er noget andet, at blive passet af to som elsker en - end at være i vuggestue:) Det er også rigtig godt, at I øver det at sige farvel og goddag. Hvis du f.eks. skal i byen og handle, og han bliver hjemme hos far, så sige f.eks. "jeg kommer igen om lidt”, vink til ham og gå så ud af døren. Far beroliger og betrygger, forklarer, at du kommer igen, afleder ham og leger med ham - så han på den måde lærer, at du (eller far) godt kan køre fra ham, at I kommer tilbage, og det er okay.
Han vil naturligt savne dig/jer, når han pludselig er adskilt fra jer i dagtimerne og ikke forstår hvorfor eller hvornår I kommer igen. Derfor er det vigtigt, at I aftaler med pædagogerne, at der så vidt muligt er en fast pædagog, som kan tage imod ham, når I går. Det er vigtigt, at han afleveres i favnen på den faste pæd. På den måde signalerer du tydeligt, at du overlader ham til en, som du er tryg ved passer på ham.
Og pædagogen skal så vinke sammen med ham og hjælpe ham videre med dagens aktiviteter, trøste og berolige, som der nu er behov for.
Nogle børn har også stor glæde af at have et lille fotoalbum med. Der kan være billeder af jer forældre, af jeres dreng, jeres hund, barnevognen, ting hjemme fra osv. Det kan hjælpe ham at kikke på billederne sammen med en voksen. Det kan berolige ham og give ham lidt idé om, at I ikke er forsvundet, I er der stadigvæk. Han vil jo ikke kunne sætte ord på, at han savner jer eller ikke forstår, hvor I er - men at se et billede af jer, og høre pædagogens beroligende ord "mor kommer igen" kan være godt.
Det vil også være rigtig godt med en putteklud, puttebamse eller lignende. De fleste børn vil tage en sådan til sig i 12-18 måneders alderen og den vil både fungere som bindeled mellem de to verdener - hjemmet og institutionen - men den vil også være trøst og give ro, når han skal sove eller er ked af det :)
Jeg har sammen med Erik Sigsgaard, der er børneforsker, skrevet bogen "Ha´ en god dag, skat", som jeg vil anbefale dig at læse. I den kan du læse meget mere om, hvordan du skaber en god hverdag for jeres dreng, vælger den rigtige institution, sikrer at han kommer ind i vuggestuen på den bedste måde osv. osv.
Rigtig meget held og lykke med det hele! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske