Svar: Dagsplan, mad, gåvogn mv.
3. maj 2016
Alder:
9 mdr.
Kære Saher
Tak for dit brev :) Det lyder som om, at din dreng stortrives på alle måder og udvikler sig rigtig godt både motorisk og mentalt! Dejligt :)
Dagsplanen ser rigtig fin og alderssvarende ud. Det vil dog være rigtig godt, hvis du kan sikre ham 3 flasker i døgnet, når han ikke er mere end 8 måneder gammel, og det lyder her rigtig fint, og det lyder til at fungere rigtig godt, at han får flaske før middagslur, om aftenen og så en gang i løbet af natten - ofte tidlig morgen. Det er super dejligt, at han kan sove igennem om natten, det skal du nyde:)
Når han bliver 10 måneder vil det til gengæld være rigtig fint med 2 flasker, og det vil sandsynligvis være den tidlige morgenflaske, som trappes ud her, det kan dog også være flasken før middagsluren. Derudover skal du naturligvis sikre ham væske nok ved også at tilbyde ham vand af kop til alle måltider og som tørstslukker ind imellem, og du bør også bruge mme i hans grød og mos.
Hvis han en nat sover hele natten igennem uden mælk, så må du prøve at sikre ham lidt ekstra væske i løbet af næste dag og aften. Men så længe han tisser, spiser og udvikler sig godt, så må du også tro på, at alt er fint :)
Hvis han ikke rigtig gider havregryn eller øllebrød i øjeblikket, så kan du give ham andre former for grød. Du kan i princippet lave grød af alle slags gryn, mel og flager. Knækkede korn eller gryn giver den bedste grød, hvis de har trukket i koldt vand i køleskab natten over, og husk ikke at bruge for mange hele kerner, da din dreng stadig er så lille, at han naturligt stadig vil have svært ved at optage næringen fra disse, og det kan give ham tynd mave.
Men du kan som sagt fint kombinere mellem forskellige typer og prøve dig frem. Du kan blande f.eks. flager af hirse, boghvede eller quinoa med havregryn, rugmel og knækkede spelt eller hvede kerner, eller byggryn. Tag ca en spiseskefuld af hver, bland det med ca. 2 dl koldt vand eller hvad du fornemmer passer mængdemæssigt og kog det op i en gryde 2-3 minutter, imens du pisker i det. Tag gryden af varmen, kom fedtstof og mme i og lidt mme på. Grøden er klar til servering. Du må gerne komme f.eks. frisk revet æble på grøden, det kan også være med til at give lidt ekstra bid, samtidig med at det giver en sødme, som rigtig mange børn godt kan lide.
Nogle børn bliver også lidt trætte af grøden generelt i denne alder. Her kan du i stedet lave klatkager - det vil sige, at du former små tykke pandekager af grød og steger det på panden. Igen må du gerne søde med lidt frugt. På den måde kan han spise grøden mere i stykker og behøver ikke skeen...
Han behøver ikke godnatgrød, når han spiser og sover så godt som han gør generelt. Det skal du ikke stresse over. Måske vil han få brug for den, når han bliver ældre - måske får han aldrig brug for den. Godnatgrød er ikke noget, han skal have. Det er godt for nogle børn, men ikke for alle :)
Det er helt normalt at han nu begynder at vise mere selvstændighed og egen vilje. Han kan som sagt protestere over skeen, han kan også protestere over at blive lagt på puslebordet, vil ikke ligge ned og vil ikke have skiftet sin ble. Han kan også protestere over at få jakke på osv. Alt sammen udtryk for at han er sin egen lille person med sin egen vilje - og det er et sundhedstegn:) Jeg vil anbefale dig rigtig meget at læse min bog "Helens bog om dit barns udvikling". I den kan du læse om, hvorfor han gør som han gør, og hvordan du kan møde ham - og hvad du kan forvente nu og i tiden frem:)
Det er super, at han er igang med at krybe og øver sig i at bevæge sig omkring. Det er helt normalt, at han endnu ikke kommer op på alle fire og kravler rigtigt, ligesom det er helt normalt, at det lige nu går baglæns og ikke fremad - det kan han godt blive rigtig irriteret og frustreret over :) Når han ligger på maven, må du gerne prøve at sætte dig bag ham og presse ham skiftevis på venstre og højre fodsål, så du på den måde viser ham, hvordan han kan bruge ben og fødder til at komme fremad. Du må også gerne prøve at lægge ham op i kravlestilling og lade ham vugge frem og tilbage. Det er fra vuggende stilling, at han til sidst lærer at kravle rigtigt. Du skal ikke presse ham til at flytte arm og ben, det kommer hen af vejen, når han kan finde balancen og har fået styrken til det.
Gåvogn eller Gåstol - der er forskel. En gåvogn er en lille vogn, som barnet kan skubbe foran sig og dermed få lidt støtte, når barnet begynder at gå. En gåstol er en stol, som barnet sættes i, der er hjul på, og barnet kan på den måde bevæge sig rundt.
En gåstol, altså en stol som han sættes i, anbefaler jeg ikke. Børn der sidder i gåstol kan godt miste lysten til at være på gulvet. Og det er på gulvet, at barnet udvikler sig bedst motorisk og lærer at kravle. Hvis du sætter din dreng i en gåstol, så risikerer du, at han springer kravlestadiet over...
Derudover vil han kunne få en forkert oplevelse af, hvordan ting hænger sammen. Der er f.eks. forskel på at støde ind i ting, når man sidder i en stol, som tager fra, end hvis man selv kravler rundt, falder og skal op igen. Det har betydning for hans sanseudvikling og forståelse af verden, at det ikke er i en stol, at han f.eks. rammer en bold. Han skal have en bold i hænderne for at opleve dens runde form og lære at den triller væk, når den tabes eller bevidst trilles. Det er en erfaring, en oplevelse, som han ikke får med sig, hvis han sidder i en gåstol.
Når han sidder i en gåstol, så vil stolen også være det, der holder ham siddende. Hvis han er på gulvet, så vil han rulle, krybe, kæmpe sig rundt - han vil på den måde styrke sine muskler og blive stærk. I stolen vil der være noget, der holder ham, og han vil derfor ikke styrke ryggen - og det er sandsynligvis dette, du har læst, når du har læst, at det er dårligt for hans ryg.
Til sidst kan nævnes at en del af de børn, der sidder meget i gåstol begynder at gå på tæer, ofte fordi de har svært ved at nå gulvet med flad fod. At lære at gå på tæer er uhensigtsmæssigt, når han skal til at gå rigtigt uden stolen til at holde sig. Det kan derfor også gøre, at han efterfølgende kan have svært ved at gå med fødderne rigtigt... så en gåstol vil jeg ikke umiddelbart anbefale dig at bruge, og den lærer ham ikke at kravle:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske