Svar: Dagplejestart, seperationsfase og temperament
15. marts 2016
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine beskrivelse af din lille dreng og alle dine tanker :)
Der er ingen tvivl om, at der sker rigtig meget med din dreng lige nu - både motorisk og mentalt. Han er i separationsfasen, og det er en rigtig svær periode at vænne ham til en ny hverdag, hvor han skal i dagpleje og dermed adskilles fra dig hver dag. Det er derfor naturligt, at du oplever det svært, at han har rigtig svært ved det.
At han er i separationsfasen betyder, at han lige nu øver sig på at bevæge sig væk fra dig. Han øver sig i at være mere og mere på egen hånd, øver sin selvstændighed og sin spirende personlige vilje. Fra at have siddet på skødet, til at sidde på gulvet ved dine fødder, til at sidde et par meter fra dig, - så øver han sig nu i at bevæge sig længere og længere væk. Han vender sig, kigger på dig, skal lige sikre sig, at du er der. Han kravler måske tilbage til dig, skal lige op og have et kram, mærke at du stadig er der, tankes op med lidt nærhed, og så tør han atter bevæge sig ud i verden på egen hånd.
For at børn kan separere sig, så må de nødvendigvis også være tilknyttet, og det betyder at man i denne periode, ofte vil mærke, at barnet pludselig virker mere "morsyg", mere klyngene og dermed også helst vil opleve verden fra mors favn, når man møder fremmede. Det er for børn i denne alder ofte meget grænseoverskridende hvis gæster eller andre kigger meget på dem eller henvender sig direkte til dem - barnet har brug for at studere på afstand, finde ud af at vedkommende ikke er farlig. Barnet har brug for at mærke og undersøge, hvordan virker mor, tager hun det roligt .. okay, så kan jeg også tage det roligt.
Derfor er det rigtig fint, at du har brugt et par dage i dagplejen sammen med din dreng, fordi han her har kunne spejle sig i dig, netop fornemme hvordan du virker, fornemme at du synes det er okay at være der - men han har sandsynligvis brug for mere tid. Det er rigtig svært for ham at du ikke er der. Hans sikre base er væk, og i stedet skal han bruge sin dagplejer - og det kan han godt - på sigt. Men lige nu kender han hende ikke, og de skal bruge tid sammen, lære hinanden at kende, før han har tillid til og føler sig tryg ved hende og ved at hun godt kan bruges, når mor ikke er der.
Han er stadig så lille, at han ikke forstår, hvor du går hen, når du går. Han kan heller ikke forholde sig til tid, så han ved ikke, om du er væk i 5 minutter eller i 5 timer - han mærker bare at du er væk - og så bliver han naturligt ked af det. Han kan heller ikke forstå en forklaring om, at du kommer igen eller hvornår du kommer tilbage - men han savner dig naturligt og derfor bliver han både ked af det, når du går og også i løbet af dagen, når han ikke kan finde dig og ikke forstår, hvor du er... Stille og roligt skal han lære at dagplejer godt kan tage sig af ham, når du ikke er der - og at mor kommer tilbage igen...
Det kan hjælpe, hvis du kan give ham en lille ting med hjemmefra, som kobler hjem og dagplejens verden. Det kan f.eks. være en putteklud, der dufter af dig og som dagplejer kan give ham, når han bliver ked af det, når han lige har brug for at sidde på skødet lidt, når han skal sove osv.. Det kunne også være et lille fotoalbum, med billeder af dig, ham, far, ting hjemme fra - som dagplejer kan vise ham og tale med ham om. Det kan være med til at gøre, at han ikke føler sig helt så alene, at han ser at I stadig er der og fornemmer at det er okay at savne jer - og dagplejer kan sætte ord på dette og betrygge ham i at du kommer tilbage.
Det kan også være, at du skal prioritere at være lidt længere tid i dagplejen, når I møder ind om morgenen, så du ikke går så hurtigt, men giver ham tid til at lande, samtidig med at du er der...
Temperamentet du mærker er den spirende selvstændighed - det handler både om at han nu er så gammel, at han begynder at vise mere egen vilje og også naturligt har brug for at føle sig medinddraget, har brug for at få lov til at gøre visse ting selv - f.eks. gerne prøve at spise selv, vil have lov til at stå op, når du skifter ham osv.; men det handler naturligt også om, at han et eller andet sted måske vil vise dig, at han ikke synes, det er helt okay, at du går fra ham - det kan han f.eks. godt vise ved at afvise dig, skubbe dig væk og ikke med det samme falde dig om halsen...
Det er helt naturligt at hans reaktion er voldsommere overfor dig end overfor andre. og det er rigtig vigtigt, at du forsøger at rumme ham og de store følelser han har. Det er vigtigt, at du giver ham masser af nærhed, tæt fysisk kontakt, at du "nurser" ham lidt mere lige nu - jeg plejer at sige at hans "mor-depot" skal fyldes lidt ekstra op, så han har noget at tære af, når I er adskilt... Adskillelsen, udvikling, dagplejelivet - det hele påvirker og giver ofte også dårlig og uroligt søvn - og det igen giver manglende overskud og dermed mere gråd og protest - det er derfor en svær periode for jer begge lige nu, men det er en periode...:)
Jeg udgiver den 31. marts bogen "Ha´en god dag, skat - dit barns hverdag i dagpleje, vuggestue og børnehave", som jeg har skrevet sammen med Erik Sigsgaard der er børneforsker. Den vil jeg anbefale dig at købe :)
Jeg håber, at du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med det hele:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske