Svar: Hvor ofte skal børn i bad?

23. februar 2016

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære mor

Tak for dit brev :)

Det er korrekt, at spædbørn ikke behøver komme i bad dagligt. De bliver fint rene med "etagevask" og ekstra opmærksomhed i alle hudfolder :)

Men i takt med at barnet bliver ældre, så bliver et bad naturligt mere nødvendigt. Den lidt større baby, som begynder at kravle rundt, samler nullermænd op fra gulvet, sidder og leger udenfor i sandkassen, begynder at spise selv, bruger fingrene, styrer gaffel og ske - og måske begynder at køre maden eller de fedtede fingre rundt i håret, ja så er det godt med et bad og lidt ekstra hudpleje.

Mange forældre vil i 8-9 måneders alderen begynde at indføre et bad som en fast del af aftenrutinen - det hænger blandt andet sammen med, at barnet i denne alder, kan have svært ved at finde fysisk ro og svært ved at overgive sig til søvnen og et aftenbad, afsluttet med en godnatgrød kan have god effekt på nattesøvnen. MEN man behøver ikke bade barnet hver aften, hvis barnet ikke virker til at have behov for eller glæde af det. Det kan være fint at bade måske 3 gange om ugen.

Det kan være fint med lidt olie eller mild sæbe i badevandet, og nogle børn har også brug for at blive smurt med creme, men andre børn har ikke brug for det. Det afhænger helt af barnets hudtype. Og ...

Annonce

... sådan er det også med hårvask. Nogle børn har rigtig meget hår i din datters alder og har derfor brug for at få vasket hår med en hårshampoo - ellers kan man ikke få vasket havregrøden og fedtet ud;) Andre børn har næsten ikke noget hår og kan derfor nøjes med at få håret skyllet i rent vand.

Cremer, lotion, salver, olier, shampoo, sæbe osv. skal tilpasses det enkelte barns hudtype og behov. Nogle børn har brug for daglig hudpleje, andre børn har ikke brug for det. Mange børn kan i perioder have brug for lidt ekstra hudpleje f.eks. i bleområdet eller på kinderne og i andre perioder, har de så ikke brug for det - og hudplejen skal her tilpasses efter barnets behov, og hvad problemet er. Barnet kan f.eks. have behov for en speciel creme, salve, shampoo eller lignende, hvis barnet har fået en svampeinfektion, har børneeksem eller andet.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Generelt gælder, at der skal bruges så lidt hudpleje som muligt, og når man vælger hudplejeprodukter, så bør du vælge produkter som er uden parfume, parabener og farvestoffer. Det er en god idé at gå efter svanemærkede produkter til børn. Nogle produkter bærer både det økologiske ecocert mærke, svanemærket og også astma-allergi Danmark mærket.

Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Leg

For det lille barn er leg meget vigtigt, da det er igennem leg, at barnet udforsker verden og dermed udvikler sig. Og I begyndelsen er I forældre det bedste legetøj, og jeres barn vil elske jeres mimik, lyde og berøring.

Jeres barn har stor glæde af, at I tumler, triller, hjælper barnet med at cykle med benene, danser med barnet i armene... Ligesom jeres barn har brug for at mærke jer tæt på, ligge hud-mod-hud, blive kysset, krammet, kærtegnet og sunget for.

I takt...

Læs mere i Babylex

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Min mand og jeg har så ofte talt om, at vi burde skrive til dig og fortælle, hvor fantastisk din brevkasse er.
Vi har aldrig selv skrevet til dig, men har fundet svar på så mange spørgsmål via dine svar til andre i lignende situationer.

Jeg beundrer dine evne til at formidle, og jeg elsker din tilgang til børn og forældre og alle de ting man sammen kommer igennem!
Dine svar stemmer så utrolig fint overens med præcis den måde, vi forsøger at være forældre på. Som førstegangs-forældre betyder det helt utrolig meget, at finde opbakning et sted man har tillid til og kan identificere sig med. Og det kan vi hos dig!

Det er så rart at have dine ord med i bagagen, hvis noget er svært eller andre synes, vi f.eks. burde skælde ud, når vores søn et par gange har haft det, du beskriver som fortvivlelses-anfald - er det så rart at kunne sige, at vi ikke er de eneste, der mener, det skal tackles helt anderledes.

Så kære Helen, tusind tak for dine altid inspirerende og varme svar - Tak for dig! Det er fantastisk at kunne søge råd og vejledning på alle tider af døgnet i din brevkasse!

De varmeste hilsner med ønsket om en rigtig god dag - uden tvivl også fra min mand.

Familien S