Svar: Hvor ofte skal børn i bad?
23. februar 2016
Alder:
8 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev :)
Det er korrekt, at spædbørn ikke behøver komme i bad dagligt. De bliver fint rene med "etagevask" og ekstra opmærksomhed i alle hudfolder :)
Men i takt med at barnet bliver ældre, så bliver et bad naturligt mere nødvendigt. Den lidt større baby, som begynder at kravle rundt, samler nullermænd op fra gulvet, sidder og leger udenfor i sandkassen, begynder at spise selv, bruger fingrene, styrer gaffel og ske - og måske begynder at køre maden eller de fedtede fingre rundt i håret, ja så er det godt med et bad og lidt ekstra hudpleje.
Mange forældre vil i 8-9 måneders alderen begynde at indføre et bad som en fast del af aftenrutinen - det hænger blandt andet sammen med, at barnet i denne alder, kan have svært ved at finde fysisk ro og svært ved at overgive sig til søvnen og et aftenbad, afsluttet med en godnatgrød kan have god effekt på nattesøvnen. MEN man behøver ikke bade barnet hver aften, hvis barnet ikke virker til at have behov for eller glæde af det. Det kan være fint at bade måske 3 gange om ugen.
Det kan være fint med lidt olie eller mild sæbe i badevandet, og nogle børn har også brug for at blive smurt med creme, men andre børn har ikke brug for det. Det afhænger helt af barnets hudtype. Og sådan er det også med hårvask. Nogle børn har rigtig meget hår i din datters alder og har derfor brug for at få vasket hår med en hårshampoo - ellers kan man ikke få vasket havregrøden og fedtet ud;) Andre børn har næsten ikke noget hår og kan derfor nøjes med at få håret skyllet i rent vand.
Cremer, lotion, salver, olier, shampoo, sæbe osv. skal tilpasses det enkelte barns hudtype og behov. Nogle børn har brug for daglig hudpleje, andre børn har ikke brug for det. Mange børn kan i perioder have brug for lidt ekstra hudpleje f.eks. i bleområdet eller på kinderne og i andre perioder, har de så ikke brug for det - og hudplejen skal her tilpasses efter barnets behov, og hvad problemet er. Barnet kan f.eks. have behov for en speciel creme, salve, shampoo eller lignende, hvis barnet har fået en svampeinfektion, har børneeksem eller andet.
Generelt gælder, at der skal bruges så lidt hudpleje som muligt, og når man vælger hudplejeprodukter, så bør du vælge produkter som er uden parfume, parabener og farvestoffer. Det er en god idé at gå efter svanemærkede produkter til børn. Nogle produkter bærer både det økologiske ecocert mærke, svanemærket og også astma-allergi Danmark mærket.
Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske