Svar: Forstoppelse og modermælkserstatning

24. januar 2016

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære frustrerede mor

Tak for dit brev, tillykke med den lille dreng og velkommen til:)

Det er desværre helt normalt, at børn der får modermælkserstatning ofte også får forstoppelse :(

Modermælkserstatning er sværere at fordøje end modermælk. Det vil være normalt, at afføringen bliver lidt mere fast og dermed mindre vandet, når barnet for modermælkserstatning, men jeres dreng må ikke have hård og knoldet, modellervoks-agtig afføring, og det må ikke være svært for ham at komme af med det. Du vil kunne se, at han presser, når han skal have afføringen ud, men han må ikke virker til at have ondt.

Forstoppelse gør ondt. Han vil få ondt i maven og græde. Det gør også ondt at presse, og det er synd for ham, at han har afføringstrang, presser, og der så ikke kommer noget.

Forstoppelse vil også påvirke hans appetit. Når maven er stoppet over længere tid, så vil hans indtag af mælk kunne blive nedsat. Han vil virke sulten, vil gerne drikke, men stopper hurtigt med at drikke, fordi der ikke er "plads" i maven og i tarmene. På sigt vil det derfor kunne gå ud over hans vægtøgning og trivsel generelt.

Han bør have afføring en gang i døgnet, og du fortæller, at der er gået 2-3 dage siden sidst - så længe skal der ikke gå. Det kan nogle gange være nødvendigt at give ham et klysma i endetarmen, som kan løsne proppen af afføring og tømme tarmen, så mave-tarm-systemet fungerer igen. Dette gøres altid i samarbejde med jeres læge, og efterfølgende skal du forebygge og sikre, at forstoppelsen ikke ...

Annonce

... vender tilbage.

Da I tidligere har haft god effekt af afføringsmiddel, så er det godt og vigtigt, at I giver ham dette. Det vil ofte være godt at give ham f.eks. laktulose - det virker ved at gøre afføringen blødere og stabilisere tarmfloraen. Du skal ikke være bange for, at han bliver afhængig af det på sigt, og at hans mave aldrig kommer til at fungere. Til børn er det netop vigtigt at give afføringsmiddel, der blødgør afføringen fremfor afføringsmidler, der påvirker tarmens bevægelser, fordi det kan give barnet en "doven tarm". Du skriver, at du helst ikke vil give ham afføringsmiddel, og jeg tænker, at det netop er en doven tarm, som du er bange for - men det behøver du altså ikke være.

Syrnet Allomin er netop til børn med tendens til træge maver. Hvis du vil forsøge noget andet, kan du prøve Allomin Syrnet SensePro 1. Den er ud over at være syrnet (som den grønne) også tilsat lactobacillus reuteri, som er en mælkesyrebakterie, der kan være godt til maven.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Hvis du vil prøve noget andet, kan du også forsøge med f.eks. NAN H.A. der har delvist spaltede proteiner, og som derfor kan have positiv effekt på træge maver.

Fortsæt gerne med mavemassage, cykle med hans ben osv. som du allerede gør. Det må du gerne - men afføringsmiddel kommer I nok ikke uden om lige nu :) Og det er helt okay :)

Jeg vil anbefale dig meget at købe min nyeste bog "Helens bog om amning og flaske" - den vil give dig en masse information, også om forstoppelse:)

Glæder mig til at følge jeres lille familie!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Feberkrampe

Det lille barn evne til at kunne regulere sin temperatur er umoden. Det betyder, at nogle børn får krampe i forbindelse med, at de får feber. Temperaturen kan stige pludseligt, og når temperaturen stiger for hurtigt, kan temperaturreguleringscenteret i hjernen ikke følge med, og kramperne opstår.

Feberkramper opstår hos 2-5% af børn mellem 6 måneder og 5 år, og det er den hyppigste årsag til kramper hos børn. Feberkrampe er delvist arveligt, så end forældre eller søskende har...

Læs mere i Babylex

Legetøj til baby og børn

Barnet har bedst af det nære samspil, der er mellem barnet og forældrene. Men i takt med at barnet bliver større og begynder at forholde sig lidt mere til verden omkring sig, vil det være godt, at der er legetøj, som barnet kan kigge på og undersøge.

Når barnet begynder at gribe, skal legetøjet passe til barnets lille hånd, og det er vigtigt, at legetøjet også egner sig til at komme i munden. Tingene skal være solide og uden skarpe kanter og spidser. Brug så vidt muligt legetøj,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit uddybende svar..... Der er lige pludselig en masse ting der hænger bedre sammen for mig.

Tak fra Anja, med mindre ondt i brysterne