Svar: Forstoppelse og modermælkserstatning
24. januar 2016
Alder:
2 mdr.
Kære frustrerede mor
Tak for dit brev, tillykke med den lille dreng og velkommen til:)
Det er desværre helt normalt, at børn der får modermælkserstatning ofte også får forstoppelse :(
Modermælkserstatning er sværere at fordøje end modermælk. Det vil være normalt, at afføringen bliver lidt mere fast og dermed mindre vandet, når barnet for modermælkserstatning, men jeres dreng må ikke have hård og knoldet, modellervoks-agtig afføring, og det må ikke være svært for ham at komme af med det. Du vil kunne se, at han presser, når han skal have afføringen ud, men han må ikke virker til at have ondt.
Forstoppelse gør ondt. Han vil få ondt i maven og græde. Det gør også ondt at presse, og det er synd for ham, at han har afføringstrang, presser, og der så ikke kommer noget.
Forstoppelse vil også påvirke hans appetit. Når maven er stoppet over længere tid, så vil hans indtag af mælk kunne blive nedsat. Han vil virke sulten, vil gerne drikke, men stopper hurtigt med at drikke, fordi der ikke er "plads" i maven og i tarmene. På sigt vil det derfor kunne gå ud over hans vægtøgning og trivsel generelt.
Han bør have afføring en gang i døgnet, og du fortæller, at der er gået 2-3 dage siden sidst - så længe skal der ikke gå. Det kan nogle gange være nødvendigt at give ham et klysma i endetarmen, som kan løsne proppen af afføring og tømme tarmen, så mave-tarm-systemet fungerer igen. Dette gøres altid i samarbejde med jeres læge, og efterfølgende skal du forebygge og sikre, at forstoppelsen ikke vender tilbage.
Da I tidligere har haft god effekt af afføringsmiddel, så er det godt og vigtigt, at I giver ham dette. Det vil ofte være godt at give ham f.eks. laktulose - det virker ved at gøre afføringen blødere og stabilisere tarmfloraen. Du skal ikke være bange for, at han bliver afhængig af det på sigt, og at hans mave aldrig kommer til at fungere. Til børn er det netop vigtigt at give afføringsmiddel, der blødgør afføringen fremfor afføringsmidler, der påvirker tarmens bevægelser, fordi det kan give barnet en "doven tarm". Du skriver, at du helst ikke vil give ham afføringsmiddel, og jeg tænker, at det netop er en doven tarm, som du er bange for - men det behøver du altså ikke være.
Syrnet Allomin er netop til børn med tendens til træge maver. Hvis du vil forsøge noget andet, kan du prøve Allomin Syrnet SensePro 1. Den er ud over at være syrnet (som den grønne) også tilsat lactobacillus reuteri, som er en mælkesyrebakterie, der kan være godt til maven.
Hvis du vil prøve noget andet, kan du også forsøge med f.eks. NAN H.A. der har delvist spaltede proteiner, og som derfor kan have positiv effekt på træge maver.
Fortsæt gerne med mavemassage, cykle med hans ben osv. som du allerede gør. Det må du gerne - men afføringsmiddel kommer I nok ikke uden om lige nu :) Og det er helt okay :)
Jeg vil anbefale dig meget at købe min nyeste bog "Helens bog om amning og flaske" - den vil give dig en masse information, også om forstoppelse:)
Glæder mig til at følge jeres lille familie!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske