Svar: Børnebøger om at skifte institution
13. januar 2016
Alder:
2 år, 1 mdr.
Kære STE
Tak for dit brev :)
Jeg tror faktisk ikke, at der findes en børnebog om at skifte institution, men emnet bliver måske behandlet i børnebøger, der handler om at flytte - og her findes flere muligheder.
Jeg har søgt lidt på bibliotek.dk og fundet både ældre og nyere titler:
"Vi flytter" - af Ulla Jæger. Billedbog i farver. For Pia og Lene rummer flyttesituationen flere utrygge følelser: hvor skal de bo, hvem skal de lege med, mon alle de kendte ting kommer med til det nye sted?
"Tigerdyrets flyttedag" - Disney. Billedbog. Tigerdyrets hus er for lille til hans morgenhop. Alle vennerne går i gang med at finde et større hus til ham og flytte alle hans ting. Fra 3 år.
"De små mus i Købmandens hus" - Anine Valbak-Andersen. Billedbog. Fire små mus bor i kælderen hos en rar købmand. De får al den ost, de kan spise. Men nu skal købmanden flytte, og hvad skal der så ske med de små mus? Fra 3 år.
"Vi er flyttet" - Svend Otto, Hans Hansen. Billedbog i farver. Alle tingene kan man sagtens flytte. Det er sværere med én selv, for det nye er fremmed, og man savner alt det gammelkendte.
"Familien Von Hansen flytter" - Camilla Roholte. Billedbog. Familien von Hansen er ved at flytte til et større og helt nyt hus i et andet kvarter. De to ældste søskende, Viktoria og Anton, er ikke helt tilfredse med at de skal flytte væk fra legekammeraterne og det hyggelige hus, hvor der også bor mus. Fra 4 år.
De fleste bøger om at flytte er for ældre børn... og en decideret bog om at skifte institution, har jeg ikke kunne finde - måske skulle jeg selv lave en;)
Den 31. marts udkommer bogen "Hav en god dag, skat!", som jeg har lavet sammen med Erik Sigsgaard, der er børneforsker og som blandt andet har forsket i børn og institutionsliv. Det er ikke en børnebog, vi har lavet, men en bog til forældre, der handler om, hvordan vores børn får en god hverdag i dagpleje, vuggestue og børnehave. Og herunder også det at skifte institution...
Håber du kan bruge dette lidt videre:) Og rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske