Svar: Bad og etagevask

9. december 2015

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære mor

Tak for dit brev :)

Det lyder meget fint med bad et par gange om ugen, med den alder jeres datter har. I takt med, at hun bliver ældre, begynder at spise mere skemad - og spise selv eller måske smører mad ud i håret, så bliver det mere aktuelt med et bad og hårvask. Det samme når hun begynder at kravle rundt både inde og udenfor.

I bleområdet er det rigtig vigtigt, at I vasker hende med mild uparfumeret sæbe, når hun har haft afføring og sikrer jer, at alle hudfolder er rene. Men hvis hun bare har en tisseble, så behøver I ikke vaske hende hver gang.

Det er vigtigt, at I dup-tørrer hende og sikrer jer, at hun er tør i alle folder. Nogle bruger en føntørrer til at tørre med, her er det dog vigtigt, at I holder jeres hånd, der hvor I vil tørre hende, fordi I så kan fornemme varmen, hun må naturligt ikke brænde sig.

Hvis hun virker rød i bleområdet, så er det godt at smøre hende. En zink salve kan være fin. I kan også bruge en anden type creme eller salve beregnet til bleområdet. Nogle gange kan det være en god idé at skifte lidt mellem forskellige produkter, andre gange finder man en, som man synes virker super godt og holder sig så til den. I stedet for zink kan du prøve en salve der ...

Annonce

... indeholder panthenol. Det kan også være godt til babynumser. En salve som Derma Eco Baby indeholder Aloe Vera, der også skulle være godt til rød og irriteret hud...

Rødme er dog ikke bare rødme - nogle børn får bleeksem, andre børn får svamp - og det skal behandles med specielle cremer eller salver, der ordineres af jeres læge.

Nogle børn bliver også så røde og irriterede, at huden næsten sprækker. Det svier og gør rigtig ondt. Her kan man bruge f.eks. en inotyolsalve. Den bruges som en kur, en behandling i et par dage og man stopper med at bruge den, når hun atter er helet op.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Med hensyn til hårvask, så må I meget gerne vaske jeres datters hår. Også her skal I bruge en mild uparfumeret shampoo beregnet til babyer. Vælg generelt produkter uden parfume, parabener, farvestoffer og gerne produkter der er svanemærkede.

Rødme i halsdellerne kan godt være svamp - vær opmærksom på at få vasket hende og tørret hende godt imellem halsdellerne. Læg hende også meget gerne på maven, så hun løfter hovedet og der kommer luft ind imellem halsdellerne. Hvis hun bliver meget rød og hudløs, så skal det behandles, og I må få lægen til at se på det.

Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med hende:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Babymassage

Babymassage er en systematisk blød og blid form for massage, som oprindeligt stammer fra Indien. Nogle børn nyder at få babymassage, hvor andre børn ikke bryder sig særlig meget om det.

De fleste forældre vil, uden at tænke over det, naturligt have lyst til at kærtegne og berøre deres lille barn. Følg din egen lyst til hvad du og barnet godt kan lide. Børn har bedst af at blive rørt på en måde, hvor det er barnets reaktioner og signaler der er styrende.

Børn har...

Læs mere i Babylex

Kolik

Kolik er den betegnelse, man bruger om et barn, der dagligt eller næsten dagligt, er helt utrøsteligt, grædende og skrigende. Den ældre definition af kolik er, at barnet skal græde og være utrøstelig i mere end 3 timer om dagen, mere end 3 dage om ugen og i mere end 3 uger.

Kolik er en udelukkelsesdiagnose. Det betyder, at lægen skal have undersøgt barnet grundigt og have udelukket, at barnet har smerter fra nakke, skuldre, ryg eller andre steder, Ligesom det skal være udelukket,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dit svar sidst. Jeg sprang ned og købte din bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Den har virkelig hjulpet mig på rette vej. Det er en fantastisk bog.

Jeg kan virkelig mærke et meget større overskud ved at have forstået, at min søn bare mangler den tryghed i at være tæt på mig og mærke de vuggende bevægelser. Det hang mig langt ud af halsen før bare at tænke på det var puttetid. Nu glæder jeg mig faktisk, ved tanken om at min søn jo elsker at lægge i mine arme og putte, og at jeg kan lægge ham fra mig UDEN han sover, og han bare falder i søvn :)

Elias har trods kolik aldrig haft en nat hvor han ikke har sovet, så det gik lige op for mig at de søvnproblemer jeg troede han havde, slet ikke er så slemme. Hvis der da overhovedet er et problem!

Hilsen mor til Elias, 4 måneder.