Svar: Bad og etagevask
9. december 2015
Alder:
5 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev :)
Det lyder meget fint med bad et par gange om ugen, med den alder jeres datter har. I takt med, at hun bliver ældre, begynder at spise mere skemad - og spise selv eller måske smører mad ud i håret, så bliver det mere aktuelt med et bad og hårvask. Det samme når hun begynder at kravle rundt både inde og udenfor.
I bleområdet er det rigtig vigtigt, at I vasker hende med mild uparfumeret sæbe, når hun har haft afføring og sikrer jer, at alle hudfolder er rene. Men hvis hun bare har en tisseble, så behøver I ikke vaske hende hver gang.
Det er vigtigt, at I dup-tørrer hende og sikrer jer, at hun er tør i alle folder. Nogle bruger en føntørrer til at tørre med, her er det dog vigtigt, at I holder jeres hånd, der hvor I vil tørre hende, fordi I så kan fornemme varmen, hun må naturligt ikke brænde sig.
Hvis hun virker rød i bleområdet, så er det godt at smøre hende. En zink salve kan være fin. I kan også bruge en anden type creme eller salve beregnet til bleområdet. Nogle gange kan det være en god idé at skifte lidt mellem forskellige produkter, andre gange finder man en, som man synes virker super godt og holder sig så til den. I stedet for zink kan du prøve en salve der indeholder panthenol. Det kan også være godt til babynumser. En salve som Derma Eco Baby indeholder Aloe Vera, der også skulle være godt til rød og irriteret hud...
Rødme er dog ikke bare rødme - nogle børn får bleeksem, andre børn får svamp - og det skal behandles med specielle cremer eller salver, der ordineres af jeres læge.
Nogle børn bliver også så røde og irriterede, at huden næsten sprækker. Det svier og gør rigtig ondt. Her kan man bruge f.eks. en inotyolsalve. Den bruges som en kur, en behandling i et par dage og man stopper med at bruge den, når hun atter er helet op.
Med hensyn til hårvask, så må I meget gerne vaske jeres datters hår. Også her skal I bruge en mild uparfumeret shampoo beregnet til babyer. Vælg generelt produkter uden parfume, parabener, farvestoffer og gerne produkter der er svanemærkede.
Rødme i halsdellerne kan godt være svamp - vær opmærksom på at få vasket hende og tørret hende godt imellem halsdellerne. Læg hende også meget gerne på maven, så hun løfter hovedet og der kommer luft ind imellem halsdellerne. Hvis hun bliver meget rød og hudløs, så skal det behandles, og I må få lægen til at se på det.
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med hende:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske