Svar: Væskemangel?
29. januar 2005
Alder:
3 mdr.
Kære Emils mor
Jeg tror bestemt ikke at Emil mangler væske. Det er rigtigt at en indsunken fontanelle kan være et at tegnene på væskemangel, men det er også naturligt at fontanellen kan være lidt indsunken, når barnet f.eks. vågner efter at have sovet i nogle timer.
Som du beskriver jeres rytme og måden Emil er på, så tror jeg ganske bestemt at du skal tage det roligt. Han tager godt på, han er glad og smilende og er god til selv at sige til og fra mht mad, - så fortsæt den gode rytme.
Du skal være opmærksom hvis han pludselig virker sløv og ikke vil spise eller mangler kræfter til at kunne tage fra. Du skal også være opmærksom på at han tisser som han skal, det at han har fine våde bleer eller tisser i en stråle, når du tager bleen af ham, er gode tegn. Hvis urinen er klar, får han væske nok, hvis den er gul eller lugter (hvilket en meget fyldt morgenble dog godt kan gøre uden at der er tale om væskemangel) så vil han have behov for ekstra væske.
Med hensyn til kogning af vand, så er det således at man fra 4 mdr´s aldern kan tilbyde sit barn vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring, så skal vandet fortsat koges.
Erstatning og flasker der laves klar på forhånd og gemmes i køleskab bør fortsat skoldes og vandet koges og nedkøles, men erstatning der laves og gives barnet med det samme kan laves med vand fra koldtvandshanen, som så varmes op til den rette temperatur f.eks. i mikroovn.
God fornøjelse.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske