Svar: Væskemangel?

29. januar 2005

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Emils mor

Jeg tror bestemt ikke at Emil mangler væske. Det er rigtigt at en indsunken fontanelle kan være et at tegnene på væskemangel, men det er også naturligt at fontanellen kan være lidt indsunken, når barnet f.eks. vågner efter at have sovet i nogle timer.

Som du beskriver jeres rytme og måden Emil er på, så tror jeg ganske bestemt at du skal tage det roligt. Han tager godt på, han er glad og smilende og er god til selv at sige til og fra mht mad, - så fortsæt den gode rytme.

Du skal være opmærksom hvis han pludselig virker sløv og ikke vil spise eller mangler kræfter til at kunne tage fra. Du skal også være opmærksom på at han tisser som han skal, det at han har fine våde bleer eller tisser i en ...

Annonce

... stråle, når du tager bleen af ham, er gode tegn. Hvis urinen er klar, får han væske nok, hvis den er gul eller lugter (hvilket en meget fyldt morgenble dog godt kan gøre uden at der er tale om væskemangel) så vil han have behov for ekstra væske.

Med hensyn til kogning af vand, så er det således at man fra 4 mdr´s aldern kan tilbyde sit barn vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring, så skal vandet fortsat koges.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Erstatning og flasker der laves klar på forhånd og gemmes i køleskab bør fortsat skoldes og vandet koges og nedkøles, men erstatning der laves og gives barnet med det samme kan laves med vand fra koldtvandshanen, som så varmes op til den rette temperatur f.eks. i mikroovn.

God fornøjelse.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

26. december 2023 | Diverse | 4 mdr.

Skrig og hyl ved påklædning

Hej Helen Rigtig glædelig jul til dig og din familie :) Min dreng er nu...

16. december 2023 | Diverse | 13 mdr.

1 år og kun 2 tænder

Hej Helen Min søn på 13 måneder har stadig kun 2 tænder. De er de midterste...

Annonce

Viden om børn:

Brystbetændelse

I daglig tale bruges betegnelsen brystbetændelse om to tilstande i brystet - det der egentlig er tilstoppede mælkegange, som er en ikkeinfektiøs tilstand i brystet og så en infektiøs brystbetændelse.

Tilstoppede mælkegange opstår ofte fordi amninger springes over eller fordi barnet ikke har fået "tømt" brystet tilstrækkeligt, måske fordi barnet dier med forkert teknik.

Infektiøs brystbetændelse opstår ofte, fordi det er gået hul på brystvorten, hvorved der er...

Læs mere i Babylex

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen
For gud ved hvilken gang er jeg på din hjemmeside for lige at tjekke, hvordan det nu er med forkølelse og graviditet. Jeg har brugt siden så mange gange. Og hver gang har jeg fået højt kvalificerede og superpraktiske og tryghedskabende svar. Det vil jeg bare lige sige tak for.
Mvh Birgitte