Svar: Reaktion på vuggestuestart
24. februar 2014
Alder:
8 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev - jeg kan godt forstå du bliver ked af det, når jeres dreng vågner og er så ulykkelig om natten. Der er ingen tvivl om at det er rigtig hårdt for ham at være i vuggestuen og han har svært ved at forholde sig til dette.
Alt er nyt - nye rutiner, nye lyde, dufte, stemmer, nye hænder der holder ham, nye børn, nye voksne, - en helt ny verden. Og alt hvad han oplever skal naturligvis bearbejdes om natten. Derfor drømmer han ekstra meget lige nu.
Han er også så lille at han ikke forstår, hvor du er, når han ikke kan se dig. Han ved ikke hvorfor du går eller hvor du går hen og han kan ikke forholde sig til tid og ved derfor ikke om du kommer igen om 5 minutter eller om 5 timer - han mærker bare at du er væk og han reagerer naturligt på dette. Det er godt og vigtigt at du er tryg ved vuggestuen og personalet der. Jo mere du kan signalere at det er okay, aflevere ham i favnen på en pædagog og signalere "nu går jeg og nu passer hun på dig", jo bedre er det. Men det vil stadig tage tid for ham, at lære hende at kende, knytte sig til hende og finde ud af at hun kan bruge som substitut for dig. Og derfor vil han naturligt lige nu være ked af det og vil naturligt også have ekstra meget brug for dig og din nærhed - og dermed søge brystet ekstra.
Du skal være opmærksom på at han stadig skal have to lure dagligt og det er vigtigt at vuggestuen forsøger at køre dette ind som en fast rytme. Det kan have betydning, at han ikke står alt for tidligt op af sin middagslur - hvis han gør det, så er det jo nødt til at være sådan, men jo længere middagslur han kan tage eller jo senere den ligger, jo lettere vil han naturligt kunne holde til eftermiddagen og han vil måske kunne blive puttet en lille smule senere til natten. Hvis ikke - så er det sandsynligvis en overgang og det ændrer sig i løbet af den næste tid.
Han skal stadig ammes og må gerne blive ammet eller få flaske 3 gange i døgnet, stille og roligt (i 10 måneders alderen) vil 2 amninger/flasker i døgnet være passende men lige nu er det fint at amme ham den ekstra gang. Det vil således være fint at du ammer ham aften og sen aften (eller giver ham flaske) og så kan han få brystet tidlig morgen, hvis han vågner, græder og har brug for den tryghed om det er kl 02 eller 04 betyder ikke så meget, bare han sover godt og er tryg.
Du skal dog forsøge at afkorte natamningen mere og mere, så han ikke fylder sig med mælk, men stille og roligt lærer at sove uden at skulle have brystet i munden. Prøv om du kan nøjes med at tage ham over til dig, give ham din nærhed, kærtegne ham osv. så han mærker dig - men ikke automatisk tilbydes brystet. Hvis han kun vil brystet, så må du give ham det, men prøve at lirke brystet ud af munden. Samtidig med at du gør det, så har du ham liggende hos dig, holder din hånd på hans hofte, vugger ham lidt, holder ham i hånden osv. så han kan mærke at du er der, men så han lærer at sove med netop disse kærtegn og nærhed, og uden at han behøver brystet i munden.
Det er ikke meningen at amningen og behovet for brystet skal skrues op, men du skal give ham den ekstra nærhed, som han lige nu viser behov for - far kan også forsøge at putte med ham og kan jo af gode grunde ikke amme, men den fysiske kontakt er vigtig:)
Du fortæller at jeres den pågældende nat kunne sutte effektiv i en halv time - det lyder ikke som noget der kan undværes.. Du skal derfor være opmærksom på at få ham fyldt ekstra godt op i løbet af aftenen og det er svært, fordi han lige nu er så træt, at han sover meget tidligt. Hvis han kunne få aftensmad kl 17.30, komme i bad og få en godnatgrød derefter f.eks. kl 19, så kunne han blive ammet eller få en flaske og derefter blive puttet. Men lige nu er han alt for træt og det vil være synd at kæmpe for at holde ham vågen - natten bliver dog meget lang og han har derfor også brug for den ekstra amning (eller flaske) og det må være sådan - det er en overgangsperiode. Det skulle igen ændre sig i takt med at han måske begynder at kunne sove en længere middagslur eller vågne fra sin middagslur lidt senere end han lyder til at gøre lige nu.
I skal naturligvis også medtænke om han kan have ondt i ørerne eller andet. Det er helt normalt at børn bliver syge, når de starter i pasningsordning - mange nye børn og voksne giver masser af nye bakterier og vira at forholde sig til og dermed sygedage, så måske er han også rigtigt ked af det, fordi han ikke er rigtigt rask...
Jeg håber I kan bruge disse tanker lidt videre og jeg tænker at tiden også arbejder lidt for jer - og håber at det kan give lidt ro at vide det:)
Fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske