Svar: Reaktion på vuggestuestart

24. februar 2014

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære mor

Tak for dit brev - jeg kan godt forstå du bliver ked af det, når jeres dreng vågner og er så ulykkelig om natten. Der er ingen tvivl om at det er rigtig hårdt for ham at være i vuggestuen og han har svært ved at forholde sig til dette.

Alt er nyt - nye rutiner, nye lyde, dufte, stemmer, nye hænder der holder ham, nye børn, nye voksne, - en helt ny verden. Og alt hvad han oplever skal naturligvis bearbejdes om natten. Derfor drømmer han ekstra meget lige nu.

Han er også så lille at han ikke forstår, hvor du er, når han ikke kan se dig. Han ved ikke hvorfor du går eller hvor du går hen og han kan ikke forholde sig til tid og ved derfor ikke om du kommer igen om 5 minutter eller om 5 timer - han mærker bare at du er væk og han reagerer naturligt på dette. Det er godt og vigtigt at du er tryg ved vuggestuen og personalet der. Jo mere du kan signalere at det er okay, aflevere ham i favnen på en pædagog og signalere "nu går jeg og nu passer hun på dig", jo bedre er det. Men det vil stadig tage tid for ham, at lære hende at kende, knytte sig til hende og finde ud af at hun kan bruge som substitut for dig. Og derfor vil han naturligt lige nu være ked af det og vil naturligt også have ekstra meget brug for dig og din nærhed - og dermed søge brystet ekstra.

Du skal være opmærksom på at han stadig skal have to lure dagligt og det er vigtigt at vuggestuen forsøger at køre dette ind som en fast rytme. Det kan have betydning, at han ikke står alt for tidligt op af sin middagslur - hvis han gør det, så er det jo nødt til at være sådan, men jo længere middagslur han kan tage eller jo senere den ligger, jo lettere vil han naturligt kunne holde til eftermiddagen og han vil måske kunne blive puttet en lille smule senere til natten. Hvis ikke - så er det sandsynligvis en overgang og det ændrer sig i løbet af den næste tid.

Han skal stadig ammes og må gerne blive ammet eller få flaske 3 gange i døgnet, stille og roligt (i 10 måneders alderen) vil 2 amninger/flasker i døgnet være passende men lige nu er det fint at amme ham den ekstra gang. Det vil således være fint at du ammer ham aften og sen aften (eller giver ham flaske) og så kan han få brystet tidlig morgen, hvis han vågner, græder og har brug for den tryghed om det er kl 02 eller 04 betyder ikke så meget, bare ...

Annonce

... han sover godt og er tryg.

Du skal dog forsøge at afkorte natamningen mere og mere, så han ikke fylder sig med mælk, men stille og roligt lærer at sove uden at skulle have brystet i munden. Prøv om du kan nøjes med at tage ham over til dig, give ham din nærhed, kærtegne ham osv. så han mærker dig - men ikke automatisk tilbydes brystet. Hvis han kun vil brystet, så må du give ham det, men prøve at lirke brystet ud af munden. Samtidig med at du gør det, så har du ham liggende hos dig, holder din hånd på hans hofte, vugger ham lidt, holder ham i hånden osv. så han kan mærke at du er der, men så han lærer at sove med netop disse kærtegn og nærhed, og uden at han behøver brystet i munden.

Det er ikke meningen at amningen og behovet for brystet skal skrues op, men du skal give ham den ekstra nærhed, som han lige nu viser behov for - far kan også forsøge at putte med ham og kan jo af gode grunde ikke amme, men den fysiske kontakt er vigtig:)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Du fortæller at jeres den pågældende nat kunne sutte effektiv i en halv time - det lyder ikke som noget der kan undværes.. Du skal derfor være opmærksom på at få ham fyldt ekstra godt op i løbet af aftenen og det er svært, fordi han lige nu er så træt, at han sover meget tidligt. Hvis han kunne få aftensmad kl 17.30, komme i bad og få en godnatgrød derefter f.eks. kl 19, så kunne han blive ammet eller få en flaske og derefter blive puttet. Men lige nu er han alt for træt og det vil være synd at kæmpe for at holde ham vågen - natten bliver dog meget lang og han har derfor også brug for den ekstra amning (eller flaske) og det må være sådan - det er en overgangsperiode. Det skulle igen ændre sig i takt med at han måske begynder at kunne sove en længere middagslur eller vågne fra sin middagslur lidt senere end han lyder til at gøre lige nu.

I skal naturligvis også medtænke om han kan have ondt i ørerne eller andet. Det er helt normalt at børn bliver syge, når de starter i pasningsordning - mange nye børn og voksne giver masser af nye bakterier og vira at forholde sig til og dermed sygedage, så måske er han også rigtigt ked af det, fordi han ikke er rigtigt rask...

Jeg håber I kan bruge disse tanker lidt videre og jeg tænker at tiden også arbejder lidt for jer - og håber at det kan give lidt ro at vide det:)

Fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Kæledyr og børn

I rigtig mange børnefamilier har man en eller anden form for kæledyr, og det er ofte en hund, kat eller et andet kæledyr med pels.

Det kan være rigtig dejligt for børn at vokse op sammen med dyr, og det er lærerigt at skulle hjælpe til med at passe et dyr og sørge for,, at dyret har det godt. At skulle være med til at tage sig af et kæledyr lærer dit barn om ansvar. Det overordnede ansvar for kæledyret er dog dit. Du kan ikke regne med, at dit barn selv kan sørge for et kæledyr,...

Læs mere i Babylex

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit uddybende svar..... Der er lige pludselig en masse ting der hænger bedre sammen for mig.

Tak fra Anja, med mindre ondt i brysterne