Svar: Mad, søvn og totalt frisk om natten

5. august 2004

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære M

Først tusind tak for dine rosende ord. Dem blev jeg meget glad for:o)

Jeg tror du har fuldstændig ret i at din datter er kommet til en alder/et stadie, hvor hun gerne selv vil spise og derfor protesterer overfor skeen. Hun vil ikke kunne mestre at spise med ske endnu, det kræver stor øvelse at få skeen drejet til munden uden at maden ryger af, og de fleste børn er omkring 16 mdr. før de mestrer dette.

Du kan dog godt være heldig at hun så småt kan begynde at spise med en gaffel, hvis du sætter maden på gaflen og lader hende selv prøve at føre den til munden. Ellers er fingrene den bedste måde. Lige nu spiser hun sikkert med hele hånden, men i løbet af den næste måneds tid, vil hun begynde at kunne bruge sine fingre bedre og bruge det der hedder pincetgreb, hvor hun spiser med tommel- og pejefinger.

Vejen frem er derfor fortsat at give hende mad, som I får. Naturligvis i stykker, som hun selv kan prøve at få fat i, og også tilberedt så det er blødt og nemt for hende at have med at gøre. Kød, fisk osv. kan gives i terninger, pastaskruer er gode som de er, kartofler kan laves som alm. kartofler eller i både eller stænger, gulerod kan koges til en mørhed, hvor hun stadig kan sidde med en lille gulerodsstav i hånden osv.

Når du laver mad til hende, så sørg for at der er farver som appelerer til synet. Der må gerne være både grønt, gult og rød på tallerkenen. Farver giver nysgerrighed og appetit. Rod ikke tingene sammen, men server lidt af hvert, hver for sig. Så kan hun tage lidt af det der fanger hendes interesse.

Øvelse gør mester, så det er vejen frem fortsa at give hende lidt med valgmuligheder og selv lade hende gå igang. Det betyder ikke noget at der ikke ryger så meget ned af gangen. Det vigtigste er at hun bibeholder sin nysgerrighed for at smage forskellige ting og at hun langsomt bliver bedre til at spise selv.

Hvis børn ikke har så stor appetit, sal man altid se på, hvor meget mælkeprodukt barnet får. De tre flasker med erstatning bør udgøre hendes daglige behov, og hvis hun samtidig får mælk af kop, mælk i grød osv. så kune der godt være en risiko for at hendes mælkeration fylder så meget at det tager pladsen op for den egentlige mad.

Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn frem 12 mdr´s alderen langsomt ...

Annonce

... nedsætter deres mælkebehov til 500ml dagligt (incl. en portion yoghurt f.eks.). En ½ liter mælk dagligt er behovet efter et års alderen (alt incl).

Du kan derfor overveje, hvor meget mælk din datter egentlig får i løbet af en dag, hvis du tæller flasker og det der kommer ud over med.

Som du selv er lidt inde på, så kan indtaget af mad, godt have betydning for hvordan din datter sover. Det er naturligt at mere fast føde mætter mere end mælk og derfor vågner hun måske op de dage, hvor hun ikke har spist så meget fast føde? Det kan også godt være at hun, fordi hun er i den aler, vågner op fordi hun er langt mere bevidst om sig selv om jer i forhold til hende. Børn i hendes alder har jo det man kalder seperationsangst. Hun er godt nok ikke grædende, når hun vågner, hvilket jo er vældig positivt, men måske vågner hun fordi hun skal bearbejde dagens oplevelser og et eller andet sted jo blive bekræftet i at I er der.

Det kan være en god idé at forsøge kun at putte hende igen, når hun vågner og i stedet for mælk tilbyde hende en tår vand. Hvis hun drikker for meget mælk i løbet af natten, så er der ikke så meget lyst/plads til mad i maven om dagen. Prøv derfor at sikre jer at indtaget hovedsageligt sker i løbet af dagen.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det er ikke nogen god idé at trække måltiderne i håb om at hun så er mere sulten, tværtimod. Det er vigtigt at I tilbyder hende små og hypige måltider. Det er også med til at holde hendes blodsukker i et jævnt niveau og give hende lyst til at spise. Samtidig er små hyppige måltider nødvendige for at sikre hende energi nok til alle de bevægelser hun skal lave i løbet af dagen (krybe, kravle osv.).

Der er ikke noget i vejen for at hun fortsat får flaske, men det vil være hensigtsmæssigt at hun får en flaske f.eks. om morgenen og om aftenen. Resten af dagen forsøger du at tilbyde vand eller lidt mælk af en kop (mest vand).

Konklusionen er altså at I forsøger at skære ned på mælkeindtaget via flaske og i stedet tilbyder vand/mælk af kop i løbet af dagen og midt på natten. I takt med at hun bliver bedre til at spise med fingrene og har mere plads til den egentlige mad, vil der også glide mere fast føde ned, således at hun bliver mere mæt og dermed sover bedre. Tingene hænger jo sammen:o)

Fortsat held og lykke med hende.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

26. december 2023 | Diverse | 4 mdr.

Skrig og hyl ved påklædning

Hej Helen Rigtig glædelig jul til dig og din familie :) Min dreng er nu...

16. december 2023 | Diverse | 13 mdr.

1 år og kun 2 tænder

Hej Helen Min søn på 13 måneder har stadig kun 2 tænder. De er de midterste...

Annonce

Viden om børn:

Babysvømning

Der er mulighed for at gå til babysvømning i de fleste svømmehaller. Der findes også private hjem, med et opvarmet bassin, hvor man har små hold for babyer og deres forældre.

Babysvømning er godt for barnets balance, hvilket har betydning når barnet senere skal lære at sidde, kravle eller gå. Det at være i lunt vand, kender barnet også fra sin tid i livmoderen og når barnet er i vandet stimuleres alle sanser - ikke bare balancen, men også høresansen, lugtesansen (og nogle gange...

Læs mere i Babylex

Forkølelse

Hvis det lille barn er forkølet, kan han/hun få besvær med at spise, da det er svært at få vejret ordentligt igennem næsen. Det betyder også, at barnet kan have svært ved at sove.

Her er et par gode råd:

- Hæv hovedenden, der hvor barnet sover, med et par bøger eller et sammenrullet håndklæde under madrassen

- Brug lidt modermælk eller saltvand som næsedråber. Dryp det direkte ned i næsen. Du kan evt. bruge en lille ske eller en pipette. Saltvand og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.