Svar: Tyndt og tjavset hår
3. marts 2012
Alder:
4 år, 9 mdr.
Kære Birgitte
Mange børn har tyndt og meget fint hår. Ofte har forældre også tyndt hår og det kan derfor være arveligt, men nogle gange ser man også at trods det at forældre har kraftigt hår, er barnets hår stadig tyndt og fint. Nogle børn får kraftigere hår i puberteten og har således tyndt hår i flere år ...
Det lyder hos jer som om at din datter har et sundt hår - hun har tyndt og fint hår, men har ikke problemer med hovedbund eller andet. Du fortæller at hun spiser godt og jævnligt får vitaminpiller og det lyder ikke som om at hun mangler noget.
Du kan tale med lægen om, hvorvidt jeres datter kan mangle vitaminer eller mineraler og også drøfte med lægen om der kan være anden årsag en en genetisk forklaring på at jeres datter har tyndt hår. Hun skal jo ses af lægen når hun fylder 5 år og det vil være fint lige at nævne det der.
Men ellers tænker jeg at hun måske skal leve med at have et tyndt hår .. Tal med frisøren om hvordan man kan klippe det, så det syner lidt kraftigere og ikke virker tjavset, så hun stadig føler sig pæn og er glad for sit hår :) Måske har hendes hår en særlig fin farve eller glans, som hun kan lære at sætte pris på ...
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske