Svar: Savler meget

31. august 2010

Kategori:
Alder:
17 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Rikke

Børn er forskellige også når det kommer til at savle og hvor nogle børn ikke har særligt store problemer med deres mundvand, ja så savler nogle børn rigtig meget.

Det plejer normalt at mindskes efter 2 års alderen og da din dreng kun er 1½ år, så kan det altså sagtens nå at ændre sig endnu.

Børn savler naturligt mere, hvis de trækker vejret mere gennem munden end gennem næsen og derfor skal du være opmærksom på om hans næse kan være stoppet, virker han forkølet eller tæt i næsen, så kan en forklaring findes her.

Nogle børn savler også rigtig meget hvis de har problemer med hævede polypper. Ud over at barnet savler meget, så ser man ofte også at de snorker, når de sover og at de nogle gange sover meget forstyrret, netop fordi de også i søvne trækker vejret gennem munden. Så hvis du oplever at din dreng snorker højt om natten, så skal du faktisk være opmærksom på om der kan være en sammenhæng mellem hævede polypper og savl.

Børn kan også savle hvis de har ondt i ...

Annonce

... halsen, fordi det at synke spyttet gør ondt og derfor lader de det løbe ud af munden i stedet. Mange har faktisk ondt i halsen i øjeblikket, så hvis du selv går og føler dig lidt halvsløj, så har din dreng måske samme virus og det kan så påvirke ham til at savle lidt ekstra netop nu ...

Hvis du oplever at han snorker meget eller virker til at være meget tæt i næsen og en forklaring skal findes her, så synes jeg du skal bestille tid hos en øre-næse-halslæge og få ham tjekket. Det kræver ikke henvisning fra egen læge, du kan bare ringe og bede om at få en tid, hvor de lige tjekker om han har problemer med hævede polypper eller andet.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Hvis du ikke oplever at han virker tæt i næsen, snorker osv. så synes jeg du skal se tiden an og se om han så ikke vokser fra det. Som sagt vil de fleste børn savle betydeligt mindre, når de først er blevet 2 år.

Brug uldundertrøje til ham, når det bliver koldere i vejret, så han med den holdes varm og tør på brystet :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Flyverdragter til børn

Flyverdragter er nødvendige, og de fleste børn starter med at bruge en flyverdragt, når de begynder at kravle omkring i 1 års alderen.

Flyverdragter er til leg udenfor - ikke til at sove i. De fleste flyverdragter er meget varme og kan også være lidt stive i stoffet, og nogle flyverdragter er faktisk så stive og tunge, at de gør det svært for barnet at bevæge sig rundt. Derfor kan det være en god idé at vælge en flyverdragt, som ikke er alt for tung, og som netop giver...

Læs mere i Babylex

PKU

Phenylketonuri, PKU, er en stofskiftedefekt og det kaldes også nogle gange for "Føllings syge" efter den læge, som opdagede sygdommen i 1934.

I Danmark er det jordemoderen, der efter fødslen, undersøger om barnet har PKU. Dette gøres ved at tage en blodprøve, en hælprøve på alle nyfødte. Prøven skal tages når barnet er mellem 48-72 timer gammel. Får man et positivt resultat på prøven, skal barnet have behandling før det er 2 uger gammelt og indenfor 24 timer efter det positive...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for dit tip om "drilleblæren" og "drillenumsen". Det var lige i øjet!

Pludselig blev af-med-ble et projekt, som vores datter kunne forholde sig til og føle sig som en del af. Lige fra den håbefulde: "Vi skal nok få krammet på den drilleblære, ikk?" til den lettere truende: "Jeg har sagt til drillenumsen, at hvis den ikke opfører sig ordenligt, så ringer jeg til politiet, også kommer den i fængsel".

Så nu er hun uden ble (om dagen) og siger fint til selv og overholder de faste toilettider - om morgenen og aftenen og efter måltider - uden (ret meget) brok.

Tak for hjælpen. Det er stor lettelse for os ikke at skulle skændes med hende om den åndssvage ble.

Venlig hilsen

Helt Utrolig Lettet