Svar: Savler meget
31. august 2010
Alder:
17 mdr.
Kære Rikke
Børn er forskellige også når det kommer til at savle og hvor nogle børn ikke har særligt store problemer med deres mundvand, ja så savler nogle børn rigtig meget.
Det plejer normalt at mindskes efter 2 års alderen og da din dreng kun er 1½ år, så kan det altså sagtens nå at ændre sig endnu.
Børn savler naturligt mere, hvis de trækker vejret mere gennem munden end gennem næsen og derfor skal du være opmærksom på om hans næse kan være stoppet, virker han forkølet eller tæt i næsen, så kan en forklaring findes her.
Nogle børn savler også rigtig meget hvis de har problemer med hævede polypper. Ud over at barnet savler meget, så ser man ofte også at de snorker, når de sover og at de nogle gange sover meget forstyrret, netop fordi de også i søvne trækker vejret gennem munden. Så hvis du oplever at din dreng snorker højt om natten, så skal du faktisk være opmærksom på om der kan være en sammenhæng mellem hævede polypper og savl.
Børn kan også savle hvis de har ondt i halsen, fordi det at synke spyttet gør ondt og derfor lader de det løbe ud af munden i stedet. Mange har faktisk ondt i halsen i øjeblikket, så hvis du selv går og føler dig lidt halvsløj, så har din dreng måske samme virus og det kan så påvirke ham til at savle lidt ekstra netop nu ...
Hvis du oplever at han snorker meget eller virker til at være meget tæt i næsen og en forklaring skal findes her, så synes jeg du skal bestille tid hos en øre-næse-halslæge og få ham tjekket. Det kræver ikke henvisning fra egen læge, du kan bare ringe og bede om at få en tid, hvor de lige tjekker om han har problemer med hævede polypper eller andet.
Hvis du ikke oplever at han virker tæt i næsen, snorker osv. så synes jeg du skal se tiden an og se om han så ikke vokser fra det. Som sagt vil de fleste børn savle betydeligt mindre, når de først er blevet 2 år.
Brug uldundertrøje til ham, når det bliver koldere i vejret, så han med den holdes varm og tør på brystet :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske