Svar: Luft i maven og prutten

18. april 2009

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Pruttefamilie :o)

Der er ikke dokumentation for at fødevarer som giver mor luft i maven via modermælken kan give barnet luft i maven. Men mange mødre oplever at der kan være en sammenhæng her og derfor kan du naturligvis overveje om du spiser noget, som kan genere din datter.

Når det er sagt, så tænker jeg dog, at det er helt normalt og faktisk rigtig godt, at din datter kan prutte. Det er også rigtig godt at hun har godt gang i maven, har afføring i næsten hver ble osv. og det at I kan se på hende at afføringen er på vej - det er normalt. Man kan meget tydeligt aflæse sit barn og således se at øjnene bliver lidt mere blanke, hovedet lidt mere rød, panden lidt mere rynket osv. når barnet presser for at få afføringen ud. Vi andre laver ganske givet også forskellige ansigtsudtryk, når vi går på wc ...

Det er langt bedre at have gang i maven end at have forstoppelse, men det må naturligvis ikke være i en mængde eller konsistens, som virker sygeligt. Altså jeres datter må ikke have vandtynd og hyppig afføring som diarré, hun må ikke græde af smerte, når hun skal af med det osv. Hun skal virke alment velbefindende, hun skal virke til at have det godt.

Nogle børn bøvser rigtig meget, andre har sværere ved at bøvse og i stedet skal ...

Annonce

... luften så igennem systemet som en prut. Man kan naturligvis forsøge at få barnet til at bøvse godt igennem i forbindelse med måltiderne netop for at minimere mængden af luft, der skal igennem tarmsystemet. Det gøres bedst ved at holde barnet udstrakt, altså ryggen skal være lige. Derfor holdes barnet bedst op over skulderen med sine arme løftet og ryggen lige eller man kan holde barnet foran sig. Holde med hænderne rundt omkring barnets brystkasse, så skuldrene løftes let og ryggen strækkes. Barnet hænger på den måde ligesom i dine hænder ... det er svært at forklare, håber du forstår hvad jeg mener.

Det hjælper også nogle gange at gå med barnet liggende med maven på din arm, så arme og ben hænger slapt ud til siden. Det kan give lidt ro i maven og når tarmene slappes af, så kommer luften lettere ud. Ved at holde hende sådan, gå rundt med hende på den om om aftenen, så kan I måske være heldige at få lidt mere ro om natten :o)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Ellers tænker jeg at tiden også arbejder for jer og at hendes indre system jo modnes lidt hele tiden. Det er meget normalt at der omkring 2-2½ måneders-alderen sker en ændring og der begynder at gå lidt længere tid imellem afføringerne.

Jeg håber ovenstående tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

Colostrum (råmælk)

Colostrum er navnet på den mælk der dannes i brystet umiddelbart efter fødslen. Dette kaldes også råmælk og alle kvinder vil danne råmælk, også selvom de føder for tidligt.

Råmælken er meget proteinrig og indeholder antistoffer som er med til at bekytte barnet mod sygdomme og beskytte imunforsvaret. Antistofferne beskytter mod sygdomme ved at beklæde tarmsystemet indvendigt, så bakterier mv. trænger ind i tarmen.

Colostrum er fed og gullig. Den kommer i små...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit råd om uld til min søn, det var nok det bedste råd jeg nogensinde har fået :) Der blev godt nok kigget mærkeligt på mig, da jeg begyndte at lede efter uld i butikkerne, så det måtte hentes hjem fra Danmark til sidst.

Hilsen mor fra udlandet