Svar: Bedsteforældre går tur med baby

28. april 2020

Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Bedsteforældre.

Hej med dig

Tak for dit brev, og stort tillykke med din lille søn - og velkommen til :)

Jeg synes, det lyder som en rigtig fin aftale, I har lavet med bedstemor og bedstefar. I disse coronatider, er det rigtig svært at være sammen som familie, og de vil naturligt gerne se deres barnebarn, følge lidt med i hvordan han vokser osv. og det får de så mulighed for ved at trille en tur 1-2 timer en gang ugentlig.. og du får frigivet lidt tid til dig selv, hvor du kan sove, få et bad, begynde på lidt aftensmad, eller bare slappe af og gøre ingenting, hvis det er det, du har brug for:)

Jeg synes, det lyder rigtig fint og dejligt for jer alle... MEN når det er sagt, så er det naturligt et voksent behov, mere end det er din drengs behov. Det betyder dog ikke, at det på nogen måder skader ham. Hvis han er glad, ligger og kikker i barnevognen eller bare sover når de kører, så er det rigtig fint - det er kun, hvis han græder i længere tid og tydeligt har behov for at komme tilbage til mor, og han så ikke kan komme det, at det vil være problematisk... og måske kan de ikke ...

Annonce

... engang tage ham op, netop på grund af den anbefalede afstand i øjeblikket, og det vil naturligt være uhensigtsmæssigt.

Så.. hvis din dreng er glad, sover godt og det fungerer fint at bedsteforældrene triller ham en tur imens han sover, så kan I roligt bibeholde dette, men hvis han er ked af det, ikke kan blive trøstet og ender med at græde sig i søvn eller græder længe, før de kommer retur til dig, så dur det ikke.

De bedste (bedste)forældre
LÆS OGSÅ HELEN OG SIGRIDS BOG: "De bedste (bedste)forældre"

Derudover så skal du naturligvis mærke efter, hvordan du har det bedst, for det er meget vigtigt, at du kan slappe af og har tillid til at bedsteforældrene tager sig af din dreng, når du ikke er der. Du må på ingen måde tvivle på, om de passer på ham og kan give ham den omsorg og nærhed, som han viser behov for. Og vågner han og er ked af det, så skal de naturligt komme hjem med ham med det samme, og mor skal kunne tage over, give mælk, trøste og berolige. De skal altså ikke være længere væk, end at mor hurtigt kan være der for ham, hvis der er behov for det :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre og glæder mig til at følge jeres lille familie:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om bedsteforÆldre:

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for en rigtig god brevkasse, hvor vi som førstegangsforældre har fået svar på rigtig mange spørgsmål, bare ved at sidde og surfe lidt rundt i kategorierne. Dine gode svar har virkelig været en stor hjælp hele vejen igennem.

Bedste hilsner
Malene og Maria på 6 uger