Svar: Væk fra baby

23. juni 2014

Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Bedsteforældre.

Kære forældre

Tak for jeres brev :)

Det lyder helt okay at lade jeres datter passe både torsdag og lørdag. Det er en fin plan, at hun bliver passet og I så er hjemme igen, når hun vågner næste dag - det vil være dejligt for hende, at vågne og se jer. Det er på samme måde rigtig godt, at I er sammen om fredagen, så lillepigen kan få sit "mor- og fardepot" fyldt lidt op, og har lidt at tære af, når I så er adskilt igen om lørdagen:)

Jeres datter og hendes bedstemødre lyder til at kende hinanden godt. De har passet hende før og alle er trygge ved arrangementet. Det er rigtig fint.

Det er sådan at børn har forskellige tilknytningspersoner eller omsorgspersoner. De primære og de sekundære. De primære vil ofte være mor og far, det er jer som er primært omkring jeres datter. I er hendes trygge base, dem hun altid ...

Annonce

... kan stole på vil være der for hende, vil hjælpe hende. De sekundære vil være f.eks. bedsteforældre, en pædagog eller en dagplejer eller lignende.

De bedste (bedste)forældre
LÆS OGSÅ HELEN OG SIGRIDS BOG: "De bedste (bedste)forældre"

De sekundære omsorgspersoner er vigtige, fordi det netop er dem jeres datter kan bruge når mor og far ikke er der. Hendes tilknytning, hendes bånd til dem vil naturligt være lidt anderledes end det er til jer - men hun vil være helt tryg ved dem og vil naturligt kunne finde trøst og hjælp hos dem, når I ikke er til stede. Da jeres datter kender både mormor og farmor godt og de er vant til at være sammen, så vil hun naturligt være helt tryg ved og okay med at de passer hende, tager sig af hende og hjælper hende de to dage, hvor mor og far ikke er der:)

Jeg håber ovenstående giver lidt ro og håber, at I får et par dejlige dage alle sammen, både I, jeres datter og bedstemødre:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Annonce

Viden om børn:

Navle

Hos det nyfødte barn sidder stadig en rest fra navlestrengen, som vil falde af, af sig selv, når barnet er mellem ca. 5 dage og tre uger gammelt. Det er normalt at det kan bløde fra navlen i denne periode og det kan også lugte fra navlen, da det er en forrådningsproces der sker.

Du skal være opmærksom på at navlen ikke begynder at lugte for meget, da det kan være tegn på infektion. Hvis navlen lugter gennem barnets tøj, er det for meget. Hvis der er rødme omkring navlen, kan...

Læs mere i Babylex

Rødbede

Fra 6 mdr´s alderen kan du godt begynde at give dit barn rødbede, hvilket mange børn elsker og de kan give mosen en meget flot farve. Rødbeder kan også bages i ovnen sammen med andre rodfrugter.

Du skal dog være opmærksom på at rødbeder indeholder nitrat og derfor kun bør udgøre 1/10 af den portion mos, som barnet spiser. Alternativt bør de kun gives med ca 14 dages mellemrum.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusinde tak for dit svar på mit sidste brev vedrørende min dreng. Det varmede at blive mødt med forståelse og indsigt – i forhold til lige netop den problematik vi var i på daværende tidspunkt.

Venlig hilsen
Mor til dreng på 3 år