Svar: Tidlig snak om nr. 2

22. januar 2014

Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Bedsteforældre.

Hej med dig

Tak for dit brev og ærlige tanker :)

Der er kun to som kan bestemme, hvorvidt I skal have et barn mere eller ej - og det er jer forældre. Ingen andre, hverken svigerforældre, venner eller andre kan tage del i den beslutning.

Jeg har det sådan, at når man vælger at få et barn, så skal det være fordi man virkelig har lyst til det og rigtig gerne vil det. Man skal ikke få et barn mere "for det andet barns skyld", men fordi man selv har lyst til at få et barn mere. Der er som du skriver ingen garanti for at søskende vokser op og får glæde af hinanden, når de bliver voksne...

Der er naturligvis rigtig mange, som er glade for deres søskende, ligesom der er forældre som slet ikke kunne forestille sig kun at have et barn. I den tid vi lever i findes der et hav af familiekonstellationer med dine, mine, vores børn og nogle oplever at have søskende i en periode, hvor forældrene så går fra hinanden igen og så har de pludselig ingen søskende mere... Om man er en to eller mange i en familie kan nogle gange ændre sig gevaldigt.

Jeg synes ikke at det er synd at være enebarn. Det vigtigste for et barn er at have forældre som elsker en og som er der for en. At være tilstede både fysisk og mentalt for sit barn er alfa omega. Børn har det godt, når de føler sig lyttet til, forstået, når der er tid til dem og lyst til dem. Og her har enebørn jo ofte en stor fordel, de får den uforbeholdne kontakt og kærlighed fra deres forældre - dejligt!

Søskende er med til at opdrage hinanden, at have søskende gør naturligt at man får modstand, at man nogle gange skal kæmpe lidt for at blive hørt og set, at man må vente på at det bliver ens tur, at man mærker forskellen på at være 'den lille' eller 'den store' og at der følger forskellige fordele og ulemper med begge dele.

Men disse ting kan man jo også give enebørn, ved at være bevidst om det og netop sørge for at barnet får sociale kontakter og modstand af samværet med andre børn. Det er jo ikke kun inden for hjemmets fire vægge, at man lærer sociale spilleregler, det kan barnet sagtens lære andre steder, og det skal man naturligvis ...

Annonce

... bakke op om som forældre :)

Når man kun har et barn, så vil man naturligt ofte have mere tid til dette barn og barnet vil godt kunne blive inddraget mere i de voksnes verden. Det kan gøre at enebørn får skyld for at være "gammelkloge", "egoistiske", "enspændere" og lignende, men det er ikke rigtigt. Jeg synes faktisk at enebørn ofte virker modne, selvstændige, og jeg oplever ikke at de mangler venner. Jeg tror det handler om at forældre med kun et barn, naturligt har mere tid og flere ressourcer til at møde dette barn. Og børn der bliver mødt og anerkendt, vokser op med stort selvværd og børn med højt selvværd er stærke børn.

Hvis man kun har et barn, så har man ofte også et større økonomisk overskud, der er råd til flere ting, barnet har mulighed for at gå til flere forskellige sportsgrene eller fritidsaktiviteter og nogle gange aktiviteter der ligger i den dyre ende. Det kan være et barn der gerne vil gå til dans, ridning eller lære at spille et instrument. Det kan være svært at få råd til, hvis man har mange børn.

De bedste (bedste)forældre
LÆS OGSÅ HELEN OG SIGRIDS BOG: "De bedste (bedste)forældre"

Jeg siger dermed ikke, at børn der vokser op med flere søskende, ikke også sagtens kan gå til dans, spille violin eller andet, ligesom de naturligvis kan have gode anerkendende forældre og have masser af selvværd - naturligvis kan de det. Det er mere for at sige, at det at være enebarn også er helt fint og at der også kan være nogle fordele ved dette - som du beskriver det, så kan dine svigerforældre ikke se fordelene ved et enebarn:)

Som du beskriver situationen hos jer, så synes jeg faktisk at I skal melde ærligt ud til dine svigerforældre. Du og din mand skal støtte hinanden og melde ud, at I sammen har taget en beslutning om at jeres dreng ikke skal have flere søskende. I elsker ham og synes det er fantastisk at have ham, og I vil gerne kunne være der 100 pct for ham. I nyder den treenighed I har og I vil ikke have flere børn. Det er helt okay at sige dette højt og melde klart ud. Og det er ikke rimeligt, hvis I gentagende gange skal have stikpiller omkring hvorvidt I skal have flere børn.

Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Annonce

Viden om børn:

Undertøj til børn

Bomuld er behageligt, suger sved og kan vaskes ved høj temperatur. Det kan være en stor fordel, så længe børn bruger ble, hvor det ikke kan undgås, at der af og til kommer urin og afføring i undertøjet.

I efterårs- og vintermånederne, kan det dog være en fordel at vælge undertøj af uld. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft. Det gør, at uld isolerer rigtig godt, og det hjælper derfor barnet med at holde varmen, når det f.eks. sparker dynen af om natten. Uld kan...

Læs mere i Babylex

Opbevaring af modermælk

Hvis du malker ud og vil gemme din mælk til senere, så bør du straks efter udmalkning hælde mælken på en engangsflaske, der lukkes og mærkes med navn, dato og evt. klokkeslæt. Umiddelbart herefter placeres mælken i køleskab eller fryser.

Holdbarhed for ny udmalket mælk:

3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Hvor blev jeg glad for, at du også mener, at min moderlige intuition har noget på sig. At få at vide at ens intuition kan være ok, giver selvtillid. Giver troen på, at man godt kan finde ud af at være mor...

TAK, Lene