Svar: Farmor gør krav på vores datter hver 6. uge

25. februar 2012

Alder:
2 år, 4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Bedsteforældre.

Kære Mette

Som udgangspunkt synes jeg ikke børn skal på ferie eller overnatte hos bedsteforældre eller andre, før de er så gamle, at de selv verbalt kan give udtryk for at de har lyst til det. Og de fleste børn når ikke dertil før de er 4-5 år gamle. Og når den tid så kommer, så skal man stadig være opmærksom på at de måske fortryder og gerne vil hjem, når de kommer til sengetid om aftenen ...

Når det er sagt, så synes jeg det er rigtig dejligt at farmor vil tilbyde at hente jeres datter fra dagpleje en dag fast hver 6. uge. Der er ingen tvivl om at hun er glad for sit barnebarn og de to kan have stor glæde af hinanden. Og det synes jeg et eller andet sted, at I skal bakke op om. Men lillepigen skal sove hjemme hos sig selv. I kan evt. møde hjemme hos farmor og spise sammen alle sammen og så køre hjem til jer selv bagefter eller farmor og jeres datter kan køre hjem til jer, I kan spise sammen og farmor kan så tage hjem igen.

At jeres datter ofte er ked af det og som du beskriver det "der går noget tid før I kan nærme jer hende", når hun har været ...

Annonce

... passet ser jeg som en reaktion på at det er svært at være uden mor og far. Hun kan ikke forholde sig til tid, hun ved ikke hvornår I kommer igen og naturligvis gør det hende utryg - også selvom hun er glad for sine bedsteforældre. Når hun afviser jer, når I mødes, så er det hendes måde at fortælle jer på, at det her syntes hun faktisk var svært, det synes hun ikke er helt okay.

Så mit råd er ingen overnatning ude, men pasning nogle timer en gang imellem og gerne som en fast rytme, så de lærer hinanden mere og mere at kende og trygheden og tilliden naturligt vokser :)

De bedste (bedste)forældre
LÆS OGSÅ HELEN OG SIGRIDS BOG: "De bedste (bedste)forældre"

Og ja - det er naturligvis vigtigt at hun ikke får en følelse af at blive "sendt væk", når den lille ny kommer. Det er vigtigt at hendes dagligdag minder så meget som muligt om den hverdag hun plejer at have. Naturligvis må bedsteforældrene gerne tage hende med i zoo en eftermiddag eller lignende, hvis de plejer at gøre noget sådan, men det er vigtigt at jeres datter synes det er sjovt og nyder dette samvær og der er som sagt tale om timer :)

Rigtig meget held og lykke med det hele fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om bedsteforÆldre:

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

Fordøjelse baby

Barnets første afføring kaldes meconium, og den er helt sort. I takt med at barnet får mere mælk, skifter afføringen farve, og man kan på afføringen således se, om barnets fordøjelse fungerer.

Babyer, som kun får brystmælk, vil ofte have en gul afføring, som kan gå lidt over i det grønlige. Lugten er syrlig, men ikke ubehagelig, og afføringen virker lidt tynd og grødet. Børn, der ammes, kan have flere dage imellem deres afføringer.

Babyer, der både får brystmælk...

Læs mere i Babylex

Bleer

Det må anbefales at bruge engangsbleer, da dette er både nemt og rart for mor og barn. Bleerne bliver bedre og bedre kvalitet og det er muligt at købe svanemærkede bleer, så man både skåner barn og miljø. Det er normalt ikke mere miljøbelastende at bruge engangsbleer, end stofbleer der skal vaskes, koges og tumbles.

Dit barn skal i starten skiftes 6-10 gange i døgnet og barnet vil ofte bruge ble til det er 2 ½ - 3 år gammelt. Efter 3 års alderen bruger mange stadig ble om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Rigtig lækker brevkasse og hjemmeside du har!

Bettina, mor til 7 uger gammel pige