Svar: Farmor er alkoholiker

26. oktober 2010

Alder:
2 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Bedsteforældre.

Hej med dig

Tak for dit brev, din ærlighed og åbenhed :)

Lad mig lige slå en ting fast, - som forældre har I ansvar for jeres drengs tarv. I skal sikre at han har det godt, både når han er hos jer og også når han skal passes af andre. Som situationen er hos farmor og farfar, så er det ikke hans tarv at blive passet der. Det er ikke sikkert for ham og det ville, som du beskriver det, grænse til omsorgssvigt.

Derfor skal jeres dreng ikke passes af sin farmor og farfar, som situationen er lige nu. I kan ikke stole på, at de vil kunne tage sig af ham, som han har behov for, I vil ikke kunne vide om hans sikkerhed vil være i orden og vigtigst af alt, I vil ikke kunne vide om farmor er så beruset, at hun er til skade for både ham og sig selv.

Det er en ulykkelig situation og det er synd for jer alle, at det skal være sådan. Det er synd for jeres dreng, det er synd for dig og især for din kæreste og så er det naturligvis også synd for farmor og farfar.

For at det kan blive anderledes, så er det vigtigt at farmor og farfar erkender at der er et problem. Det er det første skridt, de er nødt til at erkende og især farmor er nødt til at erkende, at hun har et misbrug. Ofte har en alkoholmisbruger meget svært ved selv at erkende sit alkoholproblem, og det er meget meget vanskeligt for jer som pårørende at få hende overbevist om at hun skal i alkohol afvænning.

Hvis farfar ikke drikker, så vil det være relevant at I taler med ham om ...

Annonce

... problemet. Han må vide at der er et problem, men måske lukker han øjnene fordi han ikke ved, hvad han skal gøre ved det, hvor han skal henvende sig og hvad han skal stille op.

Jeg synes I skal starte med at tale med jeres læge (måske har din mand samme læge som sine forældre, det kunne være en fordel at tale med lægen her, selvom lægen ikke må diskutere andre patienter). Derudover synes jeg også I skal kontakte forskellige misbrugskonsulenter og få noget rådgivning, så I har noget helt konkret at komme med, når I så efterfølgende skal tage en snak med både farmor og farfar. Måske en snak med farfar først og så farmor bagefter ...

Man kan få rådgivning gennem "Dansk misbrugsbehandling", "Blå kors Danmark", "Anonyme alkoholikere" - der findes flere muligheder, hvis du søger på nettet, dukker mange foreninger og hjælpeforanstaltninger op.

De bedste (bedste)forældre
LÆS OGSÅ HELEN OG SIGRIDS BOG: "De bedste (bedste)forældre"

De kan i telefonen eller ved et møde, give jer støtte, råd og vejledning i, hvordan I skal forholde jer til farmors drikkeri og hvordan I kan motivere hende til at stoppe med at drikke.

Det er vigtigt at farmor får den hjælp hun har behov for og først når hun er i stand til at tage vare på sig selv, kan hun tage vare på jeres dreng. Så længe hun ikke kan det, skal hun ikke passe ham - det er desværre en af de konsekvenser der er ved hendes misbrug. Det er hårdt men måske også en af de ting, der så kan få hende til at tage imod behandling ...

Stort knus til jer, håber I finder en løsning!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Annonce

Viden om børn:

Negle

Spædbarnets negle er meget bløde og i starten vil du fint kunne nulre neglene af.

Når neglene bliver hårde og adskiller sig fra blommen, så kan du begynde at klippe dem med en saks. Det er her vigtigt at du klipper neglene lige over.

Du kan evt. bruge en lille fil til at afrunde hjørnerne på neglene, så barnet ikke kan rive sig.

Læs mere i Babylex

Vaccination

De danske sundhedsmyndigheder anbefaler følgende vaccinationer:

- 3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 1 og PCV7-1

- 5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 2 og PCV7-2

- 12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 3 og PCV7-3

- 15 mdr.: MFR 1

- 4 år: MFR 2 (pr. 1. april 2008)

- 5 år: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

- 12 år: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.