Svar: Pasning vs amning ...

9. september 2010

Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Bedsteforældre.

Kære Camilla

Da din datter nu er 8 måneder, så vil hun fint kunne drikke af en kop, i de timer mormor passer hende.

Mormor kan naturligvis få en flaske at forsøge med for en sikkerheds skyld, måske vil lillepigen godt acceptere den, fordi hele situationen er anderledes og mor er væk - det er set før, i hvert fald kan det være et forsøg værd. Men ellers må hun få lidt vand eller mælk af en kop inden hun skal sove.

Hun kan få udmalket modermælk, modermælkserstatning eller en lille smule sødmælk, det vil også være okay ...

Annonce

... :)

Mormor må som du skriver, bevare roen og jo mere roligt hun tager det, jo mere rolig vil din datter også blive. Hvis lillepigen bliver helt ked af det, så kan mormor evt. lægge sig med hende i din seng og evt. prøve med flasken der, præcis som hvis du ammede hende og så går det nok endda.

De bedste (bedste)forældre
LÆS OGSÅ HELEN OG SIGRIDS BOG: "De bedste (bedste)forældre"

Hun kan sagtens undvære at få mælk indtil du er hjemme igen, det er ikke noget problem. Hun kan få vand, hvis det er det hun helst vil have og så spise rigtig mad.

Rigtig god fornøjelse, håber din kæreste bliver glad for at du har tænkt på ham :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om bedsteforÆldre:

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

Barneseng

Når man skal vælge seng til sit barn er der visse ting, man kan gå efter. Noget af det vigtigste er at sengen er sikkerhedsmæssigt i orden.

Forbrugerrådet tester jævnligt de børnesenge som er på markedet og her ser man bl.a. på at sengen skal kunne tåle at blive slået, banket på og hevet i. Sengene bliver tjekket for at barnet ikke kan få fingrene i klemme og at tremmeafstanden er korrekt, så barnet ikke kan komme i klemme med sit hoved og sidde fast i sengen.

Den...

Læs mere i Babylex

Efterveer

Efter fødslen skal livmoderen trække sig sammen til normal størrelse igen, - disse sammentrækninger kalder man efterveer. Jo flere børn man har født, jo mere vil livmoderen skulle trække sig sammen, og jo værre er efterveerne ofte.

Efterveer mærkes ofte under amning. Når barnet dier ved brystet, produceres hormonet oxytocin, der får livmoderen til at trække sig sammen og i dagene efter fødslen vil livmoderen gradvist blive mindre - lige efter fødslen går livmoderen ofte til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for dit svar. Det var lige hvad jeg havde brug for!

Tak fra Emmas (18 måneder) mor