Svar: Om at blive passet

9. juni 2010

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Bedsteforældre.

Kære Mamma til S.

Tak for dit brev og alle dine tanker :)

Hold nu fast :) - Din dreng har ikke brug for at blive passet med overnatning før han er så gammel, at han selv kan sige, at det vil han gerne. Den dag, hvor han selv kommer og siger at han gerne vil på ferie hos farmor, kan han komme på ferie der og ikke før ...

Måske er han til den tid 3, 4, 5 år og at han skal hærdes og lære at blive passet før han bliver 9 måneder, for ellers er et for sent - det er noget vrøvl!

Han har ikke brug for andet end mor og far omkring sig lige nu og de næste mange måneder frem. At farmor synes det kunne være dejligt at passe ham - naturligvis, det er skønt, det forstår jeg godt. At I kan have brug for et par timer for jeg selv, komme ud, spise, gå i biografen eller hvad I nu har lyst til - ja, det forstår jeg også godt og det skal der også være plads til - men det er vigtigt at vide, at det er voksnes behov og ikke barnets behov.

Det betyder ikke at man ikke nogle gange må prioritere sine egne behov. Det er derfor helt fint at I netop lader jeres dreng passe et par timer, hvis I har brug for et par timer for jer selv - men der er tale om et par timer, netop fordi det ikke er hans behov :)

Og så er det naturligvis vigtigt at den der, når tidspunktet kommer, skal passe jeres dreng er en person du har tillid til. Det går ikke at det er farmor der passer, når du oplever at ...

Annonce

... hun ikke passer dit barn godt nok. Det er helt okay at hun gør tingene anderledes end du gør, hun kan stadig være en rigtig sød og god farmor og gøre en masse godt for din dreng - men du skal have tillid til at hun vil vare tage hans behov på en fornuftig måde, du må ikke være bange for at hun gør skade på ham eller ikke vil være i stand til at aflæse hans signaler.

Så længe din dreng bliver ammet, har du en god grund til ikke at få ham passet - det er i hvert fald en undskyldning du kan bruge - men den reelle årsag er at det ikke er hans behov. Så jeg synes du og din mand skal tale om, hvad I synes er realistisk og hvordan I har det med det. Du skal være åben omkring, hvordan du oplever farmor og være åben omkring din bekymring - det er du nødt til at tale med din mand om, - det er jo hans mor ...

De bedste (bedste)forældre
LÆS OGSÅ HELEN OG SIGRIDS BOG: "De bedste (bedste)forældre"

Og så skal I forældre blive enige om hvordan I gør og melde klart ud. Sig til farmor at I godt forstår at hun gerne vil passe og næsten ikke kan vente med at få lillemanden på ferie. At I er glade for at mærke hendes begejstring, men at hun må indstille sig på at det ikke bliver før han er mindst xx antal år ... hvis han skal passes inden, så er det fordi I har brug for det og så vil I bede om hjælp. Så kan hun blive sur, fornærmet, ked af det eller andet - men I er ærlige og det er jeres barn og derfor jer der bestemmer :)

Rigtig meget held og lykke med det hele fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om bedsteforÆldre:

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

D-vitamin

Alle børn bør fra de er 2 uger til de er 2 år gives D-vitamin 10 mikrogram (400IE) dagligt. Det gives som dråber.

Børn med mørk hud og/eller børn som går klædt, så kroppen oftest er tildækket om sommeren (lange ærmer, lange bukser/kjoler eller tørklæder) skal fortsætte med D-vitamintilskud (400IE) hele barndommen.

Når børn er ca. 1½ år gamle, vil de kunne tygge en multivitaminpille, ofte knækket i kvarte. Indeholder vitaminpillen 10 mikrogram D-vitamin, bliver...

Læs mere i Babylex

Slå

Det er forbudt ved lov at slå sit barn. Den såkaldte revselsesret blev afskaffet af Folketinget i 1997. At slå sine børn er således en ulovlig måde at opdrage på - og det gælder også "dask over fingrene", hvis det lille barn piller ved noget det ikke må. Et barn der bliver slået vil føle sig mindre værd.

Et barn der bliver slået er udsat for fysisk vold. Det kan være at barnet får en lussing, en endefuld, at barnet bliver sparket, rusket, brændt med cigaretter eller lignende....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en vidunderlig website - du gør virkelig et fantastisk stykke arbejde.

Karina, mor til dreng 5 måneder