Svar: Fest uden børn?

16. marts 2010

Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Bedsteforældre.

Kære Nikolajs mor

Jeg synes I skal lade mormor passe alle tre børn. Jeg ved godt at Nikolaj ikke er så gammel og at han stadig har brug for brystet inden han skal sove, men undvære det en enkelt dag/aften kan han godt i den alder og han vil jo have sine storebrødre at spejle sig i og en mormor som vi passe godt på ham - så jeg synes I skal lade hende tage sig af det.

Du skriver at han plejer at blive ammet inden middagsluren og gør han fortsat det til den tid, er det fint at du ammer ham inden I tager af sted, derefter vil mormor eller evt. du selv kunne putte ham til middagslur og når han så vågner, så er det mormor der er der (ligesom hun var der, da han faldt i søvn) og så hygger de sig allesammen.

Jeres drenge får mad i løbet af dagen som de plejer, leger, har det sjovt og hygger sig, får et aftenbad, en godnathistorie eller hvad I nu plejer at gøre og så kan mormor prøve at give Nikolaj en flaske eller bare give ham lidt lun mælk af en ...

Annonce

... tudkop - en gammeldags en af slagsen, hvor mælken løber ud, når man hælder. Herefter kan hun evt. lægge sig med ham på jeres seng og lade ham få masser af nærhed, tryghed osv. som han plejer - men altså uden at blive ammet. Det skal nok gå fint - måske ender det med at alle 3 børn ligger i sengen og hygger og fred være med det :)

Vågner han om natten og er ked af det, søger brystet og I endnu ikke er kommet hjem, ja så må hun prøve hvad hun nu kan for at få ham rolig. Måske vil han acceptere en kop eller en flaske, måske vil han have brug for at hun står op med ham og sætter sig i stuen med ham ... det betyder ikke noget, bare hun formår at bevare roen og ikke fokuserer på regler og faste rutiner, men gør det som virker, så er det godt :)

De bedste (bedste)forældre
LÆS OGSÅ HELEN OG SIGRIDS BOG: "De bedste (bedste)forældre"

Og så skal du prøve at nyde den mulighed at I forældre for en gang skyld kan være sammen uden afbrydelse af børn - bare nyde den gode mad, et dejligt glas vin og en sjæler på dansegulvet :)

Rigtig god fornøjelse!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om bedsteforÆldre:

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

Calcium

Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.

Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.

Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...

Læs mere i Babylex

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit svar på min sidste henvendelse. Jeg blev i meget bedre humør efter at have læst det. Min mand og jeg har talt en masse sammen, og der er faldet ro over hverdagen igen. Tusinde tak!

Ermelin - mor til pige på 3 måneder