Svar: Er det skadeligt at undvære mor og far i 5 dage ?

12. januar 2010

Alder:
18 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Bedsteforældre.

Kære Rikke

Jeg synes det lyder så skønt med en tur til USA, hvor I kan være par uden at tænke (alt for meget) på børnene derhjemme. Jeg synes bestemt at I skal tage af sted under de forhold du beskriver :)

I har et rigtig godt netværk og børnene har tæt kontakt til deres bedsteforældre, som skal passe dem imens I er væk. Deres hverdag vil ligne sig selv rigtig meget, fordi de skal i vuggestue og børnehave som de plejer og de vil sikkert nyde at det er bedsteforældrene som passer og der således er lidt andre regler og lidt mere forkælelse i de dage I er væk.

Den helt store fordel hos jer er at børnene jo også har hinanden og at de har den alder de har. Den ældste vil i en alder af knap 4 år godt kunne forholde sig til at I er væk og kommer hjem igen og man ...

Annonce

... kunne her godt lave et nedtællingsskema, hvor de klipper en dag af 5, 4, 3, 2 osv. indtil mor og far kommer hjem igen. Det vil være rigtig dejligt for en næsten 4 årig at kunne følge med i det på denne måde.

Hvis du er rigtig kreativ, så kunne du skrive en lille historie til dem, som de så kunne få læst højt hver dag og når der ikke var flere historier, så kommer mor og far hjem igen - lidt ligesom når man åbner kalenderen frem mod juleaften.

De bedste (bedste)forældre
LÆS OGSÅ HELEN OG SIGRIDS BOG: "De bedste (bedste)forældre"

Den yngste vil naturligt ikke kunne forholde sig til hvor I er eller hvornår I kommer hjem, men hun vil spejle sig i sin storebror og når han virker glad, tilfreds og rolig så vil hun også være det.

Så jeg synes det lyder som en god idé at tage af sted, som du beskriver det hele :)

Rigtig god rejse, når I kommer dertil :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om bedsteforÆldre:

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

C-Vitamin

Vitamin C findes i frisk frugt, grøntsager og kartofler. Danske børns indtag af vitamin C er normal tilstrækkeligt og Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor ikke ekstra tilskud af vitamin C til mature børn.

Præmature børn, dvs. børn født før 37 uge har mindre depoter af jern, vitaminer og mineraler end mature børn. Det gælder især for de fedtopløselige vitaminer A, D, E, K, men også for C-vitamin.

På neonatalafdelingerne vil det præmature barn få ekstra tilskud af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alt din støtte og hjælp indtil nu. Igennem dig har jeg lært at have tillid til mine beslutninger og oser ud af tryghedsposen til min dreng og dette med god samvittighed!!!

Ingen tvivl om at du altid skal være min sundhedsplejerske :-)

Kærlig hilsen
P, mor til dreng på 15 måneder.