Svar: Babysitter - 7 mdr.

6. august 2009

Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Bedsteforældre.

Hej med dig

Det er altid svært første gang ens barn skal passes i længere tid og det er altid svært at sige, hvordan det vil gå. Det kan komme til at gå rigtig fint og ingen problemer give - det kan også være at lillepigen bliver rigtigt ked af det, det kan tiden kun vise ...

Under alle omstændigheder, så lyder det som om at I har fundet en god løsning med farmor og jeg tænker at I må lade det komme an på en prøve. Det er super dejligt at farmor vil bruge nogle timer op til weekenden på at komme forbi og være en del af hverdagen, så jeres datter har hende i frisk erindring og føler sig mere tryg ved hende, når weekenden kommer og du er væk.

Det vil være rigtig godt at du og farmor skiftes til at pusle, til at skubbe barnevognen, give hende mad osv. så jeres datter oplever at du synes det er helt fint at andre gør dette. Du kan jo sagtens opholde dig ved siden af, så din datter netop ser at du er tryg ved situationen. Samtidig kan farmor jo spørge, hvis hun er i tvivl om noget og ved hvordan, så hun naturligt bliver mere sikker, når hun står med lillepigen alene. Jo mere rolig og sikker farmor virker, jo mere vil det naturligt også smitte af på jeres datter. Børn spejler sig jo i os forældre og hvis de oplever at vi tager tingene stille og roligt, så bliver de normalt også mere rolige, hvorimod, hvis de mærker at vi er usikre, stresser eller lignende - ja så bliver de mere urolige og kede af ...

Annonce

... det.

Jeg synes derfor ikke du skal blive hjemme, men at I skal give det et forsøg, men lade farmor blive introduceret stille og roligt til tingene og de to lære hinanden godt at kende. Når farmor kender rutinerne og lillepigen skal passes hos jer, så vil tingene være meget som de plejer og det vil være med til at gøre hende tryg.

Det vil derfor sandsynligvis være bedst at hun passes hjemme hos jer, hvor omgivelserne er fuldstændig som de plejer at være.

De bedste (bedste)forældre
LÆS OGSÅ HELEN OG SIGRIDS BOG: "De bedste (bedste)forældre"

Jeg ser ikke nogen grund til at du putter hende om aftenen, tvært imod. Det kan være fint at I siger farvel til hinanden, du overleverer hende i favnen på farmor og på den måde fortæller hende at du går, men farmor passer på hende og det er helt okay og så kan farmor gøre alt det der skal gøres. Hvis du putter hende og går når hun sover, så vil hun ikke kunne forstå, hvor du pludselig er blevet af, hvis og når hun vågner igen ...

Jeg tænker det vil være helt fint at du kommer og går, så hun ikke skal undvære dig i 2½-3 dage, men netop en gang imellem lige får kram og kys af mor - bliver tanket lidt op af den trygge base osv. Netop det at I ses lørdag morgen, du er der når hun vågner, I har dagen sammen (og farmor er det stadig) og du så tager af sted igen, får sagt farvel på en god måde også må være det der gør hende allermest tryg.

Jeg håber du kan bruge mine tanker videre og håber I får en rigtig god weekend alle sammen :)

Glæder mig til føljetonen :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Annonce

Viden om børn:

Madras til barneseng

Der findes mange slags madrasser på markedet, og når du skal vælge en madras til dit barns seng, så vil anbefalingen ofte være, at du vælger en skummadras, en latexmadras eller alternativt en madras i et naturmateriale. Vælger du en skummadras (polyurethanskum), skal den være mindst 5 cm tyk og helst med betræk, der kan tages af og vaskes.

Det anbefales, at dit barn ligger på et fast underlag, fordi det giver barnet mulighed for at bruge og udvikle sine muskler. Samtidig sikrer...

Læs mere i Babylex

Colostrum (råmælk)

Colostrum er navnet på den mælk der dannes i brystet umiddelbart efter fødslen. Dette kaldes også råmælk og alle kvinder vil danne råmælk, også selvom de føder for tidligt.

Råmælken er meget proteinrig og indeholder antistoffer som er med til at bekytte barnet mod sygdomme og beskytte imunforsvaret. Antistofferne beskytter mod sygdomme ved at beklæde tarmsystemet indvendigt, så bakterier mv. trænger ind i tarmen.

Colostrum er fed og gullig. Den kommer i små...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alle dine gode brugbare svar. Min lille dreng stortrives og jeg nyder ham så uendelig meget.

Jeg må sige dig at du giver gode konkrete råd og i din vejledning kan man mærke din store interesse og enorme faglige ekspertise. Du er en fantastisk sundhedsplejerske og jeg er så glad for at have fundet dig.

Mange hilsner
Pernille, mor til dreng på 6 måneder