Svar: Ferie hos mormor og morfar
14. maj 2010
Alder:
14 mdr.
Kære Mette
Det lyder rigtig dejligt med en uge i Tyrkiet sammen med dine veninder og som enlig mor kan jeg godt forstå at du gerne vil prioritere dette.
Det lyder som om at dine forældre er og vil være en naturlig del af Marcus´ liv og derfor er det rigtig godt at det er mormor og morfar der skal passe ham, når og hvis du vælger at tage af sted.
Du skal naturligvis gøre dig klart at det er dit behov der dækkes og ikke Marcus´ behov. Han er stadig så lille at han ikke kan forholde sig til at du er væk, en uge er rigtig lang tid og han kan ikke forklares, hvor du er henne, hvorfor du pludselig er forsvundet. Selvom han kender mormor og morfar rigtig godt, så vil han et eller andet sted føle sig svigtet fordi han ikke forstår hvor du pludselig er blevet af. Derfor skal du også være forberedt på at han godt kan reagere med at afvise dig, når du kommer hjem igen. Det er ikke sikkert han lige flyver dig om halsen, han vil sandsynligvis lige markere, at det ikke var okay, at du pludselig bare forsvandt fra ham.
Men sådan ville han også reagere, selvom han f.eks. skulle være alene med sin far og du så pludselig rejste væk - her vil der højst sandsynligt ikke være nogen forskel og han kender jo sine bedsteforældre godt og de kender ham så I princippet kan det godt lade sig gøre - men det er dit valg og dit behov og du skal forberede dig på en reaktion :)
Han vil godt kunne sove i en rejseseng med en madras hos sine bedsteforældre i den uge. Hvis mormor ikke kan få ham til at sove der, så må han jo ligge hos mormor om natten i stedet :) Når man skal passes ude, så må der gælde lidt andre regler nogle gange ...
Man kan godt diskutere hvorvidt det vil være godt for ham at fortsætte dagligdagen som den plejer at være. Der kan godt være noget trygt og rart ved at komme i dagplejen, hvis han er glad for at være der og trives med den rytme det er. Det lyder dog som om at du og dine forældre bor ½ time fra hinanden, så det kræver naturligvis lidt ekstra af dem, hvis de skal hente og bringe ham hver dag. Derfor vil det måske være ligeså dejligt for dem alle, hvis de passer ham i løbet af den uge.
Der er altså ikke nogen fast løsning her - det afhænger også meget af hvor lang tid din dreng har været i dagplejen, hvor indkørt han er, hvordan dine forældre har det med at skulle være på ham 24 timer i døgnet, aktivere ham osv. Jeg synes faktisk du her bliver nødt til at tale med dine forældre om, hvad de har lyst til og kan overkomme - for det er vigtigt at de også har overskud til din dreng og hvis de får mere overskud af at han er i dagpleje nogle timer hver dag, så er det også værd at tage med. Ligesom - hvis de virkelig gerne vil være sammen med ham hele tiden og nyder den frihed der ligger i det, så vil det være den rigtige løsning for jer.
Og så er muligheden for at du tager ham med på ferie jo også til stede, det kommer helt an på situationen og hvad du har det bedst med :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke og rigtig god rejse - om det så bliver med eller uden Marcus :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske