Svar: Ferie hos mormor og morfar

14. maj 2010

Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Bedsteforældre.

Kære Mette

Det lyder rigtig dejligt med en uge i Tyrkiet sammen med dine veninder og som enlig mor kan jeg godt forstå at du gerne vil prioritere dette.

Det lyder som om at dine forældre er og vil være en naturlig del af Marcus´ liv og derfor er det rigtig godt at det er mormor og morfar der skal passe ham, når og hvis du vælger at tage af sted.

Du skal naturligvis gøre dig klart at det er dit behov der dækkes og ikke Marcus´ behov. Han er stadig så lille at han ikke kan forholde sig til at du er væk, en uge er rigtig lang tid og han kan ikke forklares, hvor du er henne, hvorfor du pludselig er forsvundet. Selvom han kender mormor og morfar rigtig godt, så vil han et eller andet sted føle sig svigtet fordi han ikke forstår hvor du pludselig er blevet af. Derfor skal du også være forberedt på at han godt kan reagere med at afvise dig, når du kommer hjem igen. Det er ikke sikkert han lige flyver dig om halsen, han vil sandsynligvis lige markere, at det ikke var okay, at du pludselig bare forsvandt fra ham.

Men sådan ville han også reagere, selvom han f.eks. skulle være alene med sin far og du så pludselig rejste væk - her vil der højst sandsynligt ikke være nogen forskel og han kender jo sine bedsteforældre godt og de kender ham så I princippet kan det godt lade sig gøre - men det er dit valg og dit behov og du skal forberede dig på en reaktion :)

Han vil godt kunne sove i en rejseseng med en madras hos sine bedsteforældre i den uge. Hvis mormor ikke kan få ham til at sove der, så må han ...

Annonce

... jo ligge hos mormor om natten i stedet :) Når man skal passes ude, så må der gælde lidt andre regler nogle gange ...

Man kan godt diskutere hvorvidt det vil være godt for ham at fortsætte dagligdagen som den plejer at være. Der kan godt være noget trygt og rart ved at komme i dagplejen, hvis han er glad for at være der og trives med den rytme det er. Det lyder dog som om at du og dine forældre bor ½ time fra hinanden, så det kræver naturligvis lidt ekstra af dem, hvis de skal hente og bringe ham hver dag. Derfor vil det måske være ligeså dejligt for dem alle, hvis de passer ham i løbet af den uge.

De bedste (bedste)forældre
LÆS OGSÅ HELEN OG SIGRIDS BOG: "De bedste (bedste)forældre"

Der er altså ikke nogen fast løsning her - det afhænger også meget af hvor lang tid din dreng har været i dagplejen, hvor indkørt han er, hvordan dine forældre har det med at skulle være på ham 24 timer i døgnet, aktivere ham osv. Jeg synes faktisk du her bliver nødt til at tale med dine forældre om, hvad de har lyst til og kan overkomme - for det er vigtigt at de også har overskud til din dreng og hvis de får mere overskud af at han er i dagpleje nogle timer hver dag, så er det også værd at tage med. Ligesom - hvis de virkelig gerne vil være sammen med ham hele tiden og nyder den frihed der ligger i det, så vil det være den rigtige løsning for jer.

Og så er muligheden for at du tager ham med på ferie jo også til stede, det kommer helt an på situationen og hvad du har det bedst med :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke og rigtig god rejse - om det så bliver med eller uden Marcus :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om bedsteforÆldre:

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

Navlestrengsblod - stamceller

Navlestrengsblod - det vil sige, det blod, som er tilbage navlestrengen og moderkagen efter fødslen - indeholder stamceller. Disse celler har hjulpet dit barn med at udvikle organer, blod, væv og immunsystem gennem hele graviditeten.

I dag forskes der meget intenst i brugen af stamceller, og håbet er at kunne gøre noget ved en række sygdomme, som i dag er uhelbredelige, fordi manglende eller ødelagte celler visse steder i kroppen ikke bliver dannet igen. Der findes mange...

Læs mere i Babylex

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit fantastiske svar til vores lille familie sidst. Det hjalp virkelig på natten at give ham en fast rytme i dagstimerne.

Tak fra Hannibals mor