Svar: Afsked ifm. pasning

22. juni 2020

Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Bedsteforældre.

Kære Lasses mor

Tak for dit brev :)

Hvor er det dejligt, at I kan vente med vuggestueplads til Lasse er blevet 1 år, og hvor er det dejligt, at din mor har mulighed for at passe ham indtil da. Det er guld værd for deres forhold, og det vil naturligt give ham en blidere overgang til at skulle undvære mor og far - og så er det bare rigtig dejligt, at det hele på den måde kan gå op i en højere enhed :)

Det er vigtigt, at I siger farvel og øver det at nogen går. Både når mormor passer ham, men også allerede nu, hvor en af jer forældre går hjemmefra. Det vil være rigtig godt at sige farvel, vinke farvel - og hjælpe ham med at vinke - så han på denne måde lærer at tage afsked og også lærer, at selvom I går, så kommer I tilbage igen, I forsvinder ikke fra ham.

Det er vigtigt, at I ikke lister af. Han er så lille, at han ikke forstår, hvor I er, når han ikke kan se jer og kan blive rigtigt ked af det, hvis I f.eks. lader ham være i stuen, når I går i køkkenet eller på toilettet. Og han har brug for gradvist at lære, at I i en sådan situation stadig er der, kan høre ham og reagere på ham, ligesom han kan søge jer, kravle ud i køkkenet til jer osv. Og der er forskel på dette og så på, at i går fra ham. Derfor er det vigtigt, at I siger farvel, når I går, så han på den måde får lidt fornemmelse for, at I er gået, at han ikke kan kalde på jer, I kan ikke høre ham - og samtidig at der er en anden, som tager sig af ham og passer på ham.

Han har en perfekt alder i forhold til at lære at vinke, og det må I gerne øve, så når far f.eks. tager på arbejde, og du bliver hjemme sammen med ham, så er det en god idé, hvis I vinker farvel, og derefter hjælper du ham så videre med dagen. På samme måde som mormor vil vinke farvel sammen med ham til både mor og far, når hun overtager pasningen, og vuggestuepersonalet vil gøre det til oktober. Den vil give ham genkendelighed og dermed tryghed, så han ved, hvad der kan forventes, når nogen går:)

Du må også gerne øve kortvarigt at gå f.eks. hvis du skal ud med skraldeposen og lader ham blive tilbage, så kan du sige ...

Annonce

... "jeg går lige ud med skraldet", vise ham posen og så går du kortvarigt. Han kan høre dine skridt, høre et klonk, når du åbner/lukker affaldsbeholderen, skridt - og så kommer du tilbage igen. Det vil f.eks. hjælpe ham til at forstå, at "gå ud med skraldet" betyder, at du kun er kortvarigt væk og at han kan være helt rolig, for du er tilbage hurtigt :)

Når din mor skal passe Lasse, så vil det være rigtig godt, at hun forsøger at skabe en hverdag, som ligner den hverdag I har haft - altså forsøger at holde nogenlunde samme rytme med spisetider, tidspunkter for aktivitet og leg og også faste sovetider. Jo mere ens rytme, jo bedre vil det være. Hvis hans rytme er meget forskellig for den rytme, som han forventes at skulle følge i vuggestuen, så vil det være en god idé at I forsøger at skabe en rytme, som passer ind i vuggestuens hverdag - gerne et par uger eller tre før vuggestuestart. Det vil sige, at han f.eks. skal op til samme tid om morgenen, som vil forventes af ham, når han skal i vuggestue, og I skal på arbejde...

De bedste (bedste)forældre
LÆS OGSÅ HELEN OG SIGRIDS BOG: "De bedste (bedste)forældre"

I 10-12 måneders alderen vil han ofte have behov for 2 mælkemåltider dagligt og de vil enten kunne ligge før middagslur og aften eller aften og sen aften. Så vidt jeg ved, så får jeres dreng bryst og hvis du starter med at arbejde, når han er ca 10.5 måned gammel, så kan det være en overvejelse værd at amme ham aften og sen aften - så mormor kan putte ham til middagslur uden mælk... Alternativet kan være lidt mme af en kop eller måske en flaske, hvis han vil acceptere den.

Det kan også være godt at introducere en putteklud, som måske dufter lidt af mor, så han har den hos sig, når han skal sove, og han på den måde stadig fornemmer, at du er der. Det vil også være godt, at mormor, du og han bruger tid sammen, så han naturligt kender hende og er tryg ved hende - og hun ved, hvordan du f.eks. plejer at gøre, når du putter ham og derfor kan efterligne hans vanlige og trygge rutiner. Igen - jo mere genkendelighed, jo mere trygt vil det være for ham :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om bedsteforÆldre:

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Smile

Der er ikke noget bedre end at få et smil fra sit barn!

Allerede få timer efter fødslen ligger barnet og kigger på sine omgivelser og på mor og far. I et sådan øjeblik kan man godt opleve sit barn smile. Det er dejligt, men er dog endnu ikke det bevidste smil.

Først når barnet er ca 6 uger gammelt kan man opleve det mere bevidste smil, hvor det er synet af mor, far, storesøsters ansigt, som får lillebror til at smile.

Jo mere du kan smile, pludre og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusinde tak for dit svar på mit sidste brev vedrørende min dreng. Det varmede at blive mødt med forståelse og indsigt – i forhold til lige netop den problematik vi var i på daværende tidspunkt.

Venlig hilsen
Mor til dreng på 3 år