Svar: Bedsteforældre går tur med baby
28. april 2020
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev, og stort tillykke med din lille søn - og velkommen til :)
Jeg synes, det lyder som en rigtig fin aftale, I har lavet med bedstemor og bedstefar. I disse coronatider, er det rigtig svært at være sammen som familie, og de vil naturligt gerne se deres barnebarn, følge lidt med i hvordan han vokser osv. og det får de så mulighed for ved at trille en tur 1-2 timer en gang ugentlig.. og du får frigivet lidt tid til dig selv, hvor du kan sove, få et bad, begynde på lidt aftensmad, eller bare slappe af og gøre ingenting, hvis det er det, du har brug for:)
Jeg synes, det lyder rigtig fint og dejligt for jer alle... MEN når det er sagt, så er det naturligt et voksent behov, mere end det er din drengs behov. Det betyder dog ikke, at det på nogen måder skader ham. Hvis han er glad, ligger og kikker i barnevognen eller bare sover når de kører, så er det rigtig fint - det er kun, hvis han græder i længere tid og tydeligt har behov for at komme tilbage til mor, og han så ikke kan komme det, at det vil være problematisk... og måske kan de ikke engang tage ham op, netop på grund af den anbefalede afstand i øjeblikket, og det vil naturligt være uhensigtsmæssigt.
Så.. hvis din dreng er glad, sover godt og det fungerer fint at bedsteforældrene triller ham en tur imens han sover, så kan I roligt bibeholde dette, men hvis han er ked af det, ikke kan blive trøstet og ender med at græde sig i søvn eller græder længe, før de kommer retur til dig, så dur det ikke.
Derudover så skal du naturligvis mærke efter, hvordan du har det bedst, for det er meget vigtigt, at du kan slappe af og har tillid til at bedsteforældrene tager sig af din dreng, når du ikke er der. Du må på ingen måde tvivle på, om de passer på ham og kan give ham den omsorg og nærhed, som han viser behov for. Og vågner han og er ked af det, så skal de naturligt komme hjem med ham med det samme, og mor skal kunne tage over, give mælk, trøste og berolige. De skal altså ikke være længere væk, end at mor hurtigt kan være der for ham, hvis der er behov for det :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre og glæder mig til at følge jeres lille familie:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske