Svar: Baby være alene og pasning
17. januar 2015
Alder:
5 mdr.
Kære Nana
Tak for dit brev og stort tillykke med at I har fået en lillebror :) Det er dejligt at høre fra dig igen!
Du må meget gerne lægge din dreng på et tæppe på gulvet, når du går i bad. Enten lige uden for døren, så du kan høre ham eller på gulvet på badeværelset. Nogle bruger også at sætte barnet i en skråstol, hvis man har en sådan, og så bade imens man så kan kikke på barnet, pludre lidt osv.
Det der er vigtigt er, at du ikke lægger eller sætter din dreng et sted, hvor han kan falde ned. Han må altså ikke ligge på sofaen eller stå på bordet eller lignende. Han skal være på gulvet. Og du skal kunne se ham og høre ham, så du lige kan tjekke op på at han er okay:)
Og det vil være rigtig fint at bruge kravlegården, når han begynder at blive lidt mere mobil, og du er nødt til at gå kortvarigt fra ham. Ligesom du naturligvis kan forsøge at udnytte tiden, hvor han sover, og hvor far er hjemme og kan holde øje:)
Det lyder rigtig dejligt med bedsteforældrene boende ved siden af jer. Jeg kan forestille mig, at storebror nyder denne nærhed og muligheden for at "rende frem og tilbage". Når I er så meget sammen, som I er, så vil bådet mellem børnebørn og bedsteforældre kunne blive meget tæt og nogle gange vil bedsteforældre fungere som primære omsorgspersoner næsten på lige fod med forældrene. Og det vil derfor være naturligt, at de tager over og passer børnene, hjælper dem og er der for dem, når mor og far ikke kan være der - det kan være lige så naturligt som at far tager over, når mor ikke er der og at mor tager over, når far ikke er der.
Hvor tidligt man har lyst til og behov for lade sit barn passe er meget individuelt. Generelt vil jeg sige, at børn ikke har brug for at blive passet, før de selv kan give udtryk for, at de har lyst til det. Men det betyder jo ikke, at mor og far ikke kan have behov - og det kan være okay - man skal bare være bevidst om, at man ikke gør det for barnets skyld, men fordi man som voksen har brug for det:)
Med så lille et barn som jeres dreng, så synes jeg ikke I skal være væk fra ham mere end den tid der går mellem to måltider. Uanset om du ammer eller giver flaske, så vil han have behov for sin mor, og det vil være naturligt, at du er der for ham, når han skal spise. Det vil samtidig være en god idé, at du så går imens han sover, så han ikke oplever, at du forsvinder. Min tanke vil derfor være, at du kan give ham mælk, putte ham, tage af sted og så nå hjem igen før han atter skal spise:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke - og glæder mig til at følge jer igen:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske