Svar: Pasning første gang

1. september 2014

Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Bedsteforældre.

Kære Es mor og far

Tak for jeres brev - det lyder hyggeligt med en aften i byen for jer:) Og det er rigtig dejligt, at bedsteforældrene står klar til at passe.

Det er en god idé, hvis I kan være sammen med bedsteforældrene op til, så de har set hinanden og derfor ikke virker helt fremmede for jeres datter. Jo mere de ses, jo mere tryg vil hun være ved dem. De er også en god idé at bedsteforældrene er hos jer en aften og ser, hvordan jeres aftenrutiner er, så de kan forsøge at gøre tingene nogenlunde, som I plejer at gøre det. Jo mere genkendelighed, jo mere tryg vil jeres datter være.

Ud fra jeres tidligere brev, så mener jeg, at jeres datter normalt både ammes og får flaske, når hun skal sove om aftenen. Hvis hun kun blev ammet, så ville dette være den største udfordring for bedsteforældrene, som af gode grunde ikke kan amme - og jeres datter vil naturligt kunne blive rigtig ked af det, hvis hun søger brystet og ikke kan få det. Men da hun også er vant til at få flaske, så er det noget lettere for bedsteforældrene, fordi de jo kan give hende flasken, som hun plejer at få og er helt tryg ved. Forskellen mellem om I putter, eller om de putter, er derfor ikke så stor, som hvis jeres datter kun fik bryst…

Da jeres datter plejer at blive vugget i favn kan farmor og farfar naturligvis forsøge at gøre dette. De kan også lægge sig med hende eller lade hende falde i søvn i deres favn i stuen eller trille en aftentur med hende i barnevognen. Det er uden betydning - det vigtigste er at hun er så tryg som muligt, og de må gøre det, de fornemmer vil virke bedst.

Det er bestemt ikke "for sent" at lade hende passe af andre - faktisk er det jo ikke hendes behov, men jeres behov at komme i byen en aften. Det er helt okay, jeg forstår godt jeres behov for ...

Annonce

... dette, og det er som sagt fint, at jeres datter kan passes af sine bedsteforældre, men det er vigtigt at I ved, at hun ikke har brug for at "lære at blive passet" - hun bliver passet, fordi I har brug for at komme i byen:)

Ofte er det lettere at passe hende om dagen… Det vil være lidt lettere, hvis det var en frokostaftale I lavede, hvor farmor og farfar passede hende i dagtimerne. Her er det lettere at aktivere hende, aflede hende og stimulere hende og putte hende i barnevognen og trille en tur - om aftenen vil hun naturligt være træt og have ekstra meget brug for at putte og brug for mor og brystet. Derfor vil det være sandsynligt, at hun græder og protesterer lidt mere om aftenen, end hvis hun blev passet om dagen. Det er her rigtig vigtigt, at farmor og farfar kan bevare roen og trøste, nusse, vugge osv. som hun nu viser behov for. Og naturligvis - ikke kæmper unødigt med hende, hvis hun virkeligt er ked af det og har brug for sin mor:)

De bedste (bedste)forældre
LÆS OGSÅ HELEN OG SIGRIDS BOG: "De bedste (bedste)forældre"

Lav en aftale med bedsteforældrene om at de ringer eller sms´er til jer og I ringer ikke til dem. Lad dem give besked. Hvis I ringer, så kan I være sikre på at ringe lige på det tidspunkt, hvor hun er ked af det og resten af aftenen har hun faktisk været super glad og haft det godt. Lav derfor en aftale om, at de giver jer besked - både hvis I er nødt til at komme hjem eller hvis alt går godt og lillepigen sover:)

Det er altid lidt svært den første gang ens barn skal passes og der er rigtig mange tanker - vil de kunne aflæse hende, forstå hende, vil hun tage imod mælken, vil de kunne trøste osv. I må stole på, at farmor og farfar vil hende det allerbedste og vil være super søde ved hende - og at de kontakter jer, hvis det viser sig, at det er for meget for hende.

Håber I kan bruge dette videre, god fornøjelse :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om bedsteforÆldre:

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Sushi til børn

Børn må gerne få sushi - men der er nogle ting du skal overveje:

- Fisken der bruges skal have været frosset ned til - 20 grader i mindst 24 timer. Der kan forekomme parasitter i fisk og disse dræbes ved frysning.

- Sushien skal fremstilles under hygiejniske forhold. Den bør spises samme dag som den er lavet og køber du den færdigpakket skal du være opmærksom på korrekt opbevaringstemperatur og holdbarhedsdato.

- Børn under 3 år må højst spise 25...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit uddybende svar..... Der er lige pludselig en masse ting der hænger bedre sammen for mig.

Tak fra Anja, med mindre ondt i brysterne