Svar: Måltider på ferie med bedsteforældre
18. juni 2014
Alder:
20 mdr.
Kære far og mor
Tak for jeres brev og hvor lyder det dejligt, at I skal holde ferie sammen med bedsteforældrene. Det lyder rigtig hyggeligt :)
Jeg synes det vil være en god idé, at I holder fast i jeres datters spisetid, så hun får aftensmad omkring kl 17.30-18 som hun plejer. Hun vil helt klart trives bedst med denne rytme, og det vil skabe meget mere hygge og ro for hende og for hele familien.
Jeg vil dog foreslå, at I nøjes med at give hende mad på det tidspunkt, og at I så selv venter med at spise aftensmad, til I kan spise sammen med bedsteforældrene. Jeres datter kan blive lagt i seng, og så har I voksne rig mulighed for at sidde og snakke i flere timer:)
Jeg tænker, at I ikke behøver sidde ved bordet alle sammen, når jeres datter skal spise. Prøv at gøre det så naturligt som muligt. Nogle gange er far der, andre gange mor, atter andre gange kommer bedstemor måske og sætter sig - og så må I se, hvor meget det forstyrrer jeres datter, hvis andre sidder ved bordet. Hvis hun tydeligt har svært ved at koncentrere sig og ikke får spist, så vil det jo være synligt for alle, og jeg tænker, at I i den forbindelse godt kan tillade jer at sige f.eks. "jeg tror jeg skal sidde lidt med hende alene, så hun kan koncentrere sig om at spise". Det kan også være at far er igang med at give mad, mor sidder med ved bordet, bedsteforældrene kommer og hun bliver forstyrret at dette - og så rejser mor sig og siger "vi må hellere gå, så vi ikke forstyrrer måltidet" og på den måde ved bedsteforældrene også, at det er tid til lidt madro.
Det lyder som om at det mest er måltidet om aftenen, som vi give udfordringer - de øvrige måltider som morgenmad og frokost kan I spise samtidig. Igen gælder dog at det er en god idé at lade jeres datter følge sin faste rytme. Og hvis hun f.eks. altid står tidligt op og derfor spiser morgenmad senest kl 7.30 og bedsteforældrene ikke spiser morgenmad før kl 9 - så kan I godt sige "xx står tidligt op, så vi spiser morgenmad allerede kl 7.30" - hvis bedsteforældrene så vil spise morgenmad sammen med jer, så har de jo muligheden for at stå op og være med og hvis de vil sove længe, så har de også muligheden for det.
Jeg tænker også at hvis bedsteforældrene står tidligt op, så kan det jo også være at de en dag vil sørge for at jeres datter får morgenmad, og I forældre kan så få lov til at sove lidt længere… På den måde kan I måske hjælpe hinanden og være omkring jeres lille datter alle sammen - men hendes rytme bør så vidt muligt følges:)
Rigtig god ferie!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske