Svar: Hvem kan passe?
8. januar 2014
Alder:
6 mdr.
Hej igen:)
Tak for dit spørgsmål :)
Som udgangspunkt har jeres dreng ikke brug for andre end mor og far. I er de bedste for ham og dækker fuldt ud hans behov. Han har ikke behov for at blive passet af andre - hverken bedsteforældre, gode venner, dagplejere, pædagoger mv. Mor og far er de primære og som udgangspunkt de bedste.
Men på et tidspunkt skal han naturligvis passes - jeg går ud fra at han måske skal i dagpleje eller i vuggestue, og I forældre kan naturligvis også have behov for at komme i byen et par timer - uden barn. Og det er helt okay. Faktisk vil mange forældre netop, når barnet bliver omkring 6 måneder opleve dette som en skæringsdato. Det er især på dette tidspunkt at mange forældre (og måske især fædre) begynder at stille lidt krav om at få sin ægtefælle/kæreste igen. Nu er der gået et ½ år og den lille er blevet så stor, så nu kan han godt flytte på eget værelse så dobbeltsengen igen kan blive forældrenes.
Mange kvinder fortæller at de efter 6 måneder, hvor de har nusset og pusset i en uendelighed bare trænger til at blive nusset lidt om af deres mand. Nogle gange opstår følelsen af at man gir og gir til det her barn og han er bare så sur hele dagen, så når manden kommer hjem, så trænger man virkelig bare til at blive holdt om. Samtidig er man så træt at man ofte ikke orker noget som helst og tit virker næsten afvisende fordi det hele bare er for meget.
Nu ved jeg jo slet ikke om du kan nikke genkendende til disse tanker, men jeg ved fra flere familier at det ofte er sådan, og derfor tænker jeg at det måske også er sådan nogle ting som gør sig gældende hos jer. Og at det måske er årsagen til at du nu er begyndt at overveje det med pasning - hvem kan passe ham? Hvornår? Osv. Det er helt naturligt og de fleste forældre vil naturligt være nervøse, når deres barn skal passes første gang.
Det er vigtigt at den der passer, er en person som du har tillid til. Du skal være tryg ved at personen der passer jeres dreng vil tage sig bedst muligt af ham og samtidig være en person, der kan tage det roligt og bevare roen, hvis han f.eks. bliver ked af det, fordi han savner jer. Det kan være en bedstemor, en god veninde, en ung pige eller en anden - det betyder mest, at du er tryg ved den der passer og har tillid til at den person gør sit bedste og vil være rigtig sød, god og omsorgsfuld for din dreng.
Til at starte med, vil det være rigtig godt at pasningen foregå hjemme hos jer, fordi han så er i sine egne omgivelser. Han vil føle sig mest tryg på denne måde og det vil være en god idé at den der skal passe ham, har været hjemme hos jer og har deltaget i de daglige rutiner, så vedkommende ved hvordan du plejer at pusle, hvordan det foregår, når du giver ham mad osv. Fordi den der passer så kan gøre tingene nogenlunde som du plejer - genkendelighed giver tryghed og dermed større ro.
Det vil ofte også være rigtig godt at han bliver passet bare et par timer, så I prøver at være væk fra hinanden og så du også får en fornemmelse for at det kan lade sig gøre, og det vil være godt, at det er om dagen og ikke om aftenen. Om dagen vil han ofte lettest kunne trøste, han kan få lidt skemad, drikke vand af kop. Og du kan evt. nå hjem og amme ham før han så puttes. Han kan også få en flaske af den person som passer ham, hvis han vil det - men ellers vil det være fint at du prøver at passe det ind, så han passes imellem to amninger - f.eks. ammer ham og putter ham til formiddagslur og kommer hjem igen lige inden han skal puttes til middagslur. Den der passer ham, kan så tage ham op, give ham lidt skemad, lege lidt med ham osv. indtil du kommer hjem igen.
Det lyder som om at farmor og farfar gerne vil passe og hvornår det skal være afhænger naturligvis af, hvordan du har det bedst. Det er som sagt ikke hans behov at blive passet af andre, men det kan godt være dit behov at komme væk hjemmefra et par timer - Jeg ved fra dine tidligere breve, at det ikke har været nogle lette måneder for jer og det er derfor helt okay, hvis du nu begynder at føle behov for at få "en lille pause". Nogle gange kan det at være væk hjemmefra et par timer og mærke savnet af ham, skynde sig hjem fordi du savner ham, være en rigtig god fornemmelse - fordi det i hverdagen naturligt også er rigtig hårdt:)
Tal med din mand om, hvad I har lyst til og brug for og hvordan I så kan gøre det bedst muligt for jer alle tre:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske