Svar: Passes om aftenen?

10. maj 2012

Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Bedsteforældre.

Kære Malene

Dejligt at høre at du har købt to af mine bøger - tak for det! :)

De bedsteforældre der skal passe jeres datter en aften, kan sagtens forsøge med en flaske omkring kl 20-21, hvor jeres datter plejer at blive ammet. Måske vil hun acceptere flasken i mangel af bedre, det er set før og det er naturligt den letteste måde at berolige hende på, for den der skal passe. Det er jo flasken der minder mest om brystet.

I flasken kan være udmalket modermælk, modermælkserstatning eller måske lidt vælling. Vælling vil hun måske godt kunne lide, det har jo lidt smag og minder om en tynd grød. De børn der ikke bryder sig om modermælkserstatning vil nogle gange godt drikke vælling .. :) Det kan naturligvis også være lidt vand, hvis hun slet ikke vil acceptere mælken. Hendes behov for væske bliver jo stillet og hendes behov for mælk får hun dækket via dig, når I er sammen igen, så der sker ikke noget ved at hun en aften må springe sit mælkemåltid over :)

Hvis hun ikke vil acceptere flasken, så kan hun få lidt mælk af en kop. Det kan være udmærket at ...

Annonce

... tilbyde dette. Det kan lunes lidt før hun får det eller gives koldt. Det kan igen være udmalket modermælk, som hun kender smagen af eller det kan være modermælkserstatning. Det kan også være lidt sødmælk, det vil være okay. Og sammen med mælken kan hun også få lidt banan. Det kan hun sikkert godt lide og det ligger godt i maven og er godt inden putning. Hun kan også få en godnatgrød som en del af putteritualet før hun bliver puttet.

Hvis bedstemor har svært ved at putte hende, så kan hun lægge sig med hende i jeres seng. Det er en fordel at pasningen foregår hjemme hos jer, så hun er i sine vante og trygge omgivelser og hvis du f.eks. plejer at ligge og amme hende i sengen, så vil det være trygt og dejligt at den der passer hende også lægger sig med hende der - og her evt. forsøger med flasken og ellers holder hende tæt og luller hende til ro. Det vigtigste er at der er ro på, så betyder det mindre hvordan rutinerne er :)

De bedste (bedste)forældre
LÆS OGSÅ HELEN OG SIGRIDS BOG: "De bedste (bedste)forældre"

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med hende :)

Og rigtig god weekend og god tur i byen, når I når så langt! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Annonce

Viden om børn:

Gluten til baby

De fleste børn kan tåle gluten, og gluten kan introduceres til barnet i 4-6 måneders alderen under hensyntagen til de anbefalinger, der i øvrigt gælder om variation i kosten, når skemad gives til småbørn.

Hidtil sagde man, at spædbørn ikke måtte introduceres til gluten før efter 6 måneders alderen, men disse anbefalinger blev i 2015 lavet om, da der ikke er fundet videnskabelig dokumentation for at vente med at introducere gluten.

Gluten findes især i hvede, mens...

Læs mere i Babylex

Bæresele

En bæresele giver barn og forældre mulighed for at være tæt sammen, hvilket er ideelt især de første måneder, hvor barnet har brug for tæt kontakt og man også gerne vil have hænderne fri til at lave praktiske ting en gang imellem.

I starten bruges selen kun kortvarigt. Et barn har brug for afveksling, nogle gange vil det have ro og være i fred, andre gange har det behov for varme og nær kropskontakt.

Indtil barnet kan holde hovedet selv, er det vigtigt, at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

det er vist på tide at jeg skriver og siger tusind, tusind tak for alle dine råd og vejledninger! Det er jo super dejligt at have en som dig at henvende sig til med alle de spørgsmål der kommer op i forbindelse med at være forældre. Det har været en fantastisk stor hjælp at læse dine svar, ikke kun til mig, men også til andre forældre.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skulle have gjort uden din brevkasse – bare muligheden for at kunne stille de 'dumme' spørgsmål, er utrolig beroligende, for ikke at nævne at se at der er andre der ude som pusler med de samme problemer som jeg gør.

Så tusind tak for din hjælp!

Bedste hilsner
Mor til pige på 5 måneder