Svar: Passes om aftenen?
10. maj 2012
Alder:
7 mdr.
Kære Malene
Dejligt at høre at du har købt to af mine bøger - tak for det! :)
De bedsteforældre der skal passe jeres datter en aften, kan sagtens forsøge med en flaske omkring kl 20-21, hvor jeres datter plejer at blive ammet. Måske vil hun acceptere flasken i mangel af bedre, det er set før og det er naturligt den letteste måde at berolige hende på, for den der skal passe. Det er jo flasken der minder mest om brystet.
I flasken kan være udmalket modermælk, modermælkserstatning eller måske lidt vælling. Vælling vil hun måske godt kunne lide, det har jo lidt smag og minder om en tynd grød. De børn der ikke bryder sig om modermælkserstatning vil nogle gange godt drikke vælling .. :) Det kan naturligvis også være lidt vand, hvis hun slet ikke vil acceptere mælken. Hendes behov for væske bliver jo stillet og hendes behov for mælk får hun dækket via dig, når I er sammen igen, så der sker ikke noget ved at hun en aften må springe sit mælkemåltid over :)
Hvis hun ikke vil acceptere flasken, så kan hun få lidt mælk af en kop. Det kan være udmærket at tilbyde dette. Det kan lunes lidt før hun får det eller gives koldt. Det kan igen være udmalket modermælk, som hun kender smagen af eller det kan være modermælkserstatning. Det kan også være lidt sødmælk, det vil være okay. Og sammen med mælken kan hun også få lidt banan. Det kan hun sikkert godt lide og det ligger godt i maven og er godt inden putning. Hun kan også få en godnatgrød som en del af putteritualet før hun bliver puttet.
Hvis bedstemor har svært ved at putte hende, så kan hun lægge sig med hende i jeres seng. Det er en fordel at pasningen foregår hjemme hos jer, så hun er i sine vante og trygge omgivelser og hvis du f.eks. plejer at ligge og amme hende i sengen, så vil det være trygt og dejligt at den der passer hende også lægger sig med hende der - og her evt. forsøger med flasken og ellers holder hende tæt og luller hende til ro. Det vigtigste er at der er ro på, så betyder det mindre hvordan rutinerne er :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med hende :)
Og rigtig god weekend og god tur i byen, når I når så langt! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske