Svar: Højt aktivitet og energi
2. april 2011
Alder:
12 mdr.
Kære bekymrede mormor
Tusind tak for dit brev, dejligt at du skriver. Det lyder som om at både du, din datter og dagplejer er bekymrede for jeres lille dreng - det lyder også som om at han har rigtig svært ved at finde ro, og har særligt brug for hjælp til dette.
Når jeg læser din beskrivelse, så tænker jeg, at I bør få en fysioterapeut eller ergoterapeut til at vurdere jeres dreng. Det lyder nemlig for mig som om, at han godt kunne have det, som hedder sansemotoriske problemer / problemer med sin sanseintegration.
Dette kan vise sig på forskellig måde, nogle børn bliver meget urolige, næsten hyperaktive og har meget svært ved at sidde stille. Andre børn trækker sig ind i sig selv og har svært ved at rumme større forsamlinger og meget uro.
Børn med sansemotoriske problemer, vil ofte have rigtig svært ved at kontrollere deres krops bevægelser og de har meget svært ved at fornemme deres krop - det er derfor arme og hænder ofte hele tiden er i bevægelse. De vil ofte også have svært ved berøring, både svært ved at blive rørt ved og også svært ved selv at mærke hvordan de rør ved andre - altså hvor hårdt de trykker eller hvordan man kærtegner. Dette bliver naturligt mere og mere tydeligt, jo ældre barnet bliver og kan være svært at vurdere hos så lille en dreng som jeres.
Der findes privatpraktiserende ergoterapeuter som tilbyder sansemotorisk træning. Der er også fysioterapeuter som tilbyder dette - og i nogle kommuner har man en børnefysioterapeut ansat, som man kan kontakte (det er gratis, hvor det jo koster penge at søge privat hjælp). Behandlingen kan blandt andet bestå i at lave specielle børsteøvelser, hvor man med en speciel børste, netop børster barnets krop på en bestemt måde.
Netop når han har så svært ved at finde ro, har svært ved at sove, så vil man også kunne overveje om han kunne have glæde af at sove med en kugledyne. Det er en speciel dyne, hvori der er kugler - der findes forskellige størrelser kugler. Dynen kan lægge som om barnet og give barnet en større fysisk ro. Det er en ret dyr løsning og ikke noget I skal ty til lige nu, men I skal vide at det findes. Og igen - jeg synes I skal prøve at kontakte kommunen (sundhedsplejen eller PPR) og høre, hvad mulighed der er hvor I eller din datter bor.
Sundhedsplejersken vil kunne oplyse jer om, hvorvidt der er en børnefys. tilknyttet. Hun vil også kunne fortælle jer, om de f.eks. har en kugledyne de låner ud - der er der nogle kommuner som har, ligesom hun vil kunne fortælle jer, om der er nogle tilbud til børn med sansemotoriske problemer, hvor I bor eller i nærheden.
Man mener at ca. 10% af alle børn, har sanseintegrationsproblemer. Nogle har overfølsomhed for lys, lyd og lugt, andre har dårlig balance, de bliver let svimle, vil ikke klatre op. Nogle reagerer kraftigt på tøj der strammer, elastikker, bånd osv. på tøj, andre søger ekstreme sansepåvirkninger, sparker, slår osv. for at mærke sig selv.
Behandlingen er sansemotorisk træning, som faktisk minder om leg. Her skal barnet hoppe, trille, gå balance, slå koldbøtter, gribe og kaste en bold, gynge i hængekøje osv. Og en del af behandlingen kan også være at barnet f.eks. skal "børstes" på kroppen, have massage, rulles ind i et tæppe eller lignende. Det hele naturligvis tilrettelagt efter barnets alder :)
Det er rigtigt, at man godt kan blive indlagt med sit barn. Der findes også i flere kommuner familievejledere, som kan blive tilknyttet familien og i nogle kommuner har man også mulighed for at flytte hen og bo i et 'familiehus', hvor der er pædagoger, terapeuter, psykologer osv. ansat til at vurdere, støtte og vejlede. Det er egen læge der skal indstille en familie til dette og i første omgang, så lyder det jo som om at I og din datter klarer det hele rigtig godt. Det lyder ikke som om at hun har brug for særlig støtte - snarere som om at jeres lille dreng, har brug for lidt hjælp til at fornemme sig selv og kunne finde ro :)
Jeg håber du kan bruge mine tanker videre, hils din datter mange gange fra mig!
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske