Svar: Hvem skal have lov at give flaske?

8. november 2010

Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Bedsteforældre.

Kære Helene

Tak for dit brev og velkommen til - det er rigtig dejligt at du nu har fået lyst til selv at stille spørgsmål - og tillykke med den lille dreng :)

Det er et super godt spørgsmål du stiller, det er nemlig meget relevant at tage op!

Du har nemlig fuldstændig ret - man skal passe gevaldigt på med at det at give flaske ikke er noget som alle så bare kan gøre. Det er nemlig ikke meningen at når man ikke kan amme, så kan alle give mad - det er som du skriver netop vigtigt at "retten til at made sit barn ikke forsvinder ud af vinduet med modermælken".

Det er som udgangspunkt dig og din mand - de primære omsorgspersoner der skal give jeres dreng mælk. Det er en opgave der normalt er mødrenes netop fordi vi ammer og flasken giver så mulighed for at far også kan komme mere på banen og det er fint. Men flere bør faktisk ikke ind over, så længe der er tale om så lille et barn.

Det er utrolig vigtigt at I som forældre holder fast i det at give mælk er noget I gør og det passer ikke at "han skal vende sig til at andre kan made ham". Det er helt forkert. Der er ikke andre der skal made ...

Annonce

... ham og det er ikke hans behov - det er deres behov og her kommer deres behov altså i sidste række.

Når børn ammes, får de naturligt hud mod hudkontakt med deres mor, de får dufte, varme, nærhed osv. som de ikke får i samme grad når de får flaske. Samtidig varer en amning ofte noget længere tid end et flaskemåltid. Når man giver flaske, er det derfor ekstra vigtigt at man er opmærksom på at give barnet samme nærhed, samme kontakt som hvis man ammede og flaske må ikke bare være noget "der skal overståes" eller noget "andre ligeså godt kan gøre". Det er en forældreopgave og det er rigtig vigtigt for netop tilknytning, nærhed og intimitet med mor og far.

Det er klart at når I på et tidspunkt kommer dertil, hvor han skal passes af sine bedsteforældre, så er det fint at de giver ham flaske og det er rigtig dejligt at de nyder det og gerne vil. Men lige nu er det altså ikke hans behov.

De bedste (bedste)forældre
LÆS OGSÅ HELEN OG SIGRIDS BOG: "De bedste (bedste)forældre"

Derfor er det fint at I holder fast i at mælken giver I ham, men de må gerne skifte ham, holde ham, pludre med ham osv. Det er helt fint :)

Du er bestemt ikke pylret :)

Fortsat held og lykke og rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om bedsteforÆldre:

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

Insemination

Hvis man har problemer med at blive gravide, så kan man blive behandlet med Insemination.

Insemination er den enkleste fertilitetsbehandling og den kan hjælpe, hvis manden har lettere nedsat sædkvalitet.

Behandlingen foregår ved at man fører en portion sæd direkte ind i livmoderen. På den måde springes sædcellerne den første del af vejen til ægget over og chancen for graviditet er dermed større. Derudover bruger man en 'oprenset' portion sæd, det vil sige en mere...

Læs mere i Babylex

Sprog

Allerede når det lille barn ligger i dine arme for første gang og du snakker med det, dannes grundlaget for at lære at tale. Babyen nyder at lytte til din stemme, som den også kender fra livet inde i maven, og den forbinder det med noget rart, at du taler. Det giver tryghed, nærhed og kontakt.

At synge eller spille musik virker også sprogligt stimulerende på barnet. Efterhånden som barnet bliver ældre så fortæl det, hvad du gør, - skifter bleen, vasker maven, vasker armene,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Min mand og jeg har så ofte talt om, at vi burde skrive til dig og fortælle, hvor fantastisk din brevkasse er.
Vi har aldrig selv skrevet til dig, men har fundet svar på så mange spørgsmål via dine svar til andre i lignende situationer.

Jeg beundrer dine evne til at formidle, og jeg elsker din tilgang til børn og forældre og alle de ting man sammen kommer igennem!
Dine svar stemmer så utrolig fint overens med præcis den måde, vi forsøger at være forældre på. Som førstegangs-forældre betyder det helt utrolig meget, at finde opbakning et sted man har tillid til og kan identificere sig med. Og det kan vi hos dig!

Det er så rart at have dine ord med i bagagen, hvis noget er svært eller andre synes, vi f.eks. burde skælde ud, når vores søn et par gange har haft det, du beskriver som fortvivlelses-anfald - er det så rart at kunne sige, at vi ikke er de eneste, der mener, det skal tackles helt anderledes.

Så kære Helen, tusind tak for dine altid inspirerende og varme svar - Tak for dig! Det er fantastisk at kunne søge råd og vejledning på alle tider af døgnet i din brevkasse!

De varmeste hilsner med ønsket om en rigtig god dag - uden tvivl også fra min mand.

Familien S