Svar: Mit barnebarn bliver altid ked af det når jeg/vi går

22. oktober 2010

Alder:
2 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Bedsteforældre.

Kære farmor

Hvor er det dejligt at høre, at I bedsteforældre er så meget omkring jeres lille barnebarn. Det er guld være for alle generationer :)

Det er helt normalt at børn kan græde, når de afleveres og også kan græde, når de hentes igen. På samme måde er det helt normalt, at børn kan græde, når nogen går, når der skal siges farvel til f.eks. bedsteforældre.

Det handler om at det er svært for børn at skifte situation. Det de oplever lige nu er hyggeligt og trygt, det er dejligt at være sammen med f.eks. bedsteforældrene og når I så skal gå, så er det svært at blive forladt, som er den følelse lillepigen godt kan have - lige i situationen.

Der går dog ikke ret lang tid, så bliver hun glad igen, glad for mor og far der er tilbage, glad for at lege, glad for de aktiviteter der nu sættes igang.

Det samme sker for mange børn når de afleveres i institution og det sker igen når de så skal hentes. ...

Annonce

... For igen har de det jo lige så godt, det er sjovt at lege og det er svært pludselig at skulle afbryde dette og tage hjem. Derfor oplever mange også samme protest og lidt gråd, når barnet skal hjem igen.

Man taler om at børn har et dobbelt-socialiseringsrum. Det er der, hvor de to verdener vuggestuen og hjemmet mødes eller hvor de forskellige verdener mellem at være hos bedsteforælde og skulle være hos forældre mødes.

De bedste (bedste)forældre
LÆS OGSÅ HELEN OG SIGRIDS BOG: "De bedste (bedste)forældre"

Det bedste I kan gøre er ikke at trække tiden ud, indføre et fast farvel ritual, hvor hun f.eks. vinker i vinduet når I kører og så bekræftes i at I jo ses igen, det er ikke slut og så få hende afledt, få hende sat igang med at lege og lave noget andet. Det er fint at anerkende at hun savner jer, næsten allerede inden I er ude af døren, men I skal ikke dvæle ved det og skal ikke gøre det til noget særligt, præcis som du også er inde på :)

Rigtig meget held og lykke med hende fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Annonce

Viden om børn:

Fedtcreme - fedtprocent

Der findes rigtig mange forskellige cremer på markedet, og til behandling af børneeksem er det en god idé at vælge fedtcreme. Jo højere fedtprocent cremen har, jo mere fedtet og klistret vil den ofte være - og dermed også for mange mere ubehagelig. Derfor er det en god idé at vælge så fed en creme som muligt, som samtidig virker behagelig - og til behandling af børneeksem i ansigtet er det ofte en god idé at vælge en creme med en fedtprocent omkring 30-40%. Det er ofte også en god idé at...

Læs mere i Babylex

Hår - babys hårpragt

Nogle børn fødes med stor hårpragt og andre kun med små dun. Håret kan variere både i tykkelse, længde og farve.

Selvom barnet fødes med meget hår, er der ingen garanti for, at håret bliver på hovedet. De fleste børn vil i 3-4 mdr´s alderen miste meget af deres hår, både fordi de ligger meget ned, men også fordi de hår, som er udviklet, da barnet lå i moderens mave, ofte tabes på en gang.

De nye hår, som vokser frem, er ofte tynde og fine i forhold til det hår, som...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for dit svar. Det var lige hvad jeg havde brug for!

Tak fra Emmas (18 måneder) mor