Svar: Når bedsteforældre fylder for meget i tankerne
30. august 2010
Alder:
2 år, 4 mdr.
Kære mor
Tusind tak for dit brev og din historie. Det er rystende det du fortæller, men ikke desto mindre stadig relevant netop at drøfte, - derfor har jeg også netop skrevet bogen "De bedste (bedste)forældre" sammen med Sigrid Riise.
Det er forbudt at slå børn! Det er også forbudt ved lov at give børn 'rap over fingrene' - så både dine svigerforældre og din svigerinde er helt helt galt på den her. Det er ekstremt skadeligt for børn, at få skæld ud. Børn får lavt selvværd, de får sværere ved at lære, de lukker af overfor indlæring, de mister tilliden til deres omgivelser, de vokser op med skyld og skam, som en for stor del af deres følelsesregister, - når de skældes meget ud og råbes af.
Netop fordi man ikke længere 'må slå sit barn', så vil flere forældre skælde ud og råbe højt, når barnet ikke gør, som forældrene forventer. Men det gør det bestemt ikke rigtigt eller acceptabelt! Hvor man før hen i tiden mente at man skulle slå børn, for at få dem til at høre efter, så mener nogen i dag, at børn skal skældes ud i stedet - men det er helt helt galt!!!
I forældre har det helt rigtige syn på børneopdragelse og det er utrolig vigtigt at I holder fast i det og holder fast i at i hvordan og at I støtter hinanden. Din dreng har været vant til "tørre tæsk i kedelrummet" og at han ikke kan huske det, det tror jeg faktisk godt han kan. Men det har været så smertefuldt for ham, både fysisk og mentalt, at han for at passe på sig selv, for at beskytte sig selv, er nødt til at fortrænge det. Det gør simpelthen for ondt at huske og det er alt for følsomt at rippe op i ...
Og så er børn jo utroligt loyale overfor deres forældre, så selvom din kæreste er vokset op med streng autoritet, så fremhæver han de gode stunder, de tidspunkter, hvor de havde det godt. Det er helt naturligt, han holder jo også af sine forældre ... men det hænger også sammen med, at han jo et eller andet sted netop er autoritært vokset op og dermed har lært, at forældre skal man være bange for ...
Man taler om tre typer af forældre:
De autoritære forældre: Her lægges vægt på myndighed og kontrol, der er klare forventninger til hvordan barnet skal opføre sig og hvis barnet ikke gør, som han har fået besked på, så falder der en straf.
De eftergivende forældre: Her stilles der meget få krav til barnet, han får lov til det meste og der er rigtig meget inkonsekvens. Faktisk bliver barnet ofte opmuntret til at handle impulsivt.
De myndige forældre: Her sætter man klare grænser for barnets opførsel, der lægges vægt på at forklare hvorfor det er nødvendigt med regler og man har realistiske forventninger til sit barn.
Der er ingen tvivl om at din kæreste er opdraget af autoritære forældre, han har fået skæld ud og har han ikke gjort som han fik besked på, ja så er der faldet en straf. Men det er ikke den forældrerolle man skal forsøge at have.
Der er heller ingen tvivl om at jeres forældre, dine svigerforældre, mener at I er eftergivende forældre. De ser slet ikke middelvejen, de synes I er alt for laissez faire, I lader bare stå til - og det skal I naturligvis heller ikke gøre.
Det I skal og det I gør, er at være myndige forældre. I skal være forældre, som har visse regler, der skal følges, fordi det er naturligt i en opdragelse. Men hvor I hele tiden anerkender barnets udvikling, alder osv. At være myndig betyder at man fortæller barnet, når det gør noget forkert og markerer at her gik barnet over stregen, men at man samtidig ikke stiller større krav, end at barnet kan opfylde dem - og når noget så går galt, fordi det er svært for barnet, så forklarer man, anerkender man og taler med barnet stille og roligt omkring det.
Det er dybt dybt problematisk at farfar "praler med", hvordan han har slået sine børn og det allerbedste ville være, hvis din kæreste turde stille sig op og sige ham imod. Fortælle ham direkte, hvor forfærdeligt det har været og hvad det har gjort ved ham... men det er sandsynligvis meget svært for din kæreste at tage denne samtale, denne konflikt, selvom det er farfar, der er helt galt på den, for det er det!!
Jeg kan godt forstå at du er bange for at lade dine svigerforældre passe jeres børn og faktisk synes jeg ikke de skal passe deres børnebørn, hvis ikke I har tillid til dem og at de kan finde ud af det og vil være gode ved både jeres dreng og jeres datter. Det er jer forældre der bestemmer, det er jeres børn og det er meget meget vigtigt, at I kun lader jeres børn blive passet et sted, hvor I føler jer trygge og ved at de vil dem det bedste.
Jeg synes I forældre er nødt til at sætte jer ned og tale om, hvordan I står i forhold til farmor og farfar. Hvad form for forhold I vil have og hvor jeres grænser går. Det er meget vigtigt at I forældre er helt enige her og netop står sammen og holder fast i det I vil og det I har besluttet. For det er jer, som er på rette spor og ikke dem!
Jeg håber at du ud af mine tanker her kan finde små ord og sætninger du kan sige til dig selv, når du synes det er for svært ... hold fast i at I er på rette vej, det er de andre som er forkert på den, helt forkert på den.
Og så køb min bog "De bedste (bedste)forældre"! Den er skrevet til begge generationer. Sender dig et stort knus med på vejen, tro på dig selv og det DU gør!
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske