Svar: Børn på ferie

13. juli 2010

Alder:
17 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Bedsteforældre.

Kære Line

Det lyder bestemt som en bedre løsning at lade lillesøster være sammen med storebror og bedsteforældre i stedet for at sende hende i gæstedagpleje :)

Det er altid svært i ferieperiode at få det hele til at gå op i en højere enhed og du har naturligvis ret i at det som udgangspunkt slet ikke er jeres datters behov, at blive passet af nogen og sove andre steder end hjemme. Fordelen hos jer er dog at hun kender sine bedsteforældre rigtig godt og at hun også har sin storebror hos sig, så umiddelbart lyder det rigtig fint og helt okay at lade hende passe og også lade hende sove der - også selvom hun ikke er ældre end hun er. Hun vil jo ikke være overladt til fremmede, men vil være overladt til familie og trygge rammer - og selvom det stadig ikke er hendes behov, så kan det godt forsvares :)

Det er essentielt for børns udvikling at de har tilknytning til vigtige voksne. Børn vil knytte sig særligt til en person, som så vil være den person, der vil fungere som barnets sikre base - altså den som barnet altid vil søge og som barnet trygt vil stole på vil hjælpe, hvis der opstår usikre situationer. Man kalder ...

Annonce

... dette for primære omsorgspersoner og barnet vil normalt have især to primære omsorgspersoner - oftest mor og far.

Men børn har også sekundære tilknytningspersoner, som de naturligt vil bruge, når den/de primære tilknytningspersoner ikke er til stede. Det kan f.eks. være en bedsteforælder, en dagplejemor osv. Det er altså en person barnet søger, når den primære omsorgsperson ikke er der. Barnet er tilknyttet disse på en anden måde end sine forældre, men har en tryg og god tilknytning der.

De bedste (bedste)forældre
LÆS OGSÅ HELEN OG SIGRIDS BOG: "De bedste (bedste)forældre"

Da I og bedsteforældrene ses tit og jeres datter tydeligt virker glad for dem, så fungerer de som sekundære tilknytningspersoner. Sammen med dem, har hun sin storebror, som naturligt vil give hende en ekstra tryghed, fordi ham kender hun og ser hver dag. Hun vil spejle sig i ham og når hun oplever at han virker glad, tryg og rolig og virker til at have det godt og være okay med situationen, så vil det naturligt også smitte af på hende.

Så ro på, det lyder okay det du fortæller :) Der er tale om en enkelt overnatning og så pasning i dagtimerne i øvrigt - det lyder okay.

Rigtig meget held og lykke, - og god ferie til jer alle :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om bedsteforÆldre:

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

Efterveer

Efter fødslen skal livmoderen trække sig sammen til normal størrelse igen, - disse sammentrækninger kalder man efterveer. Jo flere børn man har født, jo mere vil livmoderen skulle trække sig sammen, og jo værre er efterveerne ofte.

Efterveer mærkes ofte under amning. Når barnet dier ved brystet, produceres hormonet oxytocin, der får livmoderen til at trække sig sammen og i dagene efter fødslen vil livmoderen gradvist blive mindre - lige efter fødslen går livmoderen ofte til...

Læs mere i Babylex

Sushi til børn

Børn må gerne få sushi - men der er nogle ting du skal overveje:

- Fisken der bruges skal have været frosset ned til - 20 grader i mindst 24 timer. Der kan forekomme parasitter i fisk og disse dræbes ved frysning.

- Sushien skal fremstilles under hygiejniske forhold. Den bør spises samme dag som den er lavet og køber du den færdigpakket skal du være opmærksom på korrekt opbevaringstemperatur og holdbarhedsdato.

- Børn under 3 år må højst spise 25...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusinde tak for en informationsrig hjemmeside og nogle virkelig fantastiske bøger om børn! Jeg har erhvervet mig hele din bog-serie og efter at have læst dem, bruger jeg dem stadig ofte som opslagsværk. Tak for dem!

Venlig hilsen
Cecilie