Svar: Min temperamentsfulde datter skriger ved brystet

24. februar 2004

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Anja

Kort forklaret, så er det sådan at når din datter bliver lagt til brystet, så sendes der nogle impulser til din hjerne om at mælken skal begynde at løbe og så starter nedløbsrefleksen og mælken kommer. Din datter skal således sutte lidt, have tålmodig til at vente og synke den mælk der kommer, sutte igen, vente og synke. En normal rytme vil således være: sutte sutte sutte, pause pause, synke synke, sutte sutte sutte, pause, synke osv. Det sker under hele amningen og ikke kun når man lige lægger barnet til.

Derudover så er det vigtigt for dig at vide, at hvis du sidder og spænder, simpelthen fordi du ved at din datter lige om lidt slipper og begynder at græde, så forlænger du den tid der går fra hun sutter til mælken løber. Det er derfor utroligt vigtigt at du slapper godt af, tænker på at mælken skal løbe, så du rent psykisk også hjælper mælken frem.

Jeg vil foreslå dig at du med det samme får fat i en syntocinon-spray. Den er på recept, så du skal gennem lægen. Et pust med sprayen i hvert næsebor før amning hjælper nedløbsrefleksen igang. Det kan derfor være en rigtig god idé, da din datter lyder til ikke helt at have tålmodighed nok til at vente:o)

Derudover så kan det være en god idé at du forsøgte at lægge hende til, når hun ikke var så sulten. Jeg ved godt at du skriver at hun bliver sur, hvis hun ikke føler sig sulten nok; men samtidig skriver du at hun sover 6-8 timer eller 4-6 timer af gangen. Det er naturligvis dejligt, hvis hun tager et langt træk om natten, og hvis det er på dette tidspunkt at den lange lur ligger, så bibehold den, men hvis den ligger om dagen, så vil jeg foreslå dig at du forsøger at lægge hende til hyppigere i dagtimerne. Du behøver ikke vække hende direkte, men du kan forsøge at tage hende op, når hun har sover ca 4 timer og så lægge hende tl brystet, imens hun stadig er 'let' sovende.

Med hensyn til flaske, så er der altid en risiko for at hun vil foretrække flasken fremfor brystet, simpelthen fordi det er nemmere at spise af flaske,- hun skal ikke arbejde så hårdt for føden. Nogle børn bliver også forvirrede af den forskellige sutteteknik der er på bryst og flaske, men da din datter er så gammel, som hun trods alt er, tror jeg ikke det vil forstyrre hende så meget.

Hvis I ...

Annonce

... forsøger med en flaske, så kan det være en god idé at far giver den, simpelthen fordi han ikke lugter af mælk. Forsøg med forskellige flaskesutter, nogle gange er det de helt billigere almindelige sutter at barnet foretrækker. Jeres datter skal ligge i armene som hvis hun bliver ammet. Flaskesutten skal være fyldt med mælk og samtidig skal I forsøge at pege suttespidsen op imod ganen, hvor sutterefleksen sidder. Flaskesutten skal forholdsvis langt ind i munden.

Hvis du vælger at give flaske, så vil det være en god idé at du lægger din datter til brystet først, så hun fortsat får stimuleret dig; men du skal vide at din mælkeproduktion højst sandsynligvis vil gå ned, hvis du jævnligt supplerer med flaske og det synes jeg er synd. Ud fra din beskrivelse lyder det jo som om at din datter trives på din mælk.

Derudover så synes jeg det vil være lidt ærgeligt at du begyndte på erstatning, når du selv er multiallergiker. Hvis du vælger at give erstatning så skal det være enten 'Profylac' eller Nutramigen. Det er dyre erstatninger, som du får på apoteket, men det eneste der kan anbefales til børn med risiko for allergi. Har din datter en gang fået almindelig erstatning er det lige meget, så er der ikke grund til at gå over til de specielle produkter, man kan sige at så er løbet kørt:-(

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det bedste ville være om du evt. kunne malke lidt ud og så give din datter din mælk. På den måde kunne du både stimulere til mere mælk, give din datter det bedste for hende, få hendes temperament til at falde lidt fordi det måske er nemmere for hende at spise fra flasken og samtidig bibeholde en amning, som I jo et eller andet sted begge er glade for:o) Hvis din datter hører til de børn som bare har et godt sovehjerte og bliver ved med dette, så er der jo intet i vejen for at du evt. malker ud, et par timer efter amning. Når hun så melder sig igen efter endnu et par timer, så har du allerede dannet 70 pct af mælken igen. Brystet vil således ikke være 'tomt'.

Til sidst vil jeg lige sige at mange børn omkring 12 ugers alderen har det der hedder appetitspring. Det betyder at de er ved at være så store at de har behov for mere mad, så det kan måske også være derfor at din datter er lidt utålmodig.

Håber at ovenstående hjælper jer lidt mere på vej.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Ører - øreproblemer hos baby og børn

Siden 2005 får alle nyfødte i Danmark tilbudt en screening for hørenedsættelse få dage efter fødslen. Hvis det viser sig, at barnet har en medfødt hørenedsættelse, er det vigtigt, at man får startet behandling så tidligt som muligt.

Mange børn vil have nedsat hørelse i en periode f.eks. på grund af mellemørebetændelse eller væske i mellemøret. Et barn, som gennem længere tid har nedsat hørelse, vil ikke reagere på lyde og vil have langsom eller manglende sprogudvikling. Hvis...

Læs mere i Babylex

Gravid vitaminer

Når du er gravid, er det ekstra vigtigt at spise sund og varieret - det, du spiser og drikker under graviditeten, har betydning for dit barns udvikling i livmoderen.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide tager et tilskud af folsyre, D-vitamin og jern. Desuden anbefales gravide at få tilstrækkeligt med kalk, enten gennem kosten eller som tilskud.

Folsyre: 400 mikrogram folsyre daglig fra graviditeten planlægges til og med 3 måneder henne. Dette tages i form af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen :-)

Ja der er mange spørgsmål for tiden.... rart man får gode råd og information fra dig!

Håber du har nøglen til en bedre nattesøvn for os to "gamle"... vi trænger efterhånden til en go nats søvn...

...og tak for dine tidligere svar - guld!

Mange hilsner
Sanne, mor til tvillinger